78 006 läst ·
217 svar
78k läst
217 svar
Min nya fina elcentral
Av kunderna underkända ja...Alfredo skrev:
Vilket TS och mängder av oroliga kunder som sitter i kläm mot elfirmor....
Majoriteten av elektrikerna är professionella men branschen har svårt leverera det kunderna vill ha i utförande och funktion och estetik
Påpekar man något så blir elektriker skitförbannade och straffar en... som luffarna gjorde förr
Jag tror ingen har påstått att det inte finns missnöjda kunder i elbranschen, precis som i de flesta branscher. Jag hoppas och tror dock att de flesta trots allt är ganska nöjda och de som hittar hit med sitt missnöje är antagligen inte representativa för kundgruppen i helhet.B byggarätt skrev:
Exempelvis hamnar många reseföretag hos Allmänna Reklamationsnämnden men det betyder sannolikt inte att de flesta resenärer är missnöjda med sin leverantör.
Absolut men elektriker är som tandläkare man bråkar inte med dom.... det straffar sig...Alfredo skrev:
Jag tror ingen har påstått att det inte finns missnöjda kunder i elbranschen, precis som i de flesta branscher. Jag hoppas och tror dock att de flesta trots allt är ganska nöjda och de som hittar hit med sitt missnöje är antagligen inte representativa för kundgruppen i helhet.
Exempelvis hamnar många reseföretag hos Allmänna Reklamationsnämnden men det betyder sannolikt inte att de flesta resenärer är missnöjda med sin leverantör.
TS trodde han fick ett proffs men nu sitter han i kläm mellan en som inte är kompetent och sitt behov av lösning
Dom få ggr mina kunder varit missnöjda med jobb som vi utfört har kokat ihop till att kunden trott att jag/vi skulle förstått att kunden ville ha det på ett visst sätt som INTE var det "normala" sättet. Och nästan alltid efter det att kunden sagt "gör så att det blir bra" och inte på något vis talat om vad kunden menar med "bra". Bra betyder i normala fall enligt svensk standard, vill kunden ha nått annat måste kunden på ett eller annat vis tala om det. För ingen kan ju gissa att det som jag tycker är bra inte faller kunden på läppen.
Vid nästan alla jobb har någon satt sig med kunden och gått igenom arbetet och tillsammans bestämt vad som ska göras, men (vid ett fåtal fall) har kunden efter att jobbet varit färdigt undrat varför det blev som det blev. I vissa fall har det handlat om oförmåga att kommunicera och i några fall har det varit försök till att slippa betala delar eller hela jobbet.
Vid nästan alla jobb har någon satt sig med kunden och gått igenom arbetet och tillsammans bestämt vad som ska göras, men (vid ett fåtal fall) har kunden efter att jobbet varit färdigt undrat varför det blev som det blev. I vissa fall har det handlat om oförmåga att kommunicera och i några fall har det varit försök till att slippa betala delar eller hela jobbet.
Du är ju kunnig som tusan på halva jobbet och att förklara estetiska arkitektoniska bitar för en elektriker det är bara ibland man träffar på elektriker som har humor och estetisk talang som det fungerar...E elmont skrev:Dom få ggr mina kunder varit missnöjda med jobb som vi utfört har kokat ihop till att kunden trott att jag/vi skulle förstått att kunden ville ha det på ett visst sätt som INTE var det "normala" sättet. Och nästan alltid efter det att kunden sagt "gör så att det blir bra" och inte på något vis talat om vad kunden menar med "bra". Bra betyder i normala fall enligt svensk standard, vill kunden ha nått annat måste kunden på ett eller annat vis tala om det. För ingen kan ju gissa att det som jag tycker är bra inte faller kunden på läppen.
Ohms lag styr inte allt...
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast man får komma ihåg att estetik och funktion är två olika saker och jag har lite svårt att se att estetiken ska komma till den nivån att även forumestetikerna blir nöjda att se merparten av alla jobb som utförs. Dit når vi aldrig..............
Det där såg nog väldigt fult ut, speciellt om rummet skall användas som sovrum! Varför byggdes den inte in i väggen?S sverkerc skrev:Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]
Oberoende vad rummet används till så är nog något i stil med detta jag skulle ha förväntat mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Nog för att det där är snyggt, men det är betydligt dyrare att bygga ut väggen för att få in centralen o kablar, att bara fälla in centralen men ha utanpåliggande kablar blir inte jättesnyggt det heller.T Turbo_Tail skrev:
Varför tar du in en elfirma om du sedan skall ”lägga till” något? Om man behöver ändra eller utöka får man ta bort ”locken” och dra nya ledningar. Meddelade du elektrikern att du ville ha ett mellanrum mellan taket och skåpen?
S sverkerc skrev:Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]
Jag som hemmapulare skulle aldrig godkänt detta av den enkla anledning att jag skulle gjort det ofantligt mycket snyggare själv. Kabeldragningen på bilden är ju så man gör när det inte är så himla viktigt då det bara är tillfälligt eller så.S sverkerc skrev:Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]
Kan du fota insidan?
Pulat själv. Med vad?S sverkerc skrev:Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]