pacman42 pacman42 skrev:
Går alldeles utmärkt att hänga med även för pensionärerna. Mina äldre grannar har inga problem.
Många av våra äldre har svårigheter att använda dator, mobilen & bank-id (för exempel)
Men du menar att gemene äldre klarar att fixa ett "smart hem & massa appar"!

Tillåt mig småle....Det där var "i de bästa världar" kommentar, som knappt är någon sanning i.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
J jawen skrev:
Många av våra äldre har svårigheter att använda dator, mobilen & bank-id (för exempel)
Men du menar att gemene äldre klarar att fixa ett "smart hem & massa appar"!

Tillåt mig småle....Det där var "i de bästa världar" kommentar, som knappt är någon sanning i.
Kvinnan i huset bredvid är 83. Hon har inga problem. De pensionärer som är yngre än henne i grannhusen har inte heller några problem. Det finns en äldre än så i området, hon är nog den mest tekniska av dem alla...

Det beror nog mer på hur händiga folk är i allmänhet. Där jag bor har alla haft egna företag, jobbat som ingenjörer, sjuksköterskor och liknande.

pacman42 pacman42 skrev:
Kvinnan i huset bredvid är 83. Hon har inga problem.
Okey, men exakt vad menar du med "inga problem"?

Att dom ordnat hi-tech utrustningen så att VV-beredaren enbart går "billiga kvartar", & samma med värmepump & fläktsystem. Rörelsesensorer som sänker värmen på boendeytor som inte används, & dom lagar enbart mat & tvättar kläder mitt i natten om det behövs, & dom har solceller med smart laddning & smart laddning till elbilen.

Grannen 83 år kanske "daytradar" oxå!

Eller vad?

J jawen skrev:
Okey, men exakt vad menar du med "inga problem"?

Att dom ordnat hi-tech utrustningen så att VV-beredaren enbart går "billiga kvartar", & samma med värmepump & fläktsystem. Rörelsesensorer som sänker värmen på boendeytor som inte används, & dom lagar enbart mat & tvättar kläder mitt i natten om det behövs, & dom har solceller med smart laddning & smart laddning till elbilen.
Tre av pensionärerna har solpaneler och minst en (troligen två) av dem har batterier. En pensionär är gammal elektriker och styr det mesta själv.

En av dem har pool och värmer den enbart när elen är billig.
J jawen skrev:

Eller vad?
Kvinnan som är äldre än hon gör faktiskt det, det är orsaken att hon är så haj på datorer. Hon gick en kurs hos aktiefrämjandet när hon gick i pension och började handla aktier på nätet efter detta.

Hon som är 83 slår på och av sin LLVP manuellt utifrån elpriser.

• Haha
jawen
  • Laddar…
Fairlane
J Janssonz skrev:
Stekargänget, de blå-bruna Ebba, Uffe och Jimmy, har lovat steka fram lite extra valfläsk under en presskonferens idag 23/3 2026.
Hushåll kommer att få kontantbidrag i form av ett tillfälligt tillskott till semesterkassan som avser hushållens köpta el under januari och februari i år 2026. i runda slängar mellan en eller två tusenlappar.
Att du inte gillar nuvarande styre är klart, jag är inte heller överdrivet förtjust, men vad vill du ha istället och vad blir konsekvenserna av det? Vad tror du hade blivit annorlunda med en annan regering?
J Janssonz skrev:
Är det en liten kompensation för alla de pengar de roffat åt sig i statliga flaskhalsslantar i det fördolda av oss elkunder i Sverige?
Du tror att de pengarna går in i statskassan?
De är till för att bygga ut nätet för att bygga bort de flaskhalsar som finns. Du verkar dock inte känna till att det finns flaskhalsar och var?
J Janssonz skrev:
Eller följer de byggahus?
Det betvivlar jag. Alla partier brukar väl ha någon representant som besvarar lite frågor som rör bygge etc, runt val, men att de skulle sitta här och lyssna, dessutom på folk som har helt olika tankar, Nja.
J Janssonz skrev:
Till Pacman42: om du har skaffat en Skalmans ät- och sovklocka för att anpassa din elförbrukning när elpriset studsar upp och ner som en speedad guttaperkaboll må det vara hänt. Ett valbart fast pris är just valbart. De som vill kan försöka trixa in vilka kvartar de är billigast och dyrast. Idag varierar priserna i SE4 mellan som lägst 5 öre och som högst 329 öre. Inte lätt för moster Agda 87 år och andra att hänga med i svängarna.
Den som inte vill ha kvartspriser väljer lämpligen rörligt eller fastpris.

Den norska modellen kostar staten pengar. Skulle vi ha samma modell här skulle det kosta svenska staten pengar, det är du med på?
J Janssonz skrev:
Jag håller med om att man ska vara sparsam med elen och försöka effektivisera och minimera sina kostnader. Ett fast "spot"-pris på säg 40 öre är inte billig el. Det kostar runt två kronor per kWh med alla skatter, avgifter och dubbelskatten moms på det.
40 öre får man nog säga är billigt. Sen att det är skatt och moms och elnät är för inte 40 öre dyrt. Det är skatt, moms och elnät som är dyrt då.

Problemet som gör att SE3 och SE4 får betala mycket mer för elen är ju att man inte producerar tillräckligt med el där. Jag har det sett att du påpekar att Sverige har 4 elområden och Tyskland 1, men jag har inte sett att du svarat på frågan om du vill ha det som i Tyskland, med ett elområde och motköp. Det krävs då att man kan producera dyr el i söder, förslagsvis som tyskarna gör med gasturbiner och kolkraft. Då skulle man kunna göra om Sveriges indelning också, så det blir ett dyrt och smutsigt område, men är det vad du önskar?

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
J Janssonz skrev:
Inte lätt för moster Agda 87 år och andra att hänga med i svängarna.
Det är inte svårt varken för min mor snart 90år eller din moster att redan i dag teckna fast elpris för 117 öre med tex Vattenfall om de så skulle önska....

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
OT: Min uppfattning är att de flesta äldre ligger länge på sina aktieposter och fondinnehav, mor snart nitti bytte iofs sina globalfonder mot nått svenskt räntebärande stax efter att Trump tillträdde som president, men det är ju vanlig försiktighet.

Fairlane Fairlane skrev:
Att du inte gillar nuvarande styre är klart, jag är inte heller överdrivet förtjust, men vad vill du ha istället och vad blir konsekvenserna av det? Vad tror du hade blivit annorlunda med en annan regering?

Du tror att de pengarna går in i statskassan?
De är till för att bygga ut nätet för att bygga bort de flaskhalsar som finns. Du verkar dock inte känna till att det finns flaskhalsar och var?

Det betvivlar jag. Alla partier brukar väl ha någon representant som besvarar lite frågor som rör bygge etc, runt val, men att de skulle sitta här och lyssna, dessutom på folk som har helt olika tankar, Nja.

Den som inte vill ha kvartspriser väljer lämpligen rörligt eller fastpris.

Den norska modellen kostar staten pengar. Skulle vi ha samma modell här skulle det kosta svenska staten pengar, det är du med på?

40 öre får man nog säga är billigt. Sen att det är skatt och moms och elnät är för inte 40 öre dyrt. Det är skatt, moms och elnät som är dyrt då.

Problemet som gör att SE3 och SE4 får betala mycket mer för elen är ju att man inte producerar tillräckligt med el där. Jag har det sett att du påpekar att Sverige har 4 elområden och Tyskland 1, men jag har inte sett att du svarat på frågan om du vill ha det som i Tyskland, med ett elområde och motköp. Det krävs då att man kan producera dyr el i söder, förslagsvis som tyskarna gör med gasturbiner och kolkraft. Då skulle man kunna göra om Sveriges indelning också, så det blir ett dyrt och smutsigt område, men är det vad du önskar?
I över 100 år hade vi ett Sverigepris, ett elprisområde, med samma pris för alla. Likadant som med brevportot. Det finns duktiga människor på PostNord, Svenska kraftnät och balansansvariga som varje dag jobbar med att se till så att vårt land fungerar och rullar. Elenergin vi alstrar i Sverige räcker och blir över till ett enormt elöverskott. Tack vare duktiga elektriker och ansvariga på kommunala kraftvärmeverk och andra kraftalstrande stationer. Om vi gemensamt beslutar oss för att återgå till ett gemensamt och lika elpris i landet är det fullt möjligt med nuvarande resurser. Tekniska detaljer kan vi överlåta till professionen. Varje land måste få välja sin väg. Och vi i Sverige måste stå på oss mer och inte böja oss för "opolitiska tjänstemän" som säger att elprisområden är nödvändiga. De är de inte. Fram för ett valbart Sverigepris på el som i Norge.

Fairlane
J Janssonz skrev:
I över 100 år hade vi ett Sverigepris, ett elprisområde, med samma pris för alla. Likadant som med brevportot. Det finns duktiga människor på PostNord, Svenska kraftnät och balansansvariga som varje dag jobbar med att se till så att vårt land fungerar och rullar. Elenergin vi alstrar i Sverige räcker och blir över till ett enormt elöverskott.
Korrekt, den räcker, men den finns många gånger på fel plats. Det kan man inte bara ignorera för att man inte kan/förstår teknik.
J Janssonz skrev:
Tack vare duktiga elektriker och ansvariga på kommunala kraftvärmeverk och andra kraftalstrande stationer. Om vi gemensamt beslutar oss för att återgå till ett gemensamt och lika elpris i landet är det fullt möjligt med nuvarande resurser.
Ja,
Men vi är med i EU och vi handlar med andra länder så, vi får inte sätta upp handelshinder mot dessa.

Man kan lösa det som Tyskland, eller Norge, men tro inte det blir billigare, bara att du får kostnaden på en annan post istället (skatten).
J Janssonz skrev:
Tekniska detaljer kan vi överlåta till professionen.
Ja, men de ska vara möjliga också.
J Janssonz skrev:
Varje land måste få välja sin väg.
Inte när man har avtal med andra länder.
Du kan lika gärna säga att varje kommun eller varje region får välja sin väg, och så väljer kommuner/regioner i norr att ta bra betalt för elen till de södra delarna av landet.
J Janssonz skrev:
Och vi i Sverige måste stå på oss mer och inte böja oss för "opolitiska tjänstemän" som säger att elprisområden är nödvändiga. De är de inte.
De är inte nödvändiga, men man måste hantera det på något sätt.
J Janssonz skrev:
Fram för ett valbart Sverigepris på el som i Norge.
Det är en väg som sagt, men då blir det en kostnad för staten och den hamnar givetvis på oss medborgare. Man kan givetvis välja att blunda för det, men då lurar man sig själv. Eller så tycker man det är en bra idé att få det på skatten istället, vilket såklart är helt ok att tycka, men man bör ju förstå att det blir så iallafall.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för att du håller med om att valbart Sverigepris är möjligt! Om det blir ett plus eller minus i den gigantiska flaskhalsavgiftsfonden, som regeringen komtrollerar beror på var man man lägger "spotpriset" på fast elpris. Med 39 öre blir det kanske avtappning med några bråkdelar i miljardfonden. Med 42 öre kanske vi kan skicka astronauter till månen?

pacman42 pacman42 skrev:
Tre av pensionärerna har solpaneler och minst en (troligen två) av dem har batterier. En pensionär är gammal elektriker och styr det mesta själv.

En av dem har pool och värmer den enbart när elen är billig.
Din omgivning verkar vara från "den perfekta världen", även om troligtvis 95 % av dem äldre inte tillhör den överlag.
Kanske kan hitta dessa "klickar" i Djursholm, del av Saltsjöbaden & del av Nacka, annars är det nog väldigt knapert.

Hört att enbart ca 20 % av svenskarna innehar aktier & största gruppen är 30-40 år, så man får väl kalla dessa "en minoritet" inom Sverige.

J jawen skrev:
Din omgivning verkar vara från "den perfekta världen", även om troligtvis 95 % av dem äldre inte tillhör den överlag.
Kanske kan hitta dessa "klickar" i Djursholm, del av Saltsjöbaden & del av Nacka, annars är det nog väldigt knapert.

Hört att enbart ca 20 % av svenskarna innehar aktier & största gruppen är 30-40 år, så man får väl kalla dessa "en minoritet" inom Sverige.
Så är det säkert. Jag menar bara att man inte skall underskatta äldre.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Fairlane
J Janssonz skrev:
Tack för att du håller med om att valbart Sverigepris är möjligt! Om det blir ett plus eller minus i den gigantiska flaskhalsavgiftsfonden, som regeringen komtrollerar beror på var man man lägger "spotpriset" på fast elpris. Med 39 öre blir det kanske avtappning med några bråkdelar i miljardfonden. Med 42 öre kanske vi kan skicka astronauter till månen?
Men de pengarna får du inte använda, de är till annat. De pengarna kontroller inte regeringen heller.

Bara så är vi överens,.även om du betalar 50 öre så kommer säljaren få betalt, marknadspris. Är det då 2 kr så är det staten som betalar mellanskillnaden. Det är inte heller kopplade till elområden.

Det saknas fortfarande produktion i söder, och den dyker inte upp bara för att man sätter ett pris på 40 öre till slutkund.

En sak som jag inte riktigt förstår är varför du skyller allt på Moderaterna. Ja, elprisområden infördes 2011 när Reinfeldt var statsminister.
Efter det blev Löfven statsminister 2014-2022. Efter Löfven så var det Magdalena Andersson en kort stund innan nuvarande regering kom till makten.
Fanns det ingen möjlighet för dem att ändra något?

Jag tycker det är ok, till och med bra, att folk har olika politiska åsikter, men jag gillar inte när man bara klagar på de andra och inte gör något annorlunda själv, oavsett om man är höger eller vänster.

pacman42 pacman42 skrev:
Så är det säkert. Jag menar bara att man inte skall underskatta äldre.
Jag tycker vi ska vara tacksamma för att vi byggt upp ett fantastiskt land att bo och leva i. Vi har bra sjukvård, skola, barnomsorg och pensioner så att vi kan klara oss drägligt och t o m i världsmåttstock i topp.
Nu finns det destruktiva krafter som vill slå sönder vårt solidariska välfärdssamhälle som varit en förebild för många länder och folk. Vi har rest oss från att vara ett av de fattigaste och efterblivna länderna i världen till att hamna i framkant. I slutet av 1800-talet skickade Spanien u-hjälp till Sverige då en del av befolkningen höll på att svälta ihjäl.Solidariteten urholkas med gradvisa försämringar av det vi gemensamt vi upp. Giriga marknadsfundamentalister vill slå sönder vårt fina land. Skapa klyftor och miljardärer. Vi måste slå vakt om det fina vi byggt upp tillsammans med hårt slit. Låt det vara möjligt att vi formar vår egen samtid och själva väljer hur vi vill prissätta våra eltjänster. Låt ett Sverigepris på el återuppstå!

J jawen skrev:

65-75% av svenskarna över 18 år sparar i fonder eller direkt i aktier, trenden är stigande. https://www.fondbolagen.se/aktuellt...g-ger-omfattande-bild-av-svenskarnas-sparande

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.