Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det var nästan sant också. :rofl:
Du kan nästan stryka nästan...
 
  • Gilla
RiMaX och 1 till
  • Laddar…
När man ser vissa dragningar och klamring av kablar så har jag faktiskt svårt att tro att detta är gjort av en yrkesman, på detta vis brukar det se ut när "hempularen" leker elektriker.
Enda sättet att få någon stil på detta är nog att du gömmer skiten i en låda/skåp eller liknande.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 5 till
  • Laddar…
Ja frågan är ju vad man åstadkommit för nåt med utbytet av centralerna? Ska det användas till sovrum sen så kanske man iallafall vill ha den inbyggt i nåt ändå. Typ nån lite grundare "garderob" med dörrar.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Ja. Det är klart att elektrikern och jag skulle ha pratat mer innan och jag borde ha gjort en ritning på hur jag tänkt mig. Jag trodde i min enfald att ett proffs med erfarenhet insåg hur det skulle göras på bästa sätt. Nu får han försöka dra ner lådorna en bit om det går. Montera dem rakt med liten distans. Nya kåpor utan onödiga urtag. Till vänster en till enkelradig 13 mod i jämnhöjd överkant med de andra, för termostater och utebelysningsmodulerna. Transformatorn under den enkelradiga.Vägguttaget får flyttas också till vänstra sidan intill väggen. Jag får måla väggen också så bör det väl kunna bli snyggt i alla fall.
Tack för alla kommentarer. de får mig stärkt i min uppfattning.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
S sverkerc skrev:
Ja. Det är klart att elektrikern och jag skulle ha pratat mer innan och jag borde ha gjort en ritning på hur jag tänkt mig. Jag trodde i min enfald att ett proffs med erfarenhet insåg hur det skulle göras på bästa sätt. Nu får han försöka dra ner lådorna en bit om det går. Montera dem rakt med liten distans. Nya kåpor utan onödiga urtag. Till vänster en till enkelradig 13 mod i jämnhöjd överkant med de andra, för termostater och utebelysningsmodulerna. Transformatorn under den enkelradiga.Vägguttaget får flyttas också till vänstra sidan intill väggen. Jag får måla väggen också så bör det väl kunna bli snyggt i alla fall.
Tack för alla kommentarer. de får mig stärkt i min uppfattning.
Tror du det är meningsfullt att försöka få en individ som åstadkommit detta att göra något vettigt? Givetvis ska du inte behöva ange något speciellt för att få ett jobb som detta normalt utfört. Alla påståenden som ofta dyker upp här på forumet kring diverse uppgörelser i detaljer i förväg för denna typen enkla jobb är väldigt märkliga. Har man något speciellt eller mer udda önskan ska man så klart få med det men ett byte få man ändå tänka sig proffset ska klara av utan ledsagare.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 14 till
  • Laddar…

Bästa svaret

S
S sverkerc skrev:
Ja. Det är klart att elektrikern och jag skulle ha pratat mer innan och jag borde ha gjort en ritning på hur jag tänkt mig. Jag trodde i min enfald att ett proffs med erfarenhet insåg hur det skulle göras på bästa sätt. Nu får han försöka dra ner lådorna en bit om det går. Montera dem rakt med liten distans. Nya kåpor utan onödiga urtag. Till vänster en till enkelradig 13 mod i jämnhöjd överkant med de andra, för termostater och utebelysningsmodulerna. Transformatorn under den enkelradiga.Vägguttaget får flyttas också till vänstra sidan intill väggen. Jag får måla väggen också så bör det väl kunna bli snyggt i alla fall.
Tack för alla kommentarer. de får mig stärkt i min uppfattning.

Har du bett om att få en tvåraders central av någon anledning, ett höjdkrav eller liknande? Annars fattar jag inte varför man inte tagit en treraders central som skulle ha dolt servisledningen.

Urtagen gjorda i centralen har sänkt IPklassen till IP1x vilket inte är OK i bostadsutrymme, men det skulle dom åtgärda om jag förstått rätt.


Eftersom elfirman ändå måste byta locken, och montera ytterligare en central, så tycker jag du ska stoppa det jobbet och kräva 3raders centraler så att allt får plats i dessa två kapslingar samt att de döljer servisen.

Det här är bedrövligt att se :(
 
  • Gilla
Tamazin och 10 till
  • Laddar…
Ja, normalt borde en yrkesman ha betydligt bättre koll än vad en amatör till kund har. Jag betvivlar att det i det här fallet handlar om en "normal" elektriker.
 
E elmont skrev:
Ja, normalt borde en yrkesman ha betydligt bättre koll än vad en amatör till kund har. Jag betvivlar att det i det här fallet handlar om en "normal" elektriker.
Ja detta är inte ett normalt utfört el- jobb utan någon som tagit sig vatten över huvudet utan att berätta
 
  • Gilla
sverkerc
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
ett byte få man ändå tänka sig proffset ska klara av utan ledsagare.
E elmont skrev:
Ja, normalt borde en yrkesman ha betydligt bättre koll än vad en amatör till kund har.
Jag håller med er båda och hoppas och tror att det även stämmer i de allra flesta fall. Det är väl de få undantagen som hittar hit. Få som skriver här om alla de gånger man anlitar någon och allt faktiskt fungerar som man önskar.
 
  • Gilla
Nageek
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med er båda och hoppas och tror att det även stämmer i de allra flesta fall. Det är väl de få undantagen som hittar hit. Få som skriver här om alla de gånger man anlitar någon och allt faktiskt fungerar som man önskar.
Önsketänkande elbranchen har långt kvar till att leverera godkända jobb till de flesta kunderna
 
  • Arg
  • Gilla
California och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Önsketänkande elbranchen har långt kvar till att leverera godkända jobb till de flesta kunderna
Har du någon som helst källa som indikerar att de flesta jobb som elbranschen utför skulle vara underkända? Jag tror du har fel!
 
  • Gilla
Pontus_F och 6 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Önsketänkande elbranchen har långt kvar till att leverera godkända jobb till de flesta kunderna
Vart vill du komma med att sprida rent skitsnack?
 
  • Gilla
Nageek och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du någon som helst källa som indikerar att de flesta jobb som elbranschen utför skulle vara underkända? Jag tror du har fel!
Jag har inte sagt de bara levererar underkända utan att kunderna inte känner sig nöjda och godkänner !
Det finns mycket kvar att göra för att vi ska få en bra standard på våra elanläggningar både funktionellt och estetiskt
 
E elmont skrev:
Vart vill du komma med att sprida rent skitsnack?
Missnöjda kunder är inte skitsnack TS är en?
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Jag har inte sagt de bara levererar underkända utan att kunderna inte känner sig nöjda och godkänner !
För mig är "att inte godkänna" samma sak som att "underkänna". Om "elbranchen har långt kvar till att leverera godkända jobb" så måste det rimligen betyda att de levererar underkända jobb.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.