23 433 läst ·
19 svar
23k läst
19 svar
Farliga PEX-rör i tappvattensystem?
Sida 1 av 2
Läser i marsnumret av "VVS-forum" att PEX-rör förbjudits i ett flertal stater i USA för användning till tappvattensystem. I artikeln menar man att "materialet läcker fenoler, MTBE och bensen till dricksvattnet och att materialet inte är långlivat. Det har en tendens att brytas ned och brister då. Materialet kan också medverka till snabb spridning av brand i en byggnad med PEX-rör." 
Är det någon som vet mer om detta? Har projekterat PEX-rör till tappvattensystemet såväl som till golvvärmen till vårt hus. Har inte hört någon liknande diskussion här i Sverige. Har verkligen inte lust att använda material i huset som läcker erkänt cancerogena ämnen i dricksvattnet.
Mvh/stenhus05
Är det någon som vet mer om detta? Har projekterat PEX-rör till tappvattensystemet såväl som till golvvärmen till vårt hus. Har inte hört någon liknande diskussion här i Sverige. Har verkligen inte lust att använda material i huset som läcker erkänt cancerogena ämnen i dricksvattnet.
Mvh/stenhus05
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Jag diskuterade detta med min far (han har jobbat med PEX så länge det har funnits) för ett tag sedan och det finns inga tidigare rapporter på att det skulle vara läckage av farliga ämnen. Frågan är om det är fabrikatberoende.
Hur som helst; är du det minsta orolig för detta kan du i alla fall installera allt som Rör-i-rör med tappvattenfördelare i skåp. Då går det att byta själva vattenröret i efterhand om det nu mot förmodan skulle visa sig vara gifter i PEX:en

Hur som helst; är du det minsta orolig för detta kan du i alla fall installera allt som Rör-i-rör med tappvattenfördelare i skåp. Då går det att byta själva vattenröret i efterhand om det nu mot förmodan skulle visa sig vara gifter i PEX:en

...och om man mot förmodan lyckas få ut plaströret så är det ju lätt att trycka i lite prisolrör istället..... ;DJohan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
MathiasS menade nog (med all rätt) att det är svårt att få i CU rör i stället för pexrör.
Försiktighetspricipen:
Recommendation: If you plan to move into a new home plumbed with PEX tubing, or have recently done so, and if you are concerned about the possibility of chemicals entering the drinking water, you might want to flush all the lines daily for 1-2 minutes for the first 3-6 months and perhaps once a week for the next 6-12 months. Another helpful approach is to install a reverse osmosis water purification system for drinking water and ice makers.
http://www.chemaxx.com/polytube1.htm
Recommendation: If you plan to move into a new home plumbed with PEX tubing, or have recently done so, and if you are concerned about the possibility of chemicals entering the drinking water, you might want to flush all the lines daily for 1-2 minutes for the first 3-6 months and perhaps once a week for the next 6-12 months. Another helpful approach is to install a reverse osmosis water purification system for drinking water and ice makers.
http://www.chemaxx.com/polytube1.htm
Jo det också.Robert Keskitalo skrev:
Men detta med att dra i och ur PEX i en RiR installation - det tror jag på när jag ser det.
Jag använder själv Wirsbos RiR överallt och tycker det är toppen, men detta med utbyte förhåller jag mig skeptiskt till tills jag med egna ögon sett att det funkar. Försök tex att dra ur slangen när den ligger på rulle - det är svårt. Sätt ditt ett par kallbockfixturer och du kan stå och dra tills finland vunnit melodifestivalen. Det enda som händer är att du blir trött, och gammal.
Wirsbo har ju faktiskt ett verktyg som man fäster på en kofot för att göra just detta, men det lär ju hur som helst ta tid... Jag har bara sett prylen på bild och har ingen uppfattning om du det funkar i verkligheten.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Jaja...ni får ringa mig när ni behöver hjälp.
Har för övrigt redan bytt ett 28 pex på 20 meter som fick smaka sticksåg.
För att hålla sig till ämnet anser jag att det trams med varningen. Hela Sverige har haft dricksvatten i PEH, PEL, PEM och PEX sedan 30 år tillbaka och otaliga mätningar har gjorts på vattnet som har passerat rören. Varför skulle samtliga dessa mätningar var felaktiga? Det speglar ju normalt användande?
För att hålla sig till ämnet anser jag att det trams med varningen. Hela Sverige har haft dricksvatten i PEH, PEL, PEM och PEX sedan 30 år tillbaka och otaliga mätningar har gjorts på vattnet som har passerat rören. Varför skulle samtliga dessa mätningar var felaktiga? Det speglar ju normalt användande?