K kruset skrev:
Hej jag är lite nyfiken på om du har FTX-ventilation eller frånluftsventilation ?
har frånluft, nibe 730.
 
Elitfönster känner jag igen, men vilka är SMV? Smålandsvillan?
 
A arowe17 skrev:
Elitfönster känner jag igen, men vilka är SMV? Smålandsvillan?
Stämmer, smålandsvillan. Lite märkligt att de fortsätter m denna dörrtyp, om det varit flertalet problem innan.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Smålandsvillan, vänj dig! Har du öppnat upp tilluftsventiler i väggarna? Många brukar stänga dessa när det blir kallt, och FLVP försöker få ut lika mycket luft ändå och skapar undertryck.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Har du öppnat upp tilluftsventiler i väggarna? Många brukar stänga dessa när det blir kallt, och FLVP försöker få ut lika mycket luft ändå och skapar undertryck.
Det spelar väl knappast någon roll om till-luften tas in genom de avsedda ventilerna,
eller genom sådana här springor runt dörrar och fönster?
 
För komforten. Klart det spelar roll.
 
  • Gilla
Biffkrull och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
För komforten. Klart det spelar roll.
Precis.I min dotters hus med frånluftsvärmepump finns det tilluftsventiler på väggarna här och där. Luften blåses in snett uppåt mot taket och blandas med varma luften där. Fungerar hyfsat bra. Men hade samma luftmängd blåsts in längs golvytan genom en springa så hade det blivit komfortproblem så fort det är litet kallt.
Någon i forumet tipsade en gång om att man kan ta ett ark skrivarpapper, öppna dörren, placera arken på tätningslisten där man misstänker otäthet och stänga dörren. Går det att dra ut papperet utan stort motstånd då har man otät list. Har testat hemma (och bytt ut en tätningslist efteråt :) ).
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Det där är orsaken till att jag inte tycker om altandörrar och i allmänhet dörrar direkt ut från bostadsrum.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Givetvis spelar det roll..!! Står värmepumpen och suger ut några 100kbm luft, och alla tilluftsventiler är stängda så försöker den ta in luft genom dörrar/fönster.
 
  • Gilla
Kyleman och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där är orsaken till att jag inte tycker om altandörrar och i allmänhet dörrar direkt ut från bostadsrum.
Men det beror ju på kvalitén. Jag har dubbelöppnande lyft/skjut-dörrar (4.5 m varav 2.2 m öppning) i sydfasaden av mina tillbyggda 65 m² Vardagsrum/kök/matsal och jag har inga som helst komfortproblem (se ovan)
Mina är tio år gamla från WestCoast Windows i Trollhättan. Uw 0.96 W/m² °K (Ug: 0.5 Uf: 1.8)
 
Smålandsvillan, då vet du kvaliten...
 
H heimlaga skrev:
Det där är orsaken till att jag inte tycker om altandörrar och i allmänhet dörrar direkt ut från bostadsrum.
Va, dörrar måste man väl ha?
Om det sedan är en "altandörr" eller "ytterdörr" eller "grovingång" spelar ju ingen roll.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Va, dörrar måste man väl ha?
Om det sedan är en "altandörr" eller "ytterdörr" eller "grovingång" spelar ju ingen roll.
Skillnaden är om man har ett vindfång innanför ytterdörren eller inte. För mig räcker det gått med en eller i specialfall allra högst två ingångar och så skall det vara vindfång innanför.

Jag bodde en vinter med ständig snö som inte smälte på köksgolvet och blev motståndare till ytterdörrar utan vindfång. Man har ju inte varken tid eller råd att byta ytterdörr varje årtionde.
 
H heimlaga skrev:
Skillnaden är om man har ett vindfång innanför ytterdörren eller inte. För mig räcker det gått med en eller i specialfall allra högst två ingångar och så skall det vara vindfång innanför.
Jag förmodar att du med vindfång menar en innerdörr alldeles innanför den yttre dörren.
Och det har ja inte sett sedan jag lämnade hyreslägenheten 1975.
Då satte de innerdörrar, förmodligen för att störande ljud från farstun, som man delade med många grannar, inte skulle störa.

Men våra trädgårdsdörrar har, hör och häpna, dubbla tätlister. Kommer från en utmärkt Polsk tillverkare.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förmodar att du med vindfång menar en innerdörr alldeles innanför den yttre dörren.
Och det har ja inte sett sedan jag lämnade hyreslägenheten 1975.
Då satte de innerdörrar, förmodligen för att störande ljud från farstun, som man delade med många grannar, inte skulle störa.

Men våra trädgårdsdörrar har, hör och häpna, dubbla tätlister. Kommer från en utmärkt Polsk tillverkare.
Jag menar en farstu av något slag. Ibland bara en meter lång och så en dörr till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.