Alfredo Alfredo skrev:
För mig är "att inte godkänna" samma sak som att "underkänna". Om "elbranchen har långt kvar till att leverera godkända jobb" så måste det rimligen betyda att de levererar underkända jobb.
Av kunderna underkända ja...
Vilket TS och mängder av oroliga kunder som sitter i kläm mot elfirmor....
Majoriteten av elektrikerna är professionella men branschen har svårt leverera det kunderna vill ha i utförande och funktion och estetik
Påpekar man något så blir elektriker skitförbannade och straffar en... som luffarna gjorde förr
 
  • Gilla
roffer
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Missnöjda kunder är inte skitsnack TS är en?
Jag tror ingen har påstått att det inte finns missnöjda kunder i elbranschen, precis som i de flesta branscher. Jag hoppas och tror dock att de flesta trots allt är ganska nöjda och de som hittar hit med sitt missnöje är antagligen inte representativa för kundgruppen i helhet.

Exempelvis hamnar många reseföretag hos Allmänna Reklamationsnämnden men det betyder sannolikt inte att de flesta resenärer är missnöjda med sin leverantör.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror ingen har påstått att det inte finns missnöjda kunder i elbranschen, precis som i de flesta branscher. Jag hoppas och tror dock att de flesta trots allt är ganska nöjda och de som hittar hit med sitt missnöje är antagligen inte representativa för kundgruppen i helhet.

Exempelvis hamnar många reseföretag hos Allmänna Reklamationsnämnden men det betyder sannolikt inte att de flesta resenärer är missnöjda med sin leverantör.
Absolut men elektriker är som tandläkare man bråkar inte med dom.... det straffar sig...
TS trodde han fick ett proffs men nu sitter han i kläm mellan en som inte är kompetent och sitt behov av lösning
 
  • Haha
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Dom få ggr mina kunder varit missnöjda med jobb som vi utfört har kokat ihop till att kunden trott att jag/vi skulle förstått att kunden ville ha det på ett visst sätt som INTE var det "normala" sättet. Och nästan alltid efter det att kunden sagt "gör så att det blir bra" och inte på något vis talat om vad kunden menar med "bra". Bra betyder i normala fall enligt svensk standard, vill kunden ha nått annat måste kunden på ett eller annat vis tala om det. För ingen kan ju gissa att det som jag tycker är bra inte faller kunden på läppen.
Vid nästan alla jobb har någon satt sig med kunden och gått igenom arbetet och tillsammans bestämt vad som ska göras, men (vid ett fåtal fall) har kunden efter att jobbet varit färdigt undrat varför det blev som det blev. I vissa fall har det handlat om oförmåga att kommunicera och i några fall har det varit försök till att slippa betala delar eller hela jobbet.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom få ggr mina kunder varit missnöjda med jobb som vi utfört har kokat ihop till att kunden trott att jag/vi skulle förstått att kunden ville ha det på ett visst sätt som INTE var det "normala" sättet. Och nästan alltid efter det att kunden sagt "gör så att det blir bra" och inte på något vis talat om vad kunden menar med "bra". Bra betyder i normala fall enligt svensk standard, vill kunden ha nått annat måste kunden på ett eller annat vis tala om det. För ingen kan ju gissa att det som jag tycker är bra inte faller kunden på läppen.
Vid nästan alla jobb har någon satt sig med kunden och gått igenom arbetet och tillsammans bestämt vad som ska göras, men (vid ett fåtal fall) har kunden efter att jobbet varit färdigt undrat varför det blev som det blev. I vissa fall har det handlat om oförmåga att kommunicera och i några fall har det varit försök till att slippa betala delar eller hela jobbet.
Du är ju kunnig som tusan på halva jobbet och att förklara estetiska arkitektoniska bitar för en elektriker det är bara ibland man träffar på elektriker som har humor och estetisk talang som det fungerar...
Ohms lag styr inte allt...
 
Hur menar du nu?
 
Fast man får komma ihåg att estetik och funktion är två olika saker och jag har lite svårt att se att estetiken ska komma till den nivån att även forumestetikerna blir nöjda att se merparten av alla jobb som utförs. Dit når vi aldrig..............
 
Och skulle det komma därhän att estetiken och säkerhet/funktion skulle komma på kollisionskurs så får estetiken vika ner sig.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och skulle det komma därhän att estetiken och säkerhet/funktion skulle komma på kollisionskurs så får estetiken vika ner sig.
Ja men oftast går de ju hand i hand, om man nu inte finner koppar estetiskt tilltalande och vill ha helt skalade kablar överallt :D
 
  • Haha
Enolf och 1 till
  • Laddar…
T
S sverkerc skrev:
Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]
Det där såg nog väldigt fult ut, speciellt om rummet skall användas som sovrum! Varför byggdes den inte in i väggen?

Oberoende vad rummet används till så är nog något i stil med detta jag skulle ha förväntat mig.

Vit, yttre elskåp monterat på en vägg, inte inbyggt, i ett vitt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lundensaren och 4 till
  • Laddar…
S
T Turbo_Tail skrev:
Det där såg nog väldigt fult ut, speciellt om rummet skall användas som sovrum! Varför byggdes den inte in i väggen?

Oberoende vad rummet används till så är nog något i stil med detta jag skulle ha förväntat mig.

[bild]
Nog för att det där är snyggt, men det är betydligt dyrare att bygga ut väggen för att få in centralen o kablar, att bara fälla in centralen men ha utanpåliggande kablar blir inte jättesnyggt det heller.
 
Varför tar du in en elfirma om du sedan skall ”lägga till” något? Om man behöver ändra eller utöka får man ta bort ”locken” och dra nya ledningar. Meddelade du elektrikern att du ville ha ett mellanrum mellan taket och skåpen?

S sverkerc skrev:
Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]
 
X
S sverkerc skrev:
Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]
Jag som hemmapulare skulle aldrig godkänt detta av den enkla anledning att jag skulle gjort det ofantligt mycket snyggare själv. Kabeldragningen på bilden är ju så man gör när det inte är så himla viktigt då det bara är tillfälligt eller så.

Kan du fota insidan?
 
S sverkerc skrev:
Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]
Pulat själv. Med vad?
 
  • Gilla
trollet3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.