85 938 läst ·
177 svar
86k läst
177 svar
Mitt 1:a garagebygge i mitt liv
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jag tror nog miljöbiten är av mindre betydelse här. Linoljefärg väljer man ju av helt andra anledningar och aspekter.
Man kan säkert spruta linoljefärg också men det ger nog inget mervärde annat än att man själv tycker det då?
Man kan säkert spruta linoljefärg också men det ger nog inget mervärde annat än att man själv tycker det då?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Innomhusfärg tex är vell latex , en petroliumprodukt .
Linoljefärg , som namnet antyder , linolja + balsamterpentin + pigment .
Tycker att linoljefärgen är 100 ggr mer naturlig än råolja som rafineras i många steg innan den kan användas till färgtillverkning.
Linoljefärgen andas också , men 100 ggr jobbigare att jobba med
Linoljefärg , som namnet antyder , linolja + balsamterpentin + pigment .
Tycker att linoljefärgen är 100 ggr mer naturlig än råolja som rafineras i många steg innan den kan användas till färgtillverkning.
Linoljefärgen andas också , men 100 ggr jobbigare att jobba med
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 10 279 inlägg
Körde du inte nyss nästan 16l epoxy-färg på golvet?
Nu funderar du på om latex är mindre miljövänligt än linolja...
Nu funderar du på om latex är mindre miljövänligt än linolja...
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Tanken är ju god men jag tror det är 100 ggr enklare att spruta vanlig färg och det blir bra än att försöka med nå linoljefärg som ändå inte tillför nå positivt förutom att "det känns bra"
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ska du lagra bly? För övrigt så finns det mer att tänka på om du ska ha ett ton i hela hyllan...........
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
28x70 lär ju hålla för minst 100kg per planka.
Tycker det ser stabilt ut, säkra hyllan i väggen bara så den inte riskerar att välta
Tycker det ser stabilt ut, säkra hyllan i väggen bara så den inte riskerar att välta
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ja om du räknar med ett ton gods i hyllan så vill det ju till att det håller i övrigt också. Med så mycket vikt är det ju gränsfall om den är lite klen helt och hållet. om man nu inte förankrar den så mycket man kan då.Tomture61 skrev:
" bly" var ju bara en stilla undran vad du isåfall ska stapla där som väger så mycket ?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Vet inte om jag var otydlig , men stommen är byggd med 28 x 70 virke , vågräta virket är skruvar med gipsskruv ( modellen för 2 x gipsskivor )
Min undran är om denna förskruvning med 3 skruv x 2 kommer att hålla för ca 100 kg / fack (maxvikten pratar vi om)
Tror att virket som är lodrät utan tvekan håller för 1000 kg , men förskruvningen som övergår till en vågrät regel ???
Nu är det 6 st hyllplan , så vi pratar max 600 kg / 2 st 28 x 70 reglar !
Och jag lovar , har inte bly i min ägo !
Min undran är om denna förskruvning med 3 skruv x 2 kommer att hålla för ca 100 kg / fack (maxvikten pratar vi om)
Tror att virket som är lodrät utan tvekan håller för 1000 kg , men förskruvningen som övergår till en vågrät regel ???
Nu är det 6 st hyllplan , så vi pratar max 600 kg / 2 st 28 x 70 reglar !
Och jag lovar , har inte bly i min ägo !
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 10 279 inlägg
Håller skruvarna för 20kg/st i skjuvning blir det ca 120kg. Det är väl bara att du ställer dig på en och ser vad som händer!