123 516 läst ·
364 svar
124k läst
364 svar
Min nya granne som tar sig friheter och skapar påhittade regler
Bör och bör. Det klart att man kan anmäla om en bänk delvis råkar stå på kommunens mark men ett alternativ till anmälan är att strunta i det då det knappast skadar någon det minsta. Det är nog så de allra flesta skulle agera.T TypRätt skrev:
Ja men TS resonerar inte som de flesta och en anmälan här kanske ger viss ventil till frustrationen och den möjliga känslan av att bli överkörd av en granne som inte visar tillbörlig hänsyn till sedvanligt hyfs när man bor direkt inpå varandra.Alfredo skrev:
Sedan är väl jag som vän av ordning lagd åt det hållet att jag inte anser det mer ok att annektera kommunens mark än någon annan privatpersons så hade jag stört mig på någons expansion hade jag inte tvekat att anmäla den.
Tycker du att någon bryter mot forumreglerna är du förstås välkommen att anmäla detta till moderatorerna.W Wae skrev:
Det faller dock knappast i god jord att anmäla någon som ”dårpippi” för att de försöker förklara lagar och regler för dig och du hårdnackat fortsätter hävda att ditt köpekontrakt är bindande för grannen (exempelvis).
Annars kan du ju prova att interagera lite med oss som försöker hjälpa dig att hitta en väg framåt så kanske det går bättre.
Vill du bara ha medhåll i rejält avvikande åsikter är ett forum som byggahus knappast rätt ställe.
Jag kommer inte att fortsätta diskussionen, men kan inte låta bli att kommentera en del av dina påståenden.Anna_H skrev:
Jag är medveten om att allt detta redan skrivits i tråden, men jag skriver en sammanfattning i egenskap av ledamot i miljö- och byggnadsnämnden i en kommun:
* De behöver inte be om tillstånd för att sätta upp bänk, staket, låg mur. Det hade varit trevligt att diskutera det med dig, men så länge de är på sin sida gränsen får de göra det. En bänk är inte en byggnad.
* Plastduken gör inte att det växer ur din asfalt, det är saker som hade kommit upp ändå.
* Ja, du har rätt att underhålla garage, men du ska givetvis informera grannen om att du tänker göra det och fråga om det passar den dag du tänkt dig, du får inte gå in på deras tomt utan tillåtelse. Grannsämja kallas det
-Bänken/trädäcket är även byggt på kommunens mark och dom räknas också som grannar och när det är högre än 1.2m måste dom ha grannens medgivande.
-När omkringliggande mark+ asfaltkanten är täckt med plast så kommer gräset upp igenom asfalten och trasar sönder den. Kanten har alltid varit hel, men blir nu förstörd av genomträngande växter.
-Jag har kontrakt som säger att jag får underhålla min byggnad. Grannsämja går inte före paragrafer! Men på andra sidan huset får naturligtvis gå på min tomt när den ska t ex måla. Även om inte kontraktet hade funnits så är det självklart och det har inte varit några problem för någon annan i området.
Med din -som du skriver-egenskap som ledamot i nämnden är det konstigt att du inte har bättre kunskaper än de du visar här. Kanske har din kommun svårt att få folk till dessa poster. Var vänlig och svara inte mer på detta!!
En bänk som är 1,2 meter hög och är ett trädäck. Mystiken tätnar. Men varför inte låta kommunen själv ta den striden? Varför tycker du att det angår dig?W Wae skrev:
Det låter som ett mycket märkligt påstående att gräs skulle komma upp genom asfalt på grund av att man täcker marken bredvid asfalten med plast. Jag har i alla fall aldrig stött på gräs som beter sig på det sättet. Det som brukar hända är att gräset under plasten till slut dör och inget annat.W Wae skrev:
Ditt köpekontrakt påverkar i sig inte din granne. Varför vägrar du lyssna på det som så många förklarar för dig?W Wae skrev:
Nej det är inte självklart. Du kan tycka att det borde vara självklart men så ser inte lagstiftningen ut. Varför accepterar du inte det?W Wae skrev:
Det är inte riktigt så ett diskussionsforum som Bygga Hus fungerar.W Wae skrev:
Om du har ett kontrakt med grannen så är det ju bara att visa detta för grannen. Grannen kanske till och med kommer ihåg att denne skrivit under kontraktet?W Wae skrev:
Men allt du skrivit hittills tyder ju på att du inte alls har något kontrakt med grannen?
Du har något inskrivit i DITT köpekontrakt som du skrivit under.
Det binder inte grannen till något.
Nu blev bänken ett 1.2 meter högt trädäck som står på kommunens mark?W Wae skrev:
Låter inte så svårt att få bort om det är sant.
Det är inte så asfalt fungerar.W Wae skrev:
Och skulle det vara det så är det ni som lagt er asfalt fel. Ni kan inte lägga asfalt som baseras på att grannen inte använder sin tomt på ett helt normalt sätt. (som att lägga markduk och singel).
Man ska ju alltid försöka snälltolka, men du gör det svårt att inte se dig som en riktigt jobbig granne som inte förstår hur saker fungerar...
Medlem
· Västra Götaland
· 790 inlägg
Inpass från åskådarbänken:
Det finns många märkliga trådar här på Byggahus, men den här kvalar utan tvekan in i toppskiktet. TS öppnar med ett mindre VM i flummeri och lyckas sedan konsekvent undvika att svara på de frågor som faktiskt skulle kunna hjälpa någon att hjälpa till.
Och som grädde på moset dyker Farstatjejen upp – normalt en av forumets mest sansade röster – och ställer sig på TS:s sida. Hyfsat otippat!
Tips till TS: Bilder och tydlig information brukar ge bättre resultat än gåtor och ledtrådar.
Jag hade egentligen tänkt tråden passera förbi, men det är svårt att inte kommentera när man ser en sån här seriekrock utveckla sig i slow motion framför ögonen... 🙈
/I all välmening
Det finns många märkliga trådar här på Byggahus, men den här kvalar utan tvekan in i toppskiktet. TS öppnar med ett mindre VM i flummeri och lyckas sedan konsekvent undvika att svara på de frågor som faktiskt skulle kunna hjälpa någon att hjälpa till.
Och som grädde på moset dyker Farstatjejen upp – normalt en av forumets mest sansade röster – och ställer sig på TS:s sida. Hyfsat otippat!
Tips till TS: Bilder och tydlig information brukar ge bättre resultat än gåtor och ledtrådar.
Jag hade egentligen tänkt tråden passera förbi, men det är svårt att inte kommentera när man ser en sån här seriekrock utveckla sig i slow motion framför ögonen... 🙈
/I all välmening
Tycker det är mer eller rmindre standard. Skillnaden här är att TS faktiskt är kvar, oftast försvinner dom bara när dom inte får medhåll.andreascarlsson skrev:
Och angående udda inhopp så finns det teorier om att vissa konton mest är till för att få liv i döende trådar.
Än mer otippat var att Falukorv är ett tyskt livsmedel. Och ännu, ännu mer otippat att den kunskapen förmedlades i tråden om en bänk, husvägg och obstinat granne.😁andreascarlsson skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 964 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 964 inlägg
Med ny information som vi givetvis inte haft en aning om, så du begär väl inte att du ska känna till de delar6?W Wae skrev:
Som sagt, en ny detalj att det finns ett trädäck.W Wae skrev:
Varför har du inte klämt ur sig det innan?
Inte för ett det spelar någon roll om trädäcket är lågt och det blir 1,2m med bänken på någon punkt. Däremot får den givetvis inte placeras på kommunens mark, så stör det dig så anmäl det. Ditt krav på 4,5 meter från tomtgräns är dock fortfarande lika fel.
Så fungerar det inte och oavsett så får grannen hantera sin tomt på sitt sätt och du skydda din asfalt på din tomt. Du kan inte kräva att grabben ska skydda din asfalt på sin tomt.W Wae skrev:
Nej så står det faktiskt inte. Det är bara läsa vad som står i texten som du efter många om och men klistrade inte. Det står att du måste ge grannen möjlighet att underhålla sina saker inte tvärtom.W Wae skrev:
Du kan givetvis invända att din första granne hade motsvarande skrivning i sitt kontrakt (vilket vi för övrigt också sagt flera gånger), men i ditt kontrakt står inte det du påstår.
Korrekt och du har missuppfattat paragraferna, så du får ändå förlita dig på grannsämjan.W Wae skrev:
Normalt är det inte heller något problem men nu har hamnat i en dålig sits, och ditt ansvar i det hela är nog rätt stort, även om du inte ser det.
Det är det normala Ja.W Wae skrev:
Fast det är återigen du som missförstår både regler och ditt kontrakt så lite ödmjukhet, kanske?W Wae skrev:
Alla andra tolkar kontraktet och reglerna tvärtemot dig. Det är dessutom väldigt lätt att läsa den delen av kontraktet som du visar, och du anklagar andra för att vara okunniga, korkade och inte läskunniga. Jag tror de flesta förstår varför du och grannen inte går ihop och det är inte säkert att det är grannen som är den otrevliga, hon bara vågar säga emot en person som hittar på en massa egna regler.W Wae skrev:
Det du skriver blir väldigt förvirrande och därför vill jag ställer några enkla frågor för att få klarhet.W Wae skrev:Jag kommer inte att fortsätta diskussionen, men kan inte låta bli att kommentera en del av dina påståenden.
-Bänken/trädäcket är även byggt på kommunens mark och dom räknas också som grannar och när det är högre än 1.2m måste dom ha grannens medgivande.
-När omkringliggande mark+ asfaltkanten är täckt med plast så kommer gräset upp igenom asfalten och trasar sönder den. Kanten har alltid varit hel, men blir nu förstörd av genomträngande växter.
-Jag har kontrakt som säger att jag får underhålla min byggnad. Grannsämja går inte före paragrafer! Men på andra sidan huset får naturligtvis gå på min tomt när den ska t ex måla. Även om inte kontraktet hade funnits så är det självklart och det har inte varit några problem för någon annan i området.
Med din -som du skriver-egenskap som ledamot i nämnden är det konstigt att du inte har bättre kunskaper än de du visar här. Kanske har din kommun svårt att få folk till dessa poster. Var vänlig och svara inte mer på detta!!
Vad står egentligen på kommunens mark? Först är det en bänk, sen säger grannen att det är en mur. Nu skriver du helt plötsligt trädäck. Så vad är det egentligen?
Du skriver att detta står dels på kommunens mark och att dom behöver deras medgivande. I ditt första inlägg skriver du att grannen byggt detta utan DITT tillstånd. Men om det är kommunens mark och inte på något sätt nära din tomt varför ska grannen då få tillstånd från dig? Då är det bara kommunen om det nu skulle krävas något alls.
Det med asfalten förstår jag inte alls utan då skulle det nog behövas kort på det som är på din asfalt.
Har du egentligen någon gång frågat din granne om att göra underhåll på din byggnad och grannen har nekat? Det låter som att du tycker att du bara kan göra det när som utan att prata med din granne. Om du skulle ha en fest i din trädgård, skulle du tycka att det vore kul om din granne bygger upp byggställning och börjar väsas? Eller håller på mitt på natten? Det är väl normalt att man pratar med sin granne och säger typ ”nästa vecka lördag vill jag gärna måla fasaden, går det bra?”. Man går bara inte in på någon annans tomt även om man skulle ha rätt till det. Blir man nekat flera gånger då är det en annan sak. Men man pratar alltid med varandra. Inte skulle jag vilja ha min granne på min tomt utan att den har stämt av det.