Det ser ut som du mäter i skarven mellan fyllning* och dörrbladets ram. Är det ännu kallare i skarven mellan dörrbladet och tröskeln?

Svaret på den frågan kan ju ha betydelse för vilken åtgärd man ska ta till.

*) Med fyllning menar jag det som ersätter glaset i nedre delen av dörren.

• Gilla
Doxan
  • Laddar…
Är det SMV/Elitfönster? Verkar vara fler som fått felkonstruerad dörr från Elitfönster. Byts på garantin.
Fanns en post på Facebookgruppen om SMV.

Jag tilläggsisolerade altandörr och ytterdörr med helt vanlig tätningslist e-profil från biltema och det blev enorm skillnad. Tidigare var klinkersgolvet i hallen alltid iskallt på grund av drag runt dörren men nu är det varmt och skönt.

Kostnad under 100 kronor, värt att testa kanske? :D

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Hur tilläggsisolerar man med tätningslist?

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hur tilläggsisolerar man med tätningslist?
Okej, fel ordval kanske.
Men tätare blev det och draget försvann/minskades och det verkar ju vara det som är problemet för TS.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Hur har du ställt dina tilluftsdon, kanske ventilationen i huset har svårt att få tillräckligt med luft den "korrekta" vägen med resultatet att den drar tjuvluft i dåligt tätade fönster och fönsterdörrar?

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Dörren ska vara såpas tät att det inte spelar någon roll

Z Zeed skrev:
Hej, undrar om någon har några idéer vad vi kan göra åt följande, byggde nytt hus med en stor husleverantör sommaren 2018. Har märkt under vintern att det drar ordentligt med kalluft från framförallt båda altandörrarna. Tycker man känner tydligt att det kommer kalluft ifrån insidan ramen på den nedre delen av dörren. Är det fel? Mätte även temperaturen (se bild), det visade nästa -5. Är detta normalt? utetemp var ca -16.
[bild]

Tycker det inte drar märkbart från öppningen nertill, utan det är ifrån insidan av dörren.

Innan jag börja nämna hus- och dörrleverantör, undrar jag bara om det är fel på dörren. Tacksam för synpunkter.
Hej jag är lite nyfiken på om du har FTX-ventilation eller frånluftsventilation ?

Uttorkade eller trasiga tätningslister är ett av dom vanligaste problemen med fönster och dörrar.

Håll ovansidan av handen ( där dom flesta har lite hår där) mot skarven och man kan lätt känna om det läcker.

Gör rent och lägg dit en bit lera, stäng dörren och mät sedan tjockleken på leran som klämts, där har du tjockleken på tätningslisten som är lämplig.
Tätningslister är "färskvara", dom behöver bytas ibland.
Bilden visar en dörr med mycket dålig tätning och kraftig luftinfiltration.

Termisk bild av en dörr med kraftig luftläckage indikerat av färgskiftningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Enklare att ta en liten boll Aluminiumfolie, än lera ;-) Finns oftast hemma och smetar inte.

• Gilla
Edgarsven och 5 till
  • Laddar…
Vi bor i ett hus som blev färdigt förra vintern med fönsterdörrar från Elitfönster. De läckte som såll. Hör av dig till husleverantören så kontaktar de Elitfönster som ser till att någon kommer och fixar problemet. Våra dörrar är nu täta

Tack för stort intresse, detta är Elitfönster och SMV. Har även fått info att det är problem med dessa och då har dörrarna byts ut. Vi har kontaktat Elitfönster (vår lokala byggledare på SMV svarar inte längre på mail/telefon....). Elitfönster verkar tillmötesgående och vi hoppas att de löser problemet inom kort. Återkommer med uppdaterad info.

• Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Z Zeed skrev:
Tack för stort intresse, detta är Elitfönster och SMV. Har även fått info att det är problem med dessa och då har dörrarna byts ut. Vi har kontaktat Elitfönster (vår lokala byggledare på SMV svarar inte längre på mail/telefon....). Elitfönster verkar tillmötesgående och vi hoppas att de löser problemet inom kort. Återkommer med uppdaterad info.
Tråkigt med problem. Men glädjande att leverantörerna verkar ta det på allvar :)

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Nu är det ett par år sedan ... räknade på isoleringsvärden. .. minusgrader på insidan av glaset .... Om det är rimligt i detta fallet .....
Huset sägs vara byggt 2018 så det är inte under några omständigheter alls rimligt i detta fallet. Det skall, sedan ett antal decennier, inte alls vara minusgrader på insidan av glasen. Tillyttermeravisso så är det i dagens läge ramarna som är den svaga länken. Moderna treglas med argon ligger på 0,6-0,7 W/m² K - (mina med krypton ligger på 0,5 W/m² K men de är tio år gamla) - emedan en bra trä/alu-ram ligger på 1,4-1,6 W/m² K (plast lite lägre, iallafall innan den inre kondensationen från den inbyggda metallförstyvningen börjat fylla upp nederdelen av den ramen)
Har jag -10°C ute så får jag ca +14-15°C på insidan av glasen.
Enär TS mäter så kallt vid öppningen så tyder det på dåligt installerade/injusterade dörrar, detta skall hustillverkaren åtgärda. (Ev även taskig kvalitet på altandörren).

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Sonen fick nya fönster och balkongdörr installerade i sin lägenhet för 2 år sedan. Allt såg bra ut tills vintern kom, det blev väldigt kallt vid balkongdörren framför allt vid golvet. Tog bort listen som satt längs golvet, det var fri sikt ut... På bilden ser tätningslisten bra ut, kolla om de finns isolering runt karmen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.