P
E elmont skrev:
Trångt i centralen??? vad jag kan se är det minst 12 moduler som är lediga. Har du haft en multihantvekare hos dig?
Inkommande verkar komma precis under så kan det inte sitta "fördelare" där?
Men sen den där kabeln som kommer från övre vänstra hörnet och går ner och runt hörnet på kapslingen.. varför inte gå rätt in och sen ner inne i kapslingen..

Nä jag hade frågat den där elektrikern om det ena och det andra

Nissens
S sverkerc skrev:
Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]
Om jag vore du så skulle jag bygga typ en löstagbar låda att dölja hela installationen med. Det blir ju inte snyggt i ett sovrum oavsett vilken höjd skåpet sitter på.

• Gilla
Picapica55 och 1 till
  • Laddar…
Den fina strömbrytaren uppe i hörnet är min koppling till ett astrour och trappautomat. Det ska in i centralen är det tänkt. "Matningen är kabeln till garaget. Modulerna bredvid garagets trefasbrytare används för en kopplingsplint som inte syns från utsidan. Det här är en bild från innan.

• Elcentral med strömbrytare, kablar och en digital timer uppe i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Är det inte lite väl stora hål i botten av kapslingarna där kablarna går in?

• Gilla
Pippi Viktualia och 3 till
  • Laddar…
"förebilden" är ju nästan snyggare än "efterbilden".

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Enolf och 72 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
"förebilden" är ju nästan snyggare än "efterbilden".
Det där var nästan elakt. ;)

• Gilla
  • Haha
Violina och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nja, två kapslingar i stället för en stor är kanske inte så konstigt, utan tom rätt vanligt. Det finns tom specialdetaljer för att bygga ihop kapslingarna och det kan vara till viss fördel när man sektionerar centralen.
Men det kan man väl inte ha gjort här? Är ju rena Grand Canyon mellan kapslingarna.

Sedan ser ju kabeldragningen katastrofal ut. Om TS har hemmapulat i 35 år borde han kunna göra det bättre själv :)

• Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Om du läser mina inlägg så vet du vad jag har skrivit tidigare.

E elmont skrev:
Om du läser mina inlägg så vet du vad jag har skrivit tidigare.
Ja, missade det. Det var massa inlägg gömda när jag skrev.

S sverkerc skrev:
Den fina strömbrytaren uppe i hörnet är min koppling till ett astrour och trappautomat. Det ska in i centralen är det tänkt. "Matningen är kabeln till garaget. Modulerna bredvid garagets trefasbrytare används för en kopplingsplint som inte syns från utsidan. Det här är en bild från innan.
Bortsett på korsade ledare så ser det prydligare ut innan än efter!
Tråkiga centraler borde gått att hitta snyggare?
Märkligt att inte göra upp om hur det ska se ut innan?
Blir jobbigt att byta all utanpågående kabel om den är inbyggd också
Som sagt att rita och speca nogrant gör det lättare få det snyggt och korrekt

• Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Ser betydligt bättre ut innan än efter.

• Gilla
Mazdarune och 13 till
  • Laddar…
Jag har ju gjort ett liknande jobb här hemma tidigare i år. Väggen där elcentralerna satt, ink mätartavla och annat bjäfs, skulle rivas och allt behövde flyttas.

För att det ska bli prydligt i slutänden är det ju inte jobbet med själva centralen som ska stå i fokus, utan snarare kanalisation och att flytta alla kablar....det höll jag på med i flera månader inklusive kanalisation för larm och nätverk etc. Skitmycket jobb att ta sig fram genom bjälklag etc. Jobbet med att dra om kablar och montera själva centralerna gjordes på endast ett par dagar.

Vill man få helheten snygg är det således lite mer som måste fixas.

• Gilla
Pin och 5 till
  • Laddar…
Den infällda jordfelsbrytare i den gamla kapslingen är fan riktigt fräckt! Aldrig sett en sån tidigare tror jag:D

Men helt klart ett taffligt jobb med den nya centralen, nu när man ser hur det var innan.

• Gilla
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
I Intresserad22 skrev:
Den infällda jordfelsbrytare i den gamla kapslingen är fan riktigt fräckt!
Elporr, redan på en torsdag! :oops:

• Haha
  • Gilla
SWE_Bridgeman och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Det där var nästan elakt. ;)
Och det var nästan sant också. :rofl:

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.