123 513 läst ·
364 svar
124k läst
364 svar
Min nya granne som tar sig friheter och skapar påhittade regler
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 963 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 963 inlägg
Frågan är var bänken står. Står den vid gränsen mot din fastighet, eller vid gränsen mot kommunens.W Wae skrev:
Frågan är dock inte så väsentlig, eftersom en bänk inte räknas som en byggnad och det är byggnader som du inte får placera närmare än 4,5 meter från gränsen, utan grannens tillstånd. En bänk, ett bord, en blomkruka etc är fullt tillåtet, så där har du helt enkelt missförstått regelverket,
Som jag ser det så har du följande "problem".
- Grannen har byggt en bänk närmare någon fastighetsgräns än 4,5 meter
- Grannen har lagt plast och sten på sin gräsmatta
- Grannen säger att du inte får beträda deras tomt för underhåll av ditt garage, samtidigt som du har ett kontrakt som säger att du får
- Grannen kallar dig dement
- En bänk är ingen byggnad, så den är fullt tillåten att placera närmare en fastighetsgräns än 4,5 meter, utan tillstånd från någon granne
- Grannen har full rätt att lägga plast och sten på sin gräsmatta. Om det innebär att din asfaltsyta får problem så är din asfaltsyta inte avgränsad korrekt mot grannen. Det är isåfall ditt problem, inte grannens.
- Här gissar jag, eftersom du inte visat vad det står i ditt kontrakt, att det står att du måste tillåta att din granne får nyttja din tomt för att underhålla sin byggnad. Sen har säkerligen samma formulering funnits i grannens ursprungliga kontrakt någon gång, kanske även i nuvarande, men det vet vi inte. Formuleringen kan ha försvunnit på vägen och då har du inte längre ett avtal med den nya grannen. Olyckligt javisst, men det är isåfall den tidigare grannen som inte såg till att få med det i kontraktet som är din motpart, rent juridiskt. Sen är det såklart vettigt att få in ett sådan avtalsservitut och registrera det. Ligger det, mot all förmodan, redan registrerat så är det helt plötsligt grannen som har fel.
- Sådant är såklart väldigt trist, men inte mycket att göra något åt. grannen kanske också tycker det är trist att du vill styra över vad de får göra på sin tomt?
Så är det också efterfrågat bilder på både asfalt, plats/sten och bänk samt kontrakt, för att kanske förtydliga situationen, men med det som är presenterat hittills så har du inte rätt i någon punkt, förutom att det är tråkigt att grannen kallar dig dement. Lite bilder på ovanstående, kanske kan förändra något, men det är enligt mig tveksamt.
Herr hatt skrev:
Jag med andra vill gärna se en bild på bänken.
Kan tänka mig att en radhustomt inte är särskilt stor så det kanse inte blir mycket plats kvar att utnytytja om man alltid måste ha skriftliga tilstånd för utemöbler och annat som råkar hamna närmare än 4,5meter från tomtgränsen.
Det krävs två för att bråka och någon måste våga ta ta första steget mot fred.
Så, mitt förslag
Sätt ett bord och en stol på din sida och bjud på fika över tomtgränsen.
Funkar det inte så se till att skaffa en underhållsfri fasad och sök bygglov för ett plank så du slipper se och umgås
Herr hatt skrev:
Kan tänka mig att en radhustomt inte är särskilt stor så det kanse inte blir mycket plats kvar att utnytytja om man alltid måste ha skriftliga tilstånd för utemöbler och annat som råkar hamna närmare än 4,5meter från tomtgränsen.
Så, mitt förslag
Funkar det inte så se till att skaffa en underhållsfri fasad och sök bygglov för ett plank så du slipper se och umgås med
Det är inget radhus och jag vet inte var du fick det ifrån. Läs gärna inlägget en gång till. Jag kommer aldrig att sätta upp något plank och förstöra min tomt för att jag har fått en sån granne. Det är femte grannen, ett skilsmässohus. Jag har aldrig haft problem med de tidigare grannarna. När det gäller garageväggen kan du läsa mitt inlägg en gång till.Herr hatt skrev:
Så, mitt förslag
Funkar det inte så se till att skaffa en underhållsfri fasad och sök bygglov för ett plank så du slipper se och umgås med dem.
Det är inte lite som du har missuppfattat. Jag stöder mej mot kommunens regler vilket innefattar bänkar, murar osv. Dessutom har dom utökat tomten väsentligt på kommunens mark också.Fairlane skrev:
Frågan är var bänken står. Står den vid gränsen mot din fastighet, eller vid gränsen mot kommunens.
Frågan är dock inte så väsentlig, eftersom en bänk inte räknas som en byggnad och det är byggnader som du inte får placera närmare än 4,5 meter från gränsen, utan grannens tillstånd. En bänk, ett bord, en blomkruka etc är fullt tillåtet, så där har du helt enkelt missförstått regelverket,
Som jag ser det så har du följande "problem".
Mina kommentarer kring ovanstående:
- Grannen har byggt en bänk närmare någon fastighetsgräns än 4,5 meter
- Grannen har lagt plast och sten på sin gräsmatta
- Grannen säger att du inte får beträda deras tomt för underhåll av ditt garage, samtidigt som du har ett kontrakt som säger att du får
- Grannen kallar dig dement
- En bänk är ingen byggnad, så den är fullt tillåten att placera närmare en fastighetsgräns än 4,5 meter, utan tillstånd från någon granne
- Grannen har full rätt att lägga plast och sten på sin gräsmatta. Om det innebär att din asfaltsyta får problem så är din asfaltsyta inte avgränsad korrekt mot grannen. Det är isåfall ditt problem, inte grannens.
- Här gissar jag, eftersom du inte visat vad det står i ditt kontrakt, att det står att du måste tillåta att din granne får nyttja din tomt för att underhålla sin byggnad. Sen har säkerligen samma formulering funnits i grannens ursprungliga kontrakt någon gång, kanske även i nuvarande, men det vet vi inte. Formuleringen kan ha försvunnit på vägen och då har du inte längre ett avtal med den nya grannen. Olyckligt javisst, men det är isåfall den tidigare grannen som inte såg till att få med det i kontraktet som är din motpart, rent juridiskt. Sen är det såklart vettigt att få in ett sådan avtalsservitut och registrera det. Ligger det, mot all förmodan, redan registrerat så är det helt plötsligt grannen som har fel.
- Sådant är såklart väldigt trist, men inte mycket att göra något åt. grannen kanske också tycker det är trist att du vill styra över vad de får göra på sin tomt?
Så är det också efterfrågat bilder på både asfalt, plats/sten och bänk samt kontrakt, för att kanske förtydliga situationen, men med det som är presenterat hittills så har du inte rätt i någon punkt, förutom att det är tråkigt att grannen kallar dig dement. Lite bilder på ovanstående, kanske kan förändra något, men det är enligt mig tveksamt.
Jag har ett köpekontrakt med kommunen där det i en paragraf står vad som gäller ang skötsel av garageväggen. Har det för deras del kommit bort bland alla föregående ägare får dom klara detta själva. I mitt område finns det 25 hus och i bostadsområdet flera hundra som är byggda på samma sätt.
Vilket inte har någon inverkan på din grannes självklara rätt att bestämma vem som beträder dennes hemfridszon. Ditt avtal med kommunen påverkar bara avtalsparterna, alltså dig och kommunen. Din granne påverkas givetvis inte av dina avtal med andra.W Wae skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Men som sagt. Det som står i köpekontraktet gäller mellan dig och kommunen. Det har inget med din granne att göra. Kommunen kan inte avtala med dig vad din granne skall göra eller acceptera. OM det finns servitut, så kan kommunen informera om att det finns servitut. men informationen som sådan saknar relevans, det är bara information.
Vad gäller mur, så är dessa för det mesta bygglovspliktiga. Men en bänk vete tusan hur den passar eller inte mot bygglovslagstiftning. Byggnadsverk utanför tomtgränsen är självklart inte OK.
Vad gäller mur, så är dessa för det mesta bygglovspliktiga. Men en bänk vete tusan hur den passar eller inte mot bygglovslagstiftning. Byggnadsverk utanför tomtgränsen är självklart inte OK.
Visa på kommunens regler då!W Wae skrev:Det är inte lite som du har missuppfattat. Jag stöder mej mot kommunens regler vilket innefattar bänkar, murar osv. Dessutom har dom utökat tomten väsentligt på kommunens mark också.
Jag har ett köpekontrakt med kommunen där det i en paragraf står vad som gäller ang skötsel av garageväggen. Har det för deras del kommit bort bland alla föregående ägare får dom klara detta själva. I mitt område finns det 25 hus och i bostadsområdet flera hundra som är byggda på samma sätt.
Vi har bett dig att visa bilder på det hela många gånger, varför gör du inte det?
Vi har bett om referenser till kommunens regler som du säger förbjuder bänkar närmare än 4,5 meter från tomtgräns, det är oerhört osannolikt att så är fallet. Mycket mer sannolikt att du har missförstått reglerna. Men lägg upp en länk till dem så kan vi alla hjälpas åt att tolka dem.
Om grannen har utökat sin tomt på kommunens mark är mellan kommunen och grannen. Du kan förvisso anmäla det till kommunen, men inget annat.
Ditt köpekontrakt har ingen verkan på grannen. Om det inte står i deras kontrakt har du inget avtal med dem, och det är inte nuvarande ägares sak att fixa, det är du som har ett problem, inte din granne. Det är inte de som ska lösa detta, det är du.
Så igen, vill du faktiskt ha hjälp eller vill du bara få medhåll?
Vill du ha hjälp så ge oss lite mer information och sluta säga att vi ska läsa mer eller bara köpa det du skriver, för ungefär allt du skriver verkar helt uppåt väggarna och pekar på att du har missförstått ungefär allt.
Medlem
· Västmanland
· 2 106 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 963 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 963 inlägg
Om alla uppfattar saker på ett sätt och du på ett helt annat så kanske det är läge att fundera på om det kanske är du som missuppfattat?W Wae skrev:
Alternativt så har du kanske inte förklarat tydligt, och där kan såklart bilder och/eller länkar till kommunens regler underlätta.
Det är en väldig skillnad på en bänk och en mur vad gäller vad man får bygga, och återigen tror jag du missuppfattat det, men det är väldigt lätt för dig att bevisa att du har rätt och jag har fel, bara länka till kommunens regler.W Wae skrev:
"Vi är nyinflyttade i ett villaområde där min granne är fullständigt rabiat! Han hävdar att han har någon form av kontrakt med kommunen som ger honom rätt att när som helst gå in på min tomt och utföra åtgärder på sitt garage som ligger precis på tomtgränsen. Senast var det målarpytsar och stegar som låg slängda på min tomt och låg där i 3 veckor. Inte så trevligt när vi hade en 50-års bjudning och måste använda den sidan av tomten för att få plats med ett långbord. När jag vänligt bad honom plocka bort sina saker blev han som galen och började skrika och härja om att han hade kommunens godkännande och att jag minsann fick finna mig i att han hade rätt att underhålla sitt garage.
Nu har han börjat gorma om en bänk vi satt upp vid tomtgränsen och påstår att den är ett svartbygge. En BÄNK!
Minsta lilla vi gör bevakar han svartsjukt och anmäler till kommunen. Nu senast var det en remsa plast som han stör sig på. Jag orkar snart inte längre. Vad ska vi göra? Måste vi flytta? Vi trivs annars jättebra här med för övrigt trevliga grannar."
Så här kanske grannen skulle kunna skriva här på Byggahus...
Nu har han börjat gorma om en bänk vi satt upp vid tomtgränsen och påstår att den är ett svartbygge. En BÄNK!
Minsta lilla vi gör bevakar han svartsjukt och anmäler till kommunen. Nu senast var det en remsa plast som han stör sig på. Jag orkar snart inte längre. Vad ska vi göra? Måste vi flytta? Vi trivs annars jättebra här med för övrigt trevliga grannar."
Så här kanske grannen skulle kunna skriva här på Byggahus...
Men SKÄRP DIG och börja svara i tråden!W Wae skrev:Det är inte lite som du har missuppfattat. Jag stöder mej mot kommunens regler vilket innefattar bänkar, murar osv. Dessutom har dom utökat tomten väsentligt på kommunens mark också.
Kom med relevant information och svar på de frågor som ställs, bemöt inlägg och lägg gärna in bilder som efterfrågas ELLER acceptera att du framstår som en rabiat, omotiverat rättshaveristisk gammal sur-granne som inte har en aning inför både grannen och hela forumet.
Om du väljer det senare alternativet så väx in i rollen helt och var en smådement rättshaverist istället för att försöka glida i gränslandet med ogrundade hänvisningar till juridiskt irrelevanta dokument.
Hur stor är förresten sannolikheten för att en "Såhär har det minsann varit"-granne utan den minsta koll på juridiken har rätt och precis alla andra har fel, i synnerhet när dessa kommer med argument och förklaringar som du helt saknar? Är det rimligt?
Gör gärna en snabb överslagsberäkning i huvudet!