Har skaffat mig en microswitch som skall monteras ikväll. Får ta o fixa nnån plåtbit som håller fast den. Kommer bilder!
 
Visar den svarta visaren temp och den röda vilken bryt-temp man ställt eller?
Såg jäkligt smidigt ut må jag säga. -Var får jag tag i en sån?

Undrar om mikrobrytaren tål att monteras innanför ytterplåten så den sitter skyddat och osynligt?
Min brytare är ju av plast och pannkroppen kan ju bli närmare 100°C.
Skulle ju kunna svetsa fast en monteringsbygel så den inte ligger direkt mot pannkroppen iofs.

Funkar det fortfarande bra med primärluft-insläppet utan kanaler?
 
Stämmer helt o hållet, den svarta visar tempen och den röda inställningen.
Ska kolla lite på brytaren idag och kan säga att det funkar helt strålande utan plåtarna!
 
Redigerat:
Rackarns vad tiden springer iväg, o inget har man gjort.
Funderar vidare på ett bra sätt att få fläkten att stanna när rökgasen gått ner men den måste ju i så fall ha en liten timer så att den går typ i 10min efter att rökgasen gått ner under inställd nivå. Ska kika lite på att bygga en liten timer. Lägger upp schema på denna när jag fått till det som jag vill ha det. Övriga projekten står tyvärr stilla ännu men jag ska försöka fixa till primären snarast iaf sen får det bli sekundären. Ville bara skriva lite så tråden hålls vid liv :cool:
 
Varför vill du att fläkten ska fortsätta på tid?
Hittade mikrobrytare på kjell&co för 29 spänn.(!) Dom tål 80°C.
Jag vill ha en likadan termometer / termostat som du monterat.
Var skaffade du din?
 
Fick tag på min på jobbet så jag vet tyvärr inte vart man kan köpa den någonstans.
Ska dock forska lite i det. Anledningen till en fördröjning är ju att jag man verkligen ska vara säker på att bränslet faktiskt är slut och det inte bara är den liten dipp
 
Ok, då är jag med. Tror dock aldrig att det aldrig har inträffat för mig att brasan "dippar" medan det är ved kvar.
För mig ligger tempen på ca 210- 270°C hela tiden.
Föreställer mig att fläkt-termostaten ska ställas betydligt lägre, kanske runt 100°C , beroende på hur mycket kol man vill ha kvar till nästa brasa.
Laddomat-termostaten vill man nog ställa ännu lägre, eftersom det är rätt mycket värme kvar i keramiken då. Eventuellt så kanske självcirkulationen klara att ta hand om eftervärmen. I så fall kanske det funkar med en termostat som sköter båda?

Blir nog till att skaffa vanliga laddomat-rökgastermostater, eftersom jag misstänker att din variant är snordyr.
Dessutom lite overkill med temperaturvisning när man redan har en termometer i rökröret.
 
Näää.....nu har man grunnat lite på vad som ska göras! Ett litet kretskort med en PIC processor och 2 digitala ingångar ( en för en knapp och en för luckswitch ), och en analog ingång för en pt1000 givare. Funktion, knappen skall starta pannan och fläkten och laddomat skall gå ovillkorligt i 30 min, sen om temp har överstigit en viss temp, låt säga 60 grader så ska den gå över i driftläge. Sen när pannan har nått stopptemp ( i mitt fall 90 grader ) så ska detta kännas av och om tempen efter uppnådd max temp går under låt säga 85 grader så ska fläkt och laddomat stanna och en LED ska visa att pannan stannat för soppatorsk. Luckswitchen skall endast stanna fläkten vid öppning.
Vad tror man om detta?
 
Låter som en bra plan.
Varför vill du att laddpumpen ska gå från start? Tar ju längre tid att komma upp i drifttemp.
Jag skulle nog gärna elda startbrasan utan fläkt, eftersom jag har nedre luckan på glänt och vill minimera risken att trycka ut gnistor i pannrummet.
 
Det går fortare om pumpen går eftersom man då hindrar självcirkulation från pannan till tanken
 
Hej Orlan-vänner :D!
Tänkte jag skulle ladda upp lite "heta" bilder så här inför jul, jag använder bara rökgastermostat för att bryta laddomaten och pannfläkten stannar på hög temperatur:cool:.
Det fungerar bra och den glödhög som ses, brinner sedan sakta ned. Jag har ett återvinningskoppel som hämtar den sista värmen från pannan.

Jag har även funderat på att bygga en PIC-reglerad panna, min tanke var att mäta utgående temperatur från pannan och stanna laddomaten då derivatan vänder från positiv till negativ, detta för att maximera tempen i ackumulatortank. Jag har dock en devis: prova med gummiband och gem först.... och det fungerar tillräckligt bra för mig i detta fall :).

Observera "snorklen" för att inte ta luft från rummet där pannan står d^_^b.
Jag är mycket nöjd med min Orlan 40 efter ett års drift, ackumulatortank är på 3 kbm så det finns lite värme att hämta efter en eldning:cool:.
 
  • Orlan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orlan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orlan3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orlan4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jakeelee skrev:
Funkar så j***a bra!!!!!!!
Pannan går som aldrig förr...... Sätt igen hålen däruppe och ta upp hål som e lika stora med början 5cm från nedersta delen på profilerna så går den ju som en klocka! Har beställt lite nya tätningar o keramikblocken i förbränningsutrymmet nu! Nästa grejj blir o fixa en snabbjustering av primärluften!
Hej!
Kan du förklara lite mer ingående på vad du menar med "5cm från nedersta delen på profilerna" ? :confused:
 
Nu är det väldigt länge sen någon skrev i tråden.
Men jag skulle vilja få reda på vilka inställningar ni använder, jag har orlan super 25kw och jag får den inte att gå någe bra.
Rökgastempen ligger oftast strax under 150 och pannan tar väldigt lång tid på sig att komma upp i temp.
Har aldrig lyckats värma mer än toppen till 80c på tankarna.

Försöker hitta inställningar som fungerar men det lyckas inte riktigt.

Inställningar just nu är
Fläkt läge 7
Fläktspjäll 50%
Primär 10-12mm
Sekundär 3,5varv.
Har gamla styrningen.

Finns det någon med tips?

Mvh Jonny
 
Funkar pannan fortfarande lika fint?
 
Staffans2000
BBJB skrev:
Nu är det väldigt länge sen någon skrev i tråden.
Men jag skulle vilja få reda på vilka inställningar ni använder, jag har orlan super 25kw och jag får den inte att gå någe bra.
Rökgastempen ligger oftast strax under 150 och pannan tar väldigt lång tid på sig att komma upp i temp.
Har aldrig lyckats värma mer än toppen till 80c på tankarna.

Försöker hitta inställningar som fungerar men det lyckas inte riktigt.

Inställningar just nu är
Fläkt läge 7
Fläktspjäll 50%
Primär 10-12mm
Sekundär 3,5varv.
Har gamla styrningen.

Finns det någon med tips?

Mvh Jonny
Jag har själv en 25 KVare.
Det första du skall göra är att kasta fläkthuven åt fanders så du kommer åt sekundärinställningen.
Sekundärinställningen skall vara stängd vid uppstart. Först när pannan är riktigt varm och lågfångarstenarna glöder lite, då öppnar du sekundären,

Staffan

Här är ett gammalt inlägg i samma fråga.

Tändtips.
Det enklaste och bästa sättet att tända sin premiumpanna är att stänga fläktspjället innan all ved brunnit upp vid föreg. eldning så att träkol bildas. Vid uppstart tager man vad man haver och matar sin gunstling med. Eftersom det ligger träkol underst spelar det liten roll vad man lägger ovanpå, det tar sig ändå!

Knögla ihop en tidning och för in den genom den NEDRE luckan under springan. Tänd på pappret och låt den undre luckan förbli öppen, den övre skall vara stängd samt spjället skall vara öppet (inskjutet). Även sekundärluftskruvarna skall vara inskruvade (stängda).

Efter några minuter när det tagit sig och det brummar vällustigt om den lille gynnaren sätter man på fläkten och stänger luckan. Ibland kan Orlanen hosta till vid detta moment. Därefter drar man sakta ut spjällspaken - Ta daa..Klart! Enklare kan det inte vara.

Detta förfaringssätt snappade jag upp här på forumet men mins ej var.


Hälsningar från en lycklig man.

Här är länken till hela tråden.
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/156524-orlan-nordic-40kw-ryker.html



"
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.