49 693 läst ·
155 svar
50k läst
155 svar
Moddad Orlan 40..
verkar som dom svetsar lite med det som finns närmast till hands. Jaja det blir nog bågfilen då. Men jag tror jag använder dom sen i alla fall tillsammans med dom jag gjorde inuti och sätter ett handtag på axeln så man bara kan lyfta upp alltihop och sota med borrmaskin.
Har dock fått tagit bort två av mina egna tubbar då det verkar som det blev för trångt för det kom ut genom luckorna. provade justera men det blev ej bättre, så troligen blev tuberna alldeles för strypta. Syndes även på tempen på utsidan av pannkroppen vid stosen, var knappt den orkade över hundra.
Har dock fått tagit bort två av mina egna tubbar då det verkar som det blev för trångt för det kom ut genom luckorna. provade justera men det blev ej bättre, så troligen blev tuberna alldeles för strypta. Syndes även på tempen på utsidan av pannkroppen vid stosen, var knappt den orkade över hundra.
Hej alla. Jag har en relativt gammal Orlan 40 som är under installation. Det var mycket matnyttigt i den här tråden som jag fastnat för, framförallt Åskars omdirigering av primärluften samt den enkla och robusta pannregleringen. Det har också diskuterats utformning av konvektionsinsatserna i tuberna. Det som styr konvektionen är, som påpekats i trådar tidigare förbränningsgasernas uppehållstid samt pannans invändiga effektiva yta. Kan man inte nämnvärt påverka uppehållstiden för förbränningsgaserna får man attackera den andra variabeln, den effektiva ytan. Utrymmet runt keramiken i förbränningskammaren är stort med, som jag ser det utrymme för förbättrad konvektion. Har någon i detta forum funderat på att förbättra konvektionen i denna del av pannan? CTC V35 har som primär konvektion en korrugerad plåt i förbränningskammaren. Jag skall tillverka kassetter med korrugerad plåt som skall placeras på respektive sida om och eventuellt under keramiken i förbränningskammaren. Jag återkommer med resultat från denna övning under hösten. Jag har ett par frågor. Är förbränningskammaren i en Orlan vattenmantlad på undersidan också? Sedan har jag en fråga rörande förvärmning av förbränningsluften, framförallt sekundärluften. I min gamla pannuppsättning, som var en trekombi med förugn kan jag förstå förvärmningen av sekundärluften. Där fungerade förvärmningen/volymutvidgningen som accelerator för luften som skulle tryckas in i förbränningszonen för bildad gengas. Borde man inte sträva efter att kyla och därigenom öka densiteten (= mer syre/volym) på sekundärluften i en modern panna med fläkt?
Åskar, skulle det gå att få lite mer detaljerade bilder på din ypperliga förbränningskammare? Ser mycket intressant ut eftersom jag har tillgång till rostfri plåt 
Och Zac, fungerade den där "skålen" du staplade av stenar bra?
Och Zac, fungerade den där "skålen" du staplade av stenar bra?
Redigerat:
Bara att svetsa ihop två syrafast rörbitar! Dock så tar plåten pga värmen rejält med stryk efter ett tag. Den vrider sig och den mer eller mindre förtvinar tillslut. Men det är kul att laborera med lite olika utformningar..
Hej!
Jag har oxå en Orlan Super 40 som inte går sådär tokigt bra.
Puffar o lever lite när den vill.
Är ute efter att göra den finfna ändringen på primärluften som Åskar har gjort men undrar om någon har någon liten skiss eller ritning på densamma?
Även förbränninskammaren ser ju finurlig ut så , Åskar, om du har möjlighet att pm.a mig eller ev. lägga uppen liten skii/ritning så tror jag att många skulle jubla.
Tackar för en grym tråd.
/Jesper
Jag har oxå en Orlan Super 40 som inte går sådär tokigt bra.
Puffar o lever lite när den vill.
Är ute efter att göra den finfna ändringen på primärluften som Åskar har gjort men undrar om någon har någon liten skiss eller ritning på densamma?
Även förbränninskammaren ser ju finurlig ut så , Åskar, om du har möjlighet att pm.a mig eller ev. lägga uppen liten skii/ritning så tror jag att många skulle jubla.
Tackar för en grym tråd.
/Jesper
Hej jakeelee!
Jag satte vinkelslipen i min orlan direkt och gjorde förändringarna direkt angående primärluften, se bilder.
Som det är skrivet tidigare i tråden så ska utloppshålen vara större i början och mindre mot slutet, jag hade lite otur när jag tänkte så mina hål är störst i bort kant, felet syns tydligt efter första eldningen. Detta är givetvis omhändertaget. Jag har inte haft några problem med puffar eller bakslag vid normal hantering, bara vid klantigt handhavande, och som de flesta vedeldare vet att när gengas möter syre så tänder det, vilket är normalt för alla pannor!
Jag tänker nu även att köpa en Orlan panna till huset och har noterat att dom har släppt "nya" pannor som kallas ORLINGO, 200:an är nog en super med nya plåtar men de har även en 250 med sugande fläkt och 90% verkg denna fanns också tidigare under något namn men "bara" med 84% verkg. någon som vet något om dessa pannor, är regulatorn den samma?
/Peter
Jag satte vinkelslipen i min orlan direkt och gjorde förändringarna direkt angående primärluften, se bilder.
Som det är skrivet tidigare i tråden så ska utloppshålen vara större i början och mindre mot slutet, jag hade lite otur när jag tänkte så mina hål är störst i bort kant, felet syns tydligt efter första eldningen. Detta är givetvis omhändertaget. Jag har inte haft några problem med puffar eller bakslag vid normal hantering, bara vid klantigt handhavande, och som de flesta vedeldare vet att när gengas möter syre så tänder det, vilket är normalt för alla pannor!
Jag tänker nu även att köpa en Orlan panna till huset och har noterat att dom har släppt "nya" pannor som kallas ORLINGO, 200:an är nog en super med nya plåtar men de har även en 250 med sugande fläkt och 90% verkg denna fanns också tidigare under något namn men "bara" med 84% verkg. någon som vet något om dessa pannor, är regulatorn den samma?
/Peter
Det var Kajsa-Varg, man tager vad man haver: Domex 650 MC 6mm tjock!
Skisser enligt bifogade bilder.
Jag skulle nog idag ändra hålen till 15-16mm i början och 8mm i slutet
Skisser enligt bifogade bilder.
Jag skulle nog idag ändra hålen till 15-16mm i början och 8mm i slutet
Är det ritningarna som du gjorde din egen moddning utifrån, eller har du knåpat ihop nya? 
En sista fråga angående dessa pryttlar, som jag förstår det så har du gjort plåtarna nästan lika långa som pannan är djup, och sen svetsat igen änden, eller`? Antar att man inte vill svetsa i ryggplåten?
En sista fråga angående dessa pryttlar, som jag förstår det så har du gjort plåtarna nästan lika långa som pannan är djup, och sen svetsat igen änden, eller`? Antar att man inte vill svetsa i ryggplåten?
Skisserna är mina ursprungliga "tankar", om du kollar den övre skissen så hade jag även funderingar på luft uttag uppåt, men oro för att skit skulle falla ned i luftkanalen gjorde att jag övergav den tanken. Tittar du även på vyn för hålen, så ser du att jag urspringligen tänkte att plåten skulle kona in i pannan (mindre area - högre luftflöde).
Ja det är riktigt, av mått-serien så ser du att plåtarna är 500mm långa, ändarna är försedda med lock enligt bilden tidigare i tråden. Jag har svetsat fast luftkanalen i stigar-röret för primärluften samt de svetsar du ser i överkant enligt bilden tidigare i tråden, detta för att "enkelt" kunna ta bort kanalerna. Sedan är övriga kanter tätade med pannkitt.
Ja det är riktigt, av mått-serien så ser du att plåtarna är 500mm långa, ändarna är försedda med lock enligt bilden tidigare i tråden. Jag har svetsat fast luftkanalen i stigar-röret för primärluften samt de svetsar du ser i överkant enligt bilden tidigare i tråden, detta för att "enkelt" kunna ta bort kanalerna. Sedan är övriga kanter tätade med pannkitt.
Ok, då var det ju som jag trodde. Kan inte förstå att dom konstruerade pannan på det här sättet? Jag menar, pannan är ju grymt stabil och kraftigt byggd med bra prestanda i övrigt. Tittar man på en tex Baxi Solo Innova panna så är ju primärluften placerad vääääldigt långt ner. Har inte riktigt bestämt hur jag skall lös snabbjustering av primärluftsintagen ännu, men det lutar åt att svetsa fast ett rundjärn som går ut i sidan på var sida om pannan. Blir total ombyggnation av mitt pannrum nu i vår eftersom det skall in en tank till på 1150 liter som har dubbla slingor och 4 elpatroner. Givetvis skall jag inte använda mig av elpatronerna annat än om jag åker iväg en dag eller så på vintern. Skall dessutom ta ur sotnings grejjen i pannan så att man kan sota den på ett vettigt sätt. Det roliga är att jag fram till nu inte har sotat piporna en enda gång och jag har kört med den i 2 år nu. Trodde att sotningsmekanismen skulle vara tillräckligt bra. Men men, man lär så länge man lever. Vore kul om den här tråden kunde vakna till liv ordentligt igen så att alla kan få sina Orlan pannor att bli riktiga monster!
/Jesper
/Jesper
Medlem
· Västerbotten
· 88 inlägg
Bifogar bilder på hur jag löste det på min Orlan60.
Nu ska jag ge mig på att bygga om sekundärspjällen!
Nu ska jag ge mig på att bygga om sekundärspjällen!
Ser ju helt underbart vackert ut....
En kompis till mig ska fixa till plåtarna till inblåset i pannan och nu får jag nog ta och ge mig på en liknande lösning som du har för justering av primärluften!!!
Ser fram emot att se vad du hittar på med sekundären!!!!!!!!
Grymt jobb!!!
En kompis till mig ska fixa till plåtarna till inblåset i pannan och nu får jag nog ta och ge mig på en liknande lösning som du har för justering av primärluften!!!
Ser fram emot att se vad du hittar på med sekundären!!!!!!!!
Grymt jobb!!!











