Vi kikar på att köpa ett fritidshus som behöver lite kärlek på ytskikt.
Taket är nyligen bytt. Det luktar fräscht - ingen stugdoft.
Men i ett av sovrummen är tapeten alldeles skrynklig. Som om den fått vatten på sig - men det är inga synliga vattenfläckar. Däremot är tapeten sprucken också på ca 50 cm mitt på väggen. Lite snett men mer horisontellt än vertikalt.
När jag tittade närmare är sprickan ca 5 mm bred under tapeten i underlaget. Det känns som att tapeten sitter på tretexplattor, men vet ej. Huset ska vara byggt ca 1970.
Något att oroa sig för? Kan det bero på husrörelse pga trähus? Takbygget?
Och framför allt, vad kan vi göra åt det? Och hur fixa så det inte sker med nya tapeten?
Tänker att jag river ner tapeten… och tapetserar själv trots att jag aldrig gjort det tidigare. Men värre än så här blir det inte.
Hur täta sprickan? Tejpa över med flexibel fleecetejp ? Renoveringstapet innan vanlig tapet?
Kan jag tapetsera på tretex - om det är så?
Eller bör jag ta ner skivorna och sätta upp t ex masonit att tapetsera på? Eller ta in en snickare och panela med pärlspont som ändå rör på sig årstidsvis!
Är det svårt att fixa får jag sätta upp ett draperi över det ett tag.
Alla tips är välkomna men gärna material som är lite byggnadsvårdande!
Taket är nyligen bytt. Det luktar fräscht - ingen stugdoft.
Men i ett av sovrummen är tapeten alldeles skrynklig. Som om den fått vatten på sig - men det är inga synliga vattenfläckar. Däremot är tapeten sprucken också på ca 50 cm mitt på väggen. Lite snett men mer horisontellt än vertikalt.
När jag tittade närmare är sprickan ca 5 mm bred under tapeten i underlaget. Det känns som att tapeten sitter på tretexplattor, men vet ej. Huset ska vara byggt ca 1970.
Något att oroa sig för? Kan det bero på husrörelse pga trähus? Takbygget?
Och framför allt, vad kan vi göra åt det? Och hur fixa så det inte sker med nya tapeten?
Tänker att jag river ner tapeten… och tapetserar själv trots att jag aldrig gjort det tidigare. Men värre än så här blir det inte.
Hur täta sprickan? Tejpa över med flexibel fleecetejp ? Renoveringstapet innan vanlig tapet?
Kan jag tapetsera på tretex - om det är så?
Eller bör jag ta ner skivorna och sätta upp t ex masonit att tapetsera på? Eller ta in en snickare och panela med pärlspont som ändå rör på sig årstidsvis!
Är det svårt att fixa får jag sätta upp ett draperi över det ett tag.
Alla tips är välkomna men gärna material som är lite byggnadsvårdande!
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdande"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 077 kr
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Du bör nog höra med säljaren (via mäklaren) vad som har hänt, om det blir värre år för år eller om det varierar under året. Det kan vara vanliga husrörelser men det kan ju också vara huset som har satt sig och sätter sig mer och mer för varje år, vilket behöver åtgärdas i grunden.
Har pratat med säljaren nu. Hon säger att det är hon själv som tapetserat direkt på en timmervägg! Så jag tänker att då blir det lättast att ta bort tapeten på den väggen. I bästa fall ha en rå timmervägg. I annat fall pappspänna eller sätta masonit och sedan tapetsera. Har aldrig gjort sådant men fulare än detta kan det inte bli!
Klicka här för att svara