88 937 läst ·
220 svar
89k läst
220 svar
Min häck, grannen säger att jag måste flytta på den
https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/434/434628-a6fcd76052506d5813d3a95ef492f6fa.jpgH hydrolift skrev:Jag har fått för mig att stor andel av alla häckar är planterade i tomtgräns och att det är ett mycket udda råd som ges här på byggahus i många trådar, att plantera häck en halvmeter innanför gränsen. Kan inte påminna mig att någonsin ha sett dubbla häckrader med en meters mellanrum mellan två tomter.
Här har du ett exempel! 😄
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Har 1 m att gå på för skötsel så inga problemSommartorparn skrev:
Har bonden accepterat den placeringen? När jag planterade häck utefter gräns mot åker var min granne bonden mycket noga med att det skulle finnas en tillräckligt bred remsa utanför häcken på min tomt så att jag skulle kunna gå där när jag klippte häcken. Den remsan skulle dessutom hållas gräsklippt! Jag tyckte jag tog i med god marginal när jag satte plantorna men häckar blir bredare än man tror och nu är jag ute och trampar i bondens vete i mina försök att minska ner häckens bredd. Det handlar om hänsyn och förståelse för grannens perspektiv. Vanligt folkvett, helt enkelt!
Grannen har en syrenhäck…så jag ser hellre på ett plank alla dar i veckan. Något fulare än en syrenhäck kan inte jag tänka mig. Jo den är fin i två veckor per år då den blommarK KirH skrev:Hade tagit en kostnad här och satt ett plank på grannens sida av häcken, max 180 högt och helt enligt reglerna, naturligtvis sätter man den fina sidan mot grannen (dvs stolparna mot din häck. Se till bara till att planket är tätt och riktigt inramande) tror nog att grannen inte blir så nöjd då heller men då kan häcken inte växa mot hans tomt 😉 vad ser man helst en grön fin häck eller ett träplank 😆
Bara om det föreligger risk att den tar alvarlig skada. Vilket är rimligt. En häck kan ju se helt vildvuxen ut vid midsommar. Orimligt om man då inte får snygga till den förren till nyår. Som då dessutom skulle hanna utan flr JAS period, och faktiskt kan vara skadligt.H HEM2121 skrev:
Intressant. Jag pratar med grannen om att plantera en gemensam häck, och eftersom vi båda vill ha den skulle jag spontant ställa den mitt på tomtgränsen. Men vad kan då hända om de flyttar om några år? Kan då nya ägaren (och automatiskt nya häckdelägaren) komma med krav på att vi tar bort häcken?H HEM2121 skrev:Antingen har man varit överens om att ha en gemensam häck eller så får man plantera häcken på sin sida och ta höjd för hur bred häcken kommer att bli och att man kan sköta den från egna tomten. Det är nog ytterst sällan förekommande, typ aldrig, att någon planterar en egen häck bara för att ha sin egen häck när det redan finns en häck.
Nja, enligt lagen är det ägaren som ska lida skada, inte häcken. ("skada" i juridiska termer brukar avse pengar). Så i princip är det ok att klippa ner en vildvuxen häck helt och hållet i ett hörn av fastigheten som inte ägaren bryr sig om och det inte påverkar fastighetens värde...M mojjen skrev:
"Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ngssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K3
Detta har ju varit vanligt över åren, en häck som anläggs och de små pinniga treårsplantorna bekostas gemensamt av två grannar med en gemensam fastighetsgräns och häckens plantering vinglar lite fram och tillbaka över fastighetsgränsen.B bergvärmenovis skrev:
Den resulterande juridiken avseende vem som äger den uppvuxna häcken som lös eller fast egendom och vad som händer när häcken växer upp och breder ut sig över marken och fastigheterna senare byter ägare är så illa att den passar som seminarieämne på juristutbildningen...
Kom överens grannarna emellan om ni har den situationen säger jag! Juridiken är inte den framkomliga lösningen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Skriv avtal som bifogas vid en försäljning, så köper den nya grannen med vetskap om gällande avtal.B bergvärmenovis skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Tyvärr finns det ju ingen garanti att det där avtalet inte glöms bort eller förloras. Folk blir gamla, folk dör och folk har inte ordning på papper o s v. Och nästa ägare är inte lika engagerad.H HEM2121 skrev:
I korsning , ja. Min granne ville att jag skulle klippa ner häcken vid mina infarter bara för att han skulle kunna köra fort. Det blev inget av det utan häcken är över 2 meterS Skarby skrev:En intressant fråga.
Klart är att sätter du din häck i tomtgräns blir det automatiskt att grannen får klippa det som går över -in på hans tomt.
Häck är ju överkomligt men det finns grannar som låter buskar och träd oavbrutet växa till mycket irritation för grannar.
Men det finns regler inom kommunerna
Häck i gatumiljö hörn får ej vara högre än 90 cm m anl. sikt krav
Plantering av träd får ej planteras närmare än 4 meter från tomtgränsen.
Träd och buskar får ej skymma eller hindra personer eller fordon i gatumiljö.
Finns mer inom kommunens regler.
Håller med, bara för grannen att klippa själv eller släppa in den som äger häcken. Tycker själv att det suger att grannen har en lång jävla thuja. MEN jag släpper in dem, de har klippt hela en gång sedan 2015.Fotografen skrev:
I våras höll jag på att svimma när de frågade om de som de lejt in fick stå på vår tomt. Självklart men sen klippte de endast toppen - arghhhh… kostar säkert satan att leja ut jobbet så de har thuja runt alla 900 kvadratmeter.
Det är upp til bonden att hålla efter på bondens mark om han så önskar. Och vice versa, du får klippa grenarna på hans granar som tränger in på din mark om du vill.Sommartorparn skrev:
Detta är själva tanken bakom "tränger rot eller gren in..."