Byggahus.se
Tomture61
Avfuktar 2,5 l / dygn . Läst att om man kör in en snöig bil blir det 20 l smältvatten :surprised:
Vet ej om det stämmer , men ett garage utsätts för mycket fukt ibland .
 
Magnus E K
Fast om man får fuktskador i garaget för att man kör in en bil med 20 kg snö på sig tycker jag man får skylla sig själv. Det är ju bara att stanna bilen utanför och borsta ner mängden till åtminstone under 1 kg innan man kör in. Gissar att detta problem blivit värre sen det blev vanligt med automatiska garagedörrsöppnare.

Redigering: Det är dessutom olagligt och trafikfarligt att köra bilen med så mycket snö på sig, så denna situation borde till att börja med bara inträffa om bilen stått precis utanför garaget i snöfall och sen ska ställas in, inte när man kommer hem efter att ha använt bilen.
 
Redigerat:
Tomture61
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fast om man får fuktskador i garaget för att man kör in en bil med 20 kg snö på sig tycker jag man får skylla sig själv. Det är ju bara att stanna bilen utanför och borsta ner mängden till åtminstone under 1 kg innan man kör in. Gissar att detta problem blivit värre sen det blev vanligt med automatiska garagedörrsöppnare.

Redigering: Det är dessutom olagligt och trafikfarligt att köra bilen med så mycket snö på sig, så denna situation borde till att börja med bara inträffa om bilen stått precis utanför garaget i snöfall och sen ska ställas in, inte när man kommer hem efter att ha använt bilen.
Läst ett gäng inlägg där man har problem med smältvatten och inget avlopp i golvet , nämndes 20 l , vet ej om det stämmer , låter mycket .
Själv "parkerar" jag blöt /snöig / isig ved I mitt garage .
 
Tomture61
Tog fram miniräknaren , 2 mm vatten på 10 kvm är 20 l smältvatten .
Is på bilen blir lika mycket smältvatten på garagegolvet , snö , tja mycket mindre :geek:
 
2 mm regn motsvarar 2 cm snö. Sedan inte att förglömma de tjocka snö-/isklumpar som brukar sitta i hjulhusen när man varit ute på snömoddiga vintervägar.
 
Tomture61
Mitt garagebygge firar 5 års jubileum :)
Om jag använder garaget till min vardagsbil , näää :D
Är det fyllt med min hobby , jaaa :cool:
Ford Mustang 1967 , Honda CB750 1975 , Ford T-23:a (projekt)
 
  • Gilla
MikeOz och 4 till
  • Laddar…
Och en bild på dagsläget! :rofl:
Berätta mer om projektet.

//AA
 
Tomture61
S saiter skrev:
Och en bild på dagsläget! :rofl:
Berätta mer om projektet.

//AA
Projekten är nog mer dagsläget ;)
Ford T-23 ligger låååågt bak i prio , har glasfiberkaross + motor + en plan i huvudet :D
Just nu fylls mitt liv av vårsådd i trädgården :rolleyes:
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Tomture61
Har en energimätare till min LLVP i garaget .
Förbrukningen det senaste dygnet (24 h) var 1,6 kwh för att värma till 20 gr .
Utomhustemp har varit mellan 10-15 gr .
Tycker det är energisnål för 35 kvm :)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en energimätare till min LLVP i garaget .
Förbrukningen det senaste dygnet (24 h) var 1,6 kwh för att värma till 20 gr .
Utomhustemp har varit mellan 10-15 gr .
Tycker det är energisnål för 35 kvm :)
10-15 ute är ungefär när en LLVP har som bäst verkningsgrad. När det är -10 till -20 börjar det roliga...
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Håller på målar hyllplan till en hylla i garaget.
Har enbart slipat bort gamla lacken , inget spackel , grundfärg och Lady supreme finish (1 varv) Vilken superfärg (y)(y)(y)
[bild]
bara för att vara säker, hade du grundfärg eller ingen grudfärg? :)
 
Tomture61
Hyllplanen jag rustade upp var troligtvis från 60-70 talet (välanvända) Klarlackade som jag slipade bort med en ocilerande slipmaskin .
Rollade på ett lager grundfärg + toppfärgen .
Inget spackel eller mellanslipning , därav ser man defekter i ytan , men där träytan var ok så var resultatet utan apelsinyta eller andra defekter . Färgen uppförde sig som färg man späder med lacknafta .
Färgen är inte den billigaste men resultatet är kanon :)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår inte men för 9 år sedan när plattan göts , regnade det !
Idag 9 år senare när jag limmar fast lättbetongblocken regnar det !
Gud var med Dig:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.