B
N Nils Kempe skrev:
Hej!

Har precis flyttat in i en 3:a, med ett till synes fint badrum. Vägghängd tolett, någon form av jacuzzi-badkar och de flesta rör ser ut att finnas bakom väggarna, förutom två plastslangar som sticker ut under badkaret och ansluts till någon form av vattenspruta för bubblande effekt.

Till misstänkt problem: Elkablar (till spotar) ligger blandat med vattenrör osv bakom den vägghängda toaletten, under handfatet. På bilderna ser ni hur det ser ut innanför luckan. Det ser ut som att delar av det gamla badrummet finns kvar där inne, vitt kakel bland annat. Det ser ut som att en plastmatta blivit avskuren, och vad det verkar ser det ut som att alltsammans står på backen. Får det verkligen se ut såhär? Är det farligt, eller kan det vara så att fuktspärr finns under betongen? Misstänker att elen inte kan ligga sådär om det skulle börja läcka.

Tänker ta in en besiktningsman, men kollar här först vad ni tycker. Tacksam för svar. /Nils
Jag vet en bra jurist som specialiserat sig på just fastighet och bostadsrättstvister. Men inte flyt kan han ibland ta uppdrag med dealen allt eller inget.
Dvs han för dubbla rättegångskostnader vid vinst. Men släpper vid förlust.

Ta pm
 
C cpalm skrev:
OK. Då kan du läsa vidare här om vilka begränsningar som finns för stadgarnas villkor för medlemskap: [länk]
Ja jag sa att jag hade läst... även det har jag läst.
Inga diskriminerande regler kan man väl sammanfatta det med.
Säg att de skrivit in i stadgarna att djur och rökning är totalt förbjudna t ex, då kan vissa falla bort.
Det kan finnas andra stadgar också som köparen inte uppfyller som inte är diskriminerande.
Det var väl inte egentligen det jag påstod? Jag skrev att brf har rätt att neka köpare i vissa fall, jag sa också att det inte är så vanligt men det förekommer.
Det är inte självklart att man får köpa och man kan bli av med lägenheten och förlora allt också om man har otur, om föreningen kursar och inga tillgångar finns så står man där..
 
MartinOW MartinOW skrev:
Vad står i Brf:s stadgar om renovering av badrum? Finns en chans att brf:n vill driva det mot förra ägaren om personen ej fått godkänt för ingreppet om det inte är ansökt om eller inte gjort enligt kraven i stadgarna även om det är lite sent då det är 10 år sedan.
Orsaken till att dom kanske vill driva det är för att det är trycksatt ledningar där bakom och om dom läcker in i väggarna får brf:n stå för reperationen.
Beror på förening... men man kan ha en känsla av att för visa föreningar är det viktigast hur mycket de nuvarande medlemmarna (styrelsemedlemmar) tjänar när de ska sälja lägenheten...
 
Jag tror dessvärre att du inte kan nå framgång strikt juridiskt.
Precis som många påpekat har man även i fallet med köp av bostadsrätt en viss undersökningsplikt som köpare.
Bostadsrätt räknas som lös egendom och då är det Köplagen som gäller.
Köpeavtalen brukar ha utgångspunkten att bostadsrätten köps i befintligt skick.
Avtalen brukar också innehålla en uppmaning till köparen att undersöka bostadsrätten. Har man inte undersökt bostadsrätten innan köpet har man inte rätt att åberopa fel som "man borde upptäckt vid undersökningen, om inte säljaren handlat i strid mot tro och heder ". Svårt att leda i bevis att säljaren handlat i strid mot tro och heder.
Den ena öppningen som finns är om marknadsföringen av bostadsrätten inte överensstämmer med "uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen". Detta gäller dock inte om säljaren inte kände till eller borde ha känt till uppgifterna. Svårt att leda i bevis, särskilt då det inte var säljaren själv som lät renovera badrummet.
Så den vägen är stängd.
Den andra öppningen är om det finns något i avtalshandlingarna som anses vara utfästelser. Ett våtrumscertifikat kan anses vara en sådan utfästelse. Men eftersom ett sådant certifikat saknas är det förmodligen kört. Även om ett certifikat funnits är badrummet 10 år gammalt och skillnaden mellan köpeskillingen och värdet på bostadsrätten "i bristfälligt skick" är så liten att säljaren inte kan anses vara juridiskt ansvarig för felet. Den tekniska livslängden för ett våtrum brukar enligt GVK vara ca 15-20 år.
Det finns ett relativt färskt prejudikat på detta tema. "Badrummet NJA 2019 s. 807"
Så den vägen är nog också stängd.

Bevisbördan är dessutom helt och hållet på dig som köpare, och domstolarna har stenhårda beviskrav.
Ledsen, men det är nog bara att bita i det sura äpplet, riva skiten och renovera på ett fackmässigt sätt.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
N Nils Kempe skrev:
Hej!

Har precis flyttat in i en 3:a, med ett till synes fint badrum. Vägghängd tolett, någon form av jacuzzi-badkar och de flesta rör ser ut att finnas bakom väggarna, förutom två plastslangar som sticker ut under badkaret och ansluts till någon form av vattenspruta för bubblande effekt.

Till misstänkt problem: Elkablar (till spotar) ligger blandat med vattenrör osv bakom den vägghängda toaletten, under handfatet. På bilderna ser ni hur det ser ut innanför luckan. Det ser ut som att delar av det gamla badrummet finns kvar där inne, vitt kakel bland annat. Det ser ut som att en plastmatta blivit avskuren, och vad det verkar ser det ut som att alltsammans står på backen. Får det verkligen se ut såhär? Är det farligt, eller kan det vara så att fuktspärr finns under betongen? Misstänker att elen inte kan ligga sådär om det skulle börja läcka.

Tänker ta in en besiktningsman, men kollar här först vad ni tycker. Tacksam för svar. /Nils
dolt fel är det definitivt inte. Be besiktningsmannen ta med ett nytt kollegieblock för det kommer inte räcka med ett A4 för hans anteckningar. Men för att bespara dig den kostnaden. Riv. Gör om. Anlita en fackman med bra vitsord. Ingenting är rätt i detta badrum och du kommer inte få ut nåt på någon ”dolda fel försäkring”. Du har ju tagit ganska solklara kort på felen och då har du ju självklart kunnat undersöka det.
 
N Nils Kempe skrev:
Hej! Extremt ovanligt att besiktiga lägenheter i Stockholm innan köp, utan man får undersöka så gott det går utan verktyg. Jag skulle nog säga att jag uppfyller kraven för vad jag kan besiktiga som köpare. Det här lutar åt att vara ett dolt fel.
Tyvärr är det samma lagar som gäller i hela Sverige.
 
K kacklarn skrev:
dolt fel är det definitivt inte. Be besiktningsmannen ta med ett nytt kollegieblock för det kommer inte räcka med ett A4 för hans anteckningar. Men för att bespara dig den kostnaden. Riv. Gör om. Anlita en fackman med bra vitsord. Ingenting är rätt i detta badrum och du kommer inte få ut nåt på någon ”dolda fel försäkring”. Du har ju tagit ganska solklara kort på felen och då har du ju självklart kunnat undersöka det.
Det är ju inte en besparing att riva och göra om badrummet. Besparingen är väll att låta det vara som det är, men övervaka det så vid ett ev problem så begränsas konsekvenserna
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
N Nils Kempe skrev:
Hej! Extremt ovanligt att besiktiga lägenheter i Stockholm innan köp, utan man får undersöka så gott det går utan verktyg. Jag skulle nog säga att jag uppfyller kraven för vad jag kan besiktiga som köpare. Det här lutar åt att vara ett dolt fel.
Det är väl inte ett dolt fel om du kan öppna en inspektionslucka och se att dom kaklat utanför det gamla kaklet?
 
H hempularen skrev:
Vissa föreningar tar även krediupplysning på köparen, det är troligen olagligt.
Då jag sitter i en styrelse som tar kreditupplysningar hoppas jag du har fel. Det är vår ekonomiska förvaltare SBC som beställer kreditupplysningarna och de har jurister som är experter på allt som rör bostadsrätter. Dock så förbjuder GDPR oss att behålla kreditupplysningarna.

Det kan bli väldigt dyrt för en styrelse att neka medlemskap av fel skäl så den bör anlita en jurist för råd innan det går till rätten.
 
J J Vos skrev:
Orkade inte läsa alla svar men vill ändå skriva mitt ☺️
Farligt blir det väl endast om badrumsgolvet är fullt med vatten och eldonen ligger i vattnet och säkringen inte löser ut. Mao. obefintlig risk??

Jag tänkte även på att du innan du ropar om dolda fel bör kolla vilka regler fanns vid tidpunkten att badrummet byggdes.

Personligen skulle jag inte bry mig så mycket om situationen. Kanske installera en sådan vattenavstängare som stänger av vattnet automatiskt vid läckage. Man får även rabatt hos de flesta försäkringsbolag.

Blir lite skrämt hur många det finns som skriker fusk när saker och ting inte är utfört enligt dagens normer trots att huset är gammal. Lite som att köpa en 50 år gammal bil och sedan stämma bilhandlare för att det inte finns någon bilbälte eller autobroms eller avståndshållare.
Okej, tråkigt att du inte orkar läsa alla svar när du sen ger dig på att kritisera svaren - du inte läst...
Detta badrummet är helt uppåt väggarna fel, spelar ingen roll om det är gjort 1980, 2009 eller 2019.
Det som är fel är att TS trodde han köpte en bostadsrätt med ett 10år gammalt badrum men som sen visade sig vara betydligt äldre än så.
Man har troligen så att säga sminkat en gris och när man gjort detta har man dessutom tillfört en hel del bristfälliga byggnationer som skulle kunna leda till att TS blir skadeståndskyldig mot föreningen.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är ju inte en besparing att riva och göra om badrummet. Besparingen är väll att låta det vara som det är, men övervaka det så vid ett ev problem så begränsas konsekvenserna
Skadeståndet till föreningen kan bli minst sagt omfattande om TS följer ditt råd...
 
P Pappos skrev:
Jag tror dessvärre att du inte kan nå framgång strikt juridiskt.
Precis som många påpekat har man även i fallet med köp av bostadsrätt en viss undersökningsplikt som köpare.
Bostadsrätt räknas som lös egendom och då är det Köplagen som gäller.
Köpeavtalen brukar ha utgångspunkten att bostadsrätten köps i befintligt skick.
Avtalen brukar också innehålla en uppmaning till köparen att undersöka bostadsrätten. Har man inte undersökt bostadsrätten innan köpet har man inte rätt att åberopa fel som "man borde upptäckt vid undersökningen, om inte säljaren handlat i strid mot tro och heder ". Svårt att leda i bevis att säljaren handlat i strid mot tro och heder.
Den ena öppningen som finns är om marknadsföringen av bostadsrätten inte överensstämmer med "uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen". Detta gäller dock inte om säljaren inte kände till eller borde ha känt till uppgifterna. Svårt att leda i bevis, särskilt då det inte var säljaren själv som lät renovera badrummet.
Så den vägen är stängd.
Den andra öppningen är om det finns något i avtalshandlingarna som anses vara utfästelser. Ett våtrumscertifikat kan anses vara en sådan utfästelse. Men eftersom ett sådant certifikat saknas är det förmodligen kört. Även om ett certifikat funnits är badrummet 10 år gammalt och skillnaden mellan köpeskillingen och värdet på bostadsrätten "i bristfälligt skick" är så liten att säljaren inte kan anses vara juridiskt ansvarig för felet. Den tekniska livslängden för ett våtrum brukar enligt GVK vara ca 15-20 år.
Det finns ett relativt färskt prejudikat på detta tema. "Badrummet NJA 2019 s. 807"
Så den vägen är nog också stängd.

Bevisbördan är dessutom helt och hållet på dig som köpare, och domstolarna har stenhårda beviskrav.
Ledsen, men det är nog bara att bita i det sura äpplet, riva skiten och renovera på ett fackmässigt sätt.
Jag är mer inne på ett annat spår och det är en liten dikeskörning, inte säkert att det skulle lyckas men möjligheten kan nog finnas.
Det handlar om vilken information TS fick av säljaren vid köpet.

Fick han information att badrummet var 10år gamalt och fackmannamäsdigt utfört skulle han kunna nå framgång med ett krav mot säljaren. Frågan om fackmannamässigt utfört ska framgå i Frågelistan. Detta förutsätter att han köpte via en mäklare.

Nästa del är om föreningen sett detta badrum för har de gjort det borde de skrikit högt och anmärkt på utförandet. Har det skett men säljaren tigit om det kan vi hamna i ett rättsligt fel och där kan verkligen TS ha stora chanser att få framgång med ett krav mot säljaren.
 
  • Gilla
Pappos
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är ju inte en besparing att riva och göra om badrummet. Besparingen är väll att låta det vara som det är, men övervaka det så vid ett ev problem så begränsas konsekvenserna
Besparingen gällde att hen inte behövde anlita en besiktningsman för att se felen.
Och vad blir en ev kostnad OM det blir en fuktskadat när badrummet inte är korrekt utfört
 
S Superaneleh skrev:
Det får du gärna ge en länk till.
Föreningen har väl rätt att välja vilka medlemmar som skall ingå i den. Har själv suttit i styrelse i brf och alla försäljningar var tvungna att godkännas av styrelsen. Oftast är det ju inga problem, men så förstod jag att man alltid gjorde.
Det är skrämmande om du suttit i en brfstyrelse och inte fått bättre information än så om lagen.
Summering: Nej, en förening får inte "välja" vem som ska ingå i den. Det de får göra är att titta på köparens inkomst, kreditupplysning, namn och ställa frågor om syftet med förvärvet. Om något här skulle avvika, exempelvis om bostadsrätten är köpt i annat syfte än att köparen ska bo där, köparen är ett företag, köparen har extremt låg inkomst m.m. då kan föreningen neka medlemskap.
Dock är det i ytterst få situationer en förening har rätt att neka, det regleras dels i stadgarna dels i bostadsrättslagen.
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Jag är mer inne på ett annat spår och det är en liten dikeskörning, inte säkert att det skulle lyckas men möjligheten kan nog finnas.
Det handlar om vilken information TS fick av säljaren vid köpet.

Fick han information att badrummet var 10år gamalt och fackmannamäsdigt utfört skulle han kunna nå framgång med ett krav mot säljaren. Frågan om fackmannamässigt utfört ska framgå i Frågelistan. Detta förutsätter att han köpte via en mäklare.

Nästa del är om föreningen sett detta badrum för har de gjort det borde de skrikit högt och anmärkt på utförandet. Har det skett men säljaren tigit om det kan vi hamna i ett rättsligt fel och där kan verkligen TS ha stora chanser att få framgång med ett krav mot säljaren.
Spelar ingen roll om säljaren säger att det är rätt utfört när köparen har undersökningsplikt. Och som vi alla ser på bilderna är ju felen såpass grova och klara så det är ju svårta att komma i efterhand och säga ”vi kunde inte undersöka det”.
Däremot om kunden vet om ett dolt fel och inte säger nåt kan det funka med juridiken.. men så är inte fallet här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.