78 006 läst ·
217 svar
78k läst
217 svar
Min nya fina elcentral
När man ser vissa dragningar och klamring av kablar så har jag faktiskt svårt att tro att detta är gjort av en yrkesman, på detta vis brukar det se ut när "hempularen" leker elektriker.
Enda sättet att få någon stil på detta är nog att du gömmer skiten i en låda/skåp eller liknande.
Enda sättet att få någon stil på detta är nog att du gömmer skiten i en låda/skåp eller liknande.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Ja frågan är ju vad man åstadkommit för nåt med utbytet av centralerna? Ska det användas till sovrum sen så kanske man iallafall vill ha den inbyggt i nåt ändå. Typ nån lite grundare "garderob" med dörrar.
Ja. Det är klart att elektrikern och jag skulle ha pratat mer innan och jag borde ha gjort en ritning på hur jag tänkt mig. Jag trodde i min enfald att ett proffs med erfarenhet insåg hur det skulle göras på bästa sätt. Nu får han försöka dra ner lådorna en bit om det går. Montera dem rakt med liten distans. Nya kåpor utan onödiga urtag. Till vänster en till enkelradig 13 mod i jämnhöjd överkant med de andra, för termostater och utebelysningsmodulerna. Transformatorn under den enkelradiga.Vägguttaget får flyttas också till vänstra sidan intill väggen. Jag får måla väggen också så bör det väl kunna bli snyggt i alla fall.
Tack för alla kommentarer. de får mig stärkt i min uppfattning.
Tror du det är meningsfullt att försöka få en individ som åstadkommit detta att göra något vettigt? Givetvis ska du inte behöva ange något speciellt för att få ett jobb som detta normalt utfört. Alla påståenden som ofta dyker upp här på forumet kring diverse uppgörelser i detaljer i förväg för denna typen enkla jobb är väldigt märkliga. Har man något speciellt eller mer udda önskan ska man så klart få med det men ett byte få man ändå tänka sig proffset ska klara av utan ledsagare.S sverkerc skrev:Ja. Det är klart att elektrikern och jag skulle ha pratat mer innan och jag borde ha gjort en ritning på hur jag tänkt mig. Jag trodde i min enfald att ett proffs med erfarenhet insåg hur det skulle göras på bästa sätt. Nu får han försöka dra ner lådorna en bit om det går. Montera dem rakt med liten distans. Nya kåpor utan onödiga urtag. Till vänster en till enkelradig 13 mod i jämnhöjd överkant med de andra, för termostater och utebelysningsmodulerna. Transformatorn under den enkelradiga.Vägguttaget får flyttas också till vänstra sidan intill väggen. Jag får måla väggen också så bör det väl kunna bli snyggt i alla fall.
Bästa svaret
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
S sverkerc skrev:Ja. Det är klart att elektrikern och jag skulle ha pratat mer innan och jag borde ha gjort en ritning på hur jag tänkt mig. Jag trodde i min enfald att ett proffs med erfarenhet insåg hur det skulle göras på bästa sätt. Nu får han försöka dra ner lådorna en bit om det går. Montera dem rakt med liten distans. Nya kåpor utan onödiga urtag. Till vänster en till enkelradig 13 mod i jämnhöjd överkant med de andra, för termostater och utebelysningsmodulerna. Transformatorn under den enkelradiga.Vägguttaget får flyttas också till vänstra sidan intill väggen. Jag får måla väggen också så bör det väl kunna bli snyggt i alla fall.
Har du bett om att få en tvåraders central av någon anledning, ett höjdkrav eller liknande? Annars fattar jag inte varför man inte tagit en treraders central som skulle ha dolt servisledningen.
Urtagen gjorda i centralen har sänkt IPklassen till IP1x vilket inte är OK i bostadsutrymme, men det skulle dom åtgärda om jag förstått rätt.
Eftersom elfirman ändå måste byta locken, och montera ytterligare en central, så tycker jag du ska stoppa det jobbet och kräva 3raders centraler så att allt får plats i dessa två kapslingar samt att de döljer servisen.
Det här är bedrövligt att se
GK100 skrev:
Jag håller med er båda och hoppas och tror att det även stämmer i de allra flesta fall. Det är väl de få undantagen som hittar hit. Få som skriver här om alla de gånger man anlitar någon och allt faktiskt fungerar som man önskar.E elmont skrev:
Önsketänkande elbranchen har långt kvar till att leverera godkända jobb till de flesta kundernaAlfredo skrev:
Jag har inte sagt de bara levererar underkända utan att kunderna inte känner sig nöjda och godkänner !Alfredo skrev:
Det finns mycket kvar att göra för att vi ska få en bra standard på våra elanläggningar både funktionellt och estetiskt
För mig är "att inte godkänna" samma sak som att "underkänna". Om "elbranchen har långt kvar till att leverera godkända jobb" så måste det rimligen betyda att de levererar underkända jobb.B byggarätt skrev: