60 065 läst ·
169 svar
60k läst
169 svar
Misstänkt fusk badrum el/vvs
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Googlade lite snabbt och hittade detta på byggahus.se
https://www.byggahus.se/forum/threads/farliga-pex-roer-i-tappvattensystem.45961/
Kan ju finnas nya regler men jag vill minnas att det inte var lämpligt att använda pex till vatten man kan dricka.
edit:
Det kommer så mycket nya rön nuförtiden så gamla surgubbar hinner inte med
Men jag tror på dig om du säger att det är branschstandard idag. Dock ser jag att kallvattenslangen har en lätt brun färg. Alger?
https://www.byggahus.se/forum/threads/farliga-pex-roer-i-tappvattensystem.45961/
Kan ju finnas nya regler men jag vill minnas att det inte var lämpligt att använda pex till vatten man kan dricka.
edit:
Det kommer så mycket nya rön nuförtiden så gamla surgubbar hinner inte med
Men jag tror på dig om du säger att det är branschstandard idag. Dock ser jag att kallvattenslangen har en lätt brun färg. Alger?
Här kan du läsa vad Branschreglerna säger idag om såna utrymmen.N Nils Kempe skrev:Hej!
Har precis flyttat in i en 3:a, med ett till synes fint badrum. Vägghängd tolett, någon form av jacuzzi-badkar och de flesta rör ser ut att finnas bakom väggarna, förutom två plastslangar som sticker ut under badkaret och ansluts till någon form av vattenspruta för bubblande effekt.
Till misstänkt problem: Elkablar (till spotar) ligger blandat med vattenrör osv bakom den vägghängda toaletten, under handfatet. På bilderna ser ni hur det ser ut innanför luckan. Det ser ut som att delar av det gamla badrummet finns kvar där inne, vitt kakel bland annat. Det ser ut som att en plastmatta blivit avskuren, och vad det verkar ser det ut som att alltsammans står på backen. Får det verkligen se ut såhär? Är det farligt, eller kan det vara så att fuktspärr finns under betongen? Misstänker att elen inte kan ligga sådär om det skulle börja läcka.
Tänker ta in en besiktningsman, men kollar här först vad ni tycker. Tacksam för svar. /Nils
Hur tätskiktet BORDE sett ut, samt hur skvallerröret ska se ut.
Sen är det bara att jämföra med verkligheten ;-)
https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf
Det får du gärna ge en länk till.H hempularen skrev:Nej, föreningen har ingen rätt att välja. Föreningen måste bevilja köparen medlemsskap i alla lägen, utom ett fåtal undantag.
Om köparen inte har för avsikt att använda lägenheten som bostad, så får föreningen neka medlemsskap. Det är i praktiken den enda situation där bostadsrättsföreningen har rätt att välja bort en köpare.
Vissa föreningar tar även krediupplysning på köparen, det är troligen olagligt. Föreningen får neka en köpare medlemsskap om köparen har så dålig ekonomi att det kan bli en förlust för föreningen (att köparen inte klarar att betala månadsavgifterna), men i de allra flesta fall finns det fullgod säkerhet i bostadsrätten för en ev. avgiftsskuld. Om medlemmen inte kan betala månadsavgiften, så går bostadsrätten på exekutiv auktion, föreningen får då ut sin fordran med högtsa prioritet. Så om bara bostadsrätten är värd mer än typ 10 månadsavgifter, så är den tillräcklig säkerhet för föreningens ev. fordran (det kan ta 6 - 7 månader innan lägenheten går på auktion, och det blir en del kostnader utöver själva skulden). Därmed har föreningen inte rätt att neka medlemsskap, och iom. det får man inte ta en kreditupplysning.
Observera att högsta prioritet innebär att föreningen får ut sina pengar först, innan banken som kan ha panträtt får något, och innan skattemyndigheten kan få något för obetalda skatter, föreningens fordran går före allt annat.
En säljare kan stämma föreningen om den olagligt stoppar en överlåtelse.
Föreningen har väl rätt att välja vilka medlemmar som skall ingå i den. Har själv suttit i styrelse i brf och alla försäljningar var tvungna att godkännas av styrelsen. Oftast är det ju inga problem, men så förstod jag att man alltid gjorde.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Man kan ju inte klaga på dolt fel etc. på att ett närmare 15 år gammalt badrum bara för att det inte följer de branschregler som började gälla för 4 år sen. Ska man jämföra med något ska det vara de regler som gällde när badrummet byggdes.B Besiman skrev:
@hempularen har rätt. Du kan läsa mer om det här: https://lagen.nu/1991:614#K2R2S Superaneleh skrev:
Föreningen/styrelsen har väldigt begränsade möjligheter att vägra medlemsskap vid överlåtelse.
Orkade inte läsa alla svar men vill ändå skriva mitt ☺️N Nils Kempe skrev:Hej!
Har precis flyttat in i en 3:a, med ett till synes fint badrum. Vägghängd tolett, någon form av jacuzzi-badkar och de flesta rör ser ut att finnas bakom väggarna, förutom två plastslangar som sticker ut under badkaret och ansluts till någon form av vattenspruta för bubblande effekt.
Till misstänkt problem: Elkablar (till spotar) ligger blandat med vattenrör osv bakom den vägghängda toaletten, under handfatet. På bilderna ser ni hur det ser ut innanför luckan. Det ser ut som att delar av det gamla badrummet finns kvar där inne, vitt kakel bland annat. Det ser ut som att en plastmatta blivit avskuren, och vad det verkar ser det ut som att alltsammans står på backen. Får det verkligen se ut såhär? Är det farligt, eller kan det vara så att fuktspärr finns under betongen? Misstänker att elen inte kan ligga sådär om det skulle börja läcka.
Tänker ta in en besiktningsman, men kollar här först vad ni tycker. Tacksam för svar. /Nils
Farligt blir det väl endast om badrumsgolvet är fullt med vatten och eldonen ligger i vattnet och säkringen inte löser ut. Mao. obefintlig risk??
Jag tänkte även på att du innan du ropar om dolda fel bör kolla vilka regler fanns vid tidpunkten att badrummet byggdes.
Personligen skulle jag inte bry mig så mycket om situationen. Kanske installera en sådan vattenavstängare som stänger av vattnet automatiskt vid läckage. Man får även rabatt hos de flesta försäkringsbolag.
Blir lite skrämt hur många det finns som skriker fusk när saker och ting inte är utfört enligt dagens normer trots att huset är gammal. Lite som att köpa en 50 år gammal bil och sedan stämma bilhandlare för att det inte finns någon bilbälte eller autobroms eller avståndshållare.
Säker Vatten lanserades 2005, det är väl därför försäkringsbolagen började ställa hårdare krav på rörinstallationer då.
Håller med de andra, detta uppfyller ej kraven i säker vatten men så länge det inte finns ett INTYG som säger att det GÖR det så kan du inte kräva att det ska göra det heller.
Eftersom...
Säker vatten är än idag inget lagkrav likt BBR, utan bara vedertagna branchregler som försäkringsbolag brukar kräva. BBR går inte in i detalj på hur vatteninstallationer ska utföras (allmänna råd gör det litegrann men de är ej bindande) så rörinstallationerna på bild är inte ”fel” i lagboken, eftersom ingen skada skett, än...
Stadgarna i föreningen nämner väl inte något krav på säker vatten? Så tror inte en besiktningsman kan säga så mycket mer än att det ser förjävligt ut.
Huruvida det uppfyller GVK eller BKR kan jag inte uttala mig om.
Håller med de andra, detta uppfyller ej kraven i säker vatten men så länge det inte finns ett INTYG som säger att det GÖR det så kan du inte kräva att det ska göra det heller.
Eftersom...
Säker vatten är än idag inget lagkrav likt BBR, utan bara vedertagna branchregler som försäkringsbolag brukar kräva. BBR går inte in i detalj på hur vatteninstallationer ska utföras (allmänna råd gör det litegrann men de är ej bindande) så rörinstallationerna på bild är inte ”fel” i lagboken, eftersom ingen skada skett, än...
Stadgarna i föreningen nämner väl inte något krav på säker vatten? Så tror inte en besiktningsman kan säga så mycket mer än att det ser förjävligt ut.
Huruvida det uppfyller GVK eller BKR kan jag inte uttala mig om.
Jag har läst där... det står B la att ingen utan medlemskap i föreningen får överta bostadsrätt.C cpalm skrev:
Medlemsskap sökes inom viss tid och sker enligt föreningens stadgar.
Alltså bör det finnas saker som gör att det är möjligt att neka, om jag inte är helt ute och seglar då.
Den här?C cpalm skrev:
3 § Den som en bostadsrätt har övergått till får inte vägras inträde i föreningen, om de villkor för medlemskap som föreskrivs i stadgarna är uppfyllda och föreningen skäligen bör godta honom som bostadsrättshavare.
OK. Då kan du läsa vidare här om vilka begränsningar som finns för stadgarnas villkor för medlemskap: https://lagen.nu/1991:614#K2P2S1S Superaneleh skrev:
Du upptäckte de ju nu. Så varför kunde du inte upptäcka det på visningen ?N Nils Kempe skrev:
Regleras dolda fel i köplagen vad gäller bostadsrätter?
Den där missen kan du inte skylla ifrån dig.
Jag hade inte satt in något skvallerrör, finns där ett tätskikt som funkar så får du ett otätat hål i det. Då kan väggen suga upp vatten genom det och mögla. Bättre med fuktlarm i någon form som du själv var inne på.
