78 006 läst ·
217 svar
78k läst
217 svar
Min nya fina elcentral
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Inkommande verkar komma precis under så kan det inte sitta "fördelare" där?E elmont skrev:
Men sen den där kabeln som kommer från övre vänstra hörnet och går ner och runt hörnet på kapslingen.. varför inte gå rätt in och sen ner inne i kapslingen..
Nä jag hade frågat den där elektrikern om det ena och det andra
Om jag vore du så skulle jag bygga typ en löstagbar låda att dölja hela installationen med. Det blir ju inte snyggt i ett sovrum oavsett vilken höjd skåpet sitter på.S sverkerc skrev:Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]
Den fina strömbrytaren uppe i hörnet är min koppling till ett astrour och trappautomat. Det ska in i centralen är det tänkt. "Matningen är kabeln till garaget. Modulerna bredvid garagets trefasbrytare används för en kopplingsplint som inte syns från utsidan. Det här är en bild från innan.
Men det kan man väl inte ha gjort här? Är ju rena Grand Canyon mellan kapslingarna.E elmont skrev:
Sedan ser ju kabeldragningen katastrofal ut. Om TS har hemmapulat i 35 år borde han kunna göra det bättre själv
Bortsett på korsade ledare så ser det prydligare ut innan än efter!S sverkerc skrev:
Tråkiga centraler borde gått att hitta snyggare?
Märkligt att inte göra upp om hur det ska se ut innan?
Blir jobbigt att byta all utanpågående kabel om den är inbyggd också
Som sagt att rita och speca nogrant gör det lättare få det snyggt och korrekt
Jag har ju gjort ett liknande jobb här hemma tidigare i år. Väggen där elcentralerna satt, ink mätartavla och annat bjäfs, skulle rivas och allt behövde flyttas.
För att det ska bli prydligt i slutänden är det ju inte jobbet med själva centralen som ska stå i fokus, utan snarare kanalisation och att flytta alla kablar....det höll jag på med i flera månader inklusive kanalisation för larm och nätverk etc. Skitmycket jobb att ta sig fram genom bjälklag etc. Jobbet med att dra om kablar och montera själva centralerna gjordes på endast ett par dagar.
Vill man få helheten snygg är det således lite mer som måste fixas.
För att det ska bli prydligt i slutänden är det ju inte jobbet med själva centralen som ska stå i fokus, utan snarare kanalisation och att flytta alla kablar....det höll jag på med i flera månader inklusive kanalisation för larm och nätverk etc. Skitmycket jobb att ta sig fram genom bjälklag etc. Jobbet med att dra om kablar och montera själva centralerna gjordes på endast ett par dagar.
Vill man få helheten snygg är det således lite mer som måste fixas.
Den infällda jordfelsbrytare i den gamla kapslingen är fan riktigt fräckt! Aldrig sett en sån tidigare tror jag
Men helt klart ett taffligt jobb med den nya centralen, nu när man ser hur det var innan.
Men helt klart ett taffligt jobb med den nya centralen, nu när man ser hur det var innan.

