H
M mojjen skrev:
1 nej
2. Han får klippa allt över tomtgräns från dag 1 utan att fråga dig, om det kan ske utsn att häcken tar allvarlig skada/dör. Om det krävs ingrepp som innebör risk för skada skall han bereda för dig att utföra det. Här är 6måb satt som rimlig tid. Det innebär dock att du måste beredas möjlighet att glra det, i praktiken från hans tomt. Om hsn både förbjuder dig att beträda, och sen ev dödar den så är det han som åker ditz

Någon skyldighet att flytta finns inte. Upp till grannen om han vill att du klipper, du klipper , eller att den blir vildvuxen på hans sida. Andra påtryckningsmedel finns inte. Jag hade varit överlycklig om grannen vägrade låta mig klippa hans sida.
Ett tillägg, jag för mig att man måste ge häckägaren en chans att klippa häcken först, händer inget kan man ta utskjutande grenar och kvistar som gå över tomtgränsen. grannen får dock inte klippa häcken på höjden, grinig okunnig granne kan ju tycka att denne har rätt till det.

Hur stora hänsyn behöver grannen ta till häcken? Anta att grannen lägger grus fram till tomtgräns, och erbjuder möjlighet att plocka bort häckens rötter. Sedan ogräsbekämpar kemiskt i gruset så att allt med rötter under gruset dör. Borde ha varit ännu vanligare problem med stora träd på den tiden man fick behandla gräsmattan med MCPA?

Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Ett tillägg, jag för mig att man måste ge häckägaren en chans att klippa häcken först, händer inget kan man ta utskjutande grenar och kvistar som gå över tomtgränsen. grannen får dock inte klippa häcken på höjden, grinig okunnig granne kan ju tycka att denne har rätt till det.
Häckens ägare behöver bara ges tillfälle att själv utföra häckklippningen på grannens sida om fastighetsgränsen om beskärningen inte "befaras medföra skada av betydelse för honom" (jordabalkens formulering). Och eftersom att en sedvanlig klippning av en häck inte kan befaras medföra sådan skada så är detta alltså inte ett krav i detta sammanhang tänker jag.

Redigerat:
Claes Sörmland
A adron skrev:
Hur stora hänsyn behöver grannen ta till häcken? Anta att grannen lägger grus fram till tomtgräns, och erbjuder möjlighet att plocka bort häckens rötter. Sedan ogräsbekämpar kemiskt i gruset så att allt med rötter under gruset dör. Borde ha varit ännu vanligare problem med stora träd på den tiden man fick behandla gräsmattan med MCPA?
Generellt behöver grannen ta "skälig hänsyn" och har rätt att avlägsna inträngande grenar och rötter från häcken om de medför "olägenhet" för grannen (termerna i lagtexten är citerade). Resten blir bedömningar grannarna emellan och i rättsapparaten om endera parten inte accepterar sin grannes bedömning och tar det vidare som t ex ett skadeståndsärende.

R Robertrobban skrev:
Hej

Grannen säger att jag måste flytta på min häck.
För jag får inte gå på hans tomt när jag ska klippa de grenar som hänger in över (0-30cm) på grannens sida (som han kräver att jag ska klippa bort).

Fråga 1: Har jag laglig rätt att beträda grannens tomt när jag vårdar/klipper min häck?

Fråga 2: Om jag inte klipper sidan som hänger in över på grannens tomt, så får grannen (efter 6-mån) klippa bort de grenar (om han vill) som medför olägenhet.
Eller om grenarna/häcken till slut blir en så stor olägenhet att han kan vända sig till en domstol.
Har jag fattat rätt då?

Jordabalken:
3 kap 2 §: Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen.
Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

På Lawline står det om ett liknande case:
Grannen har rätt att ta bort rötter eller grenar som har trängt in på dennes tomt, om dessa medför olägenheter för denne.
Grannen ska dock först ge dig möjlighet att själv ta hand om olägenheten, om åtgärden kan antas medföra skada för dig (JB 3 kap 2 §).
Grannen får därför som huvudregel själv klippa ner de delar av häcken som växer över på dennes tomt, om du själv inte gör det och en skälig tid anses ha passerat.
Med "skälig tid" avses ca sex månader.

Sammanfattningsvis så måste du alltså med andra ord ta hänsyn till din granne i de val du tar angående häcken.
Jag kan dock inte hitta någon uttrycklig skrivelse i lagtexten som gör dig skyldig att klippa den sida av häcken som vetter mot grannen, såvida den inte skulle börja ställa till med alltför stora olägenheter.
Din granne skulle i så fall kunna vända sig till en domstol, men att det skulle bli något av en sådan talan känns samtidigt ganska osannolikt.

Mvh Häckmannen
När man läser sådant här undrar jag i mitt stilla sinne hur det står till i huvudet på dessa ständigt klagande typer. Är inte grannsämjan viktigare än några kvistar som skjuter in över granntomten. Tänk vad mycket trevligare saker man kunnat göra än att tjafsa om skitsaker. Det innebär inte att på typiskt svenskt manér ge med sig hela tiden.

• Gilla
4774
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du verkar dela en rätt vanlig moral att den som var där först är den som bestämmer. Jag tror det är en vanlig moral och den stämmer ju lite med hur barn leker. Den som hittar något eller en plats först har rätt till den.

Men riktigt så fungerar inte juridiken kring fastigheter. Där ligger istället ansvaret och därmed beslutanderätten på fastighetsägaren och gränsen mellan fastigheter utgör en skarp gräns för de flesta saker som det ska bestämmas över. Därmed så har du kanske moralisk rätt att låta din ek tränga över fastighetsgränsen och in till grannen med sina rötter och grenar. Men en granne har juridisk rätt att kapa dessa grenar vid fastighetsgränsen, även om din ek tar skada av det eller blir ful.

Denna rätt påverkas inte om eken eller häcken fanns där innan grannen blev ägare till fastigheten eller dök upp senare.
▪️Åh Claes! Så tacksam att du finns och svarat på den text jag skrev, eller rättare sagt som du trodde att jag skrev.
▪️När jag skrev att jag inte tänkte tillåta att grannarna KAPADE SAMTLIGA GRENAR som var på den sida stammen som var åt grannarnas håll, så skrev jag aldrig att det gällde grenar som hängde över tomtgränsen, eller hur? Jag skrev om grannar som helt enkelt störde sig på min vackra stora ek och som tyckte att den tog för mycket ljus och sol för dem.
▪️Skrev också att jag sagt okej att såga bort någon ENSTAKA GREN som gick ÖVER TOMTGRÄNSEN
▪️I mitt andra nämnda fall, handlade det om en granne som ville att jag skulle fälla hela träd för att hon skulle få in mer sol på sin tomt. Och ja, det handlar väldigt mycket om vem som var ”här först”! För köper du en fastighet vars tomt till stor del skuggas av grannens träd, trots att dessa INTE ÄR I TOMTGRÄNSEN, då får du finna dig i detta, om grannen (jag i detta fall) inte vill såga ner friska vackra träd!
▪️Önskar dig en fortsatt fin dag
❤️❤️❤️❤️

• Gilla
mugatu och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Byggahus48 skrev:
▪️Åh Claes! Så tacksam att du finns och svarat på den text jag skrev, eller rättare sagt som du trodde att jag skrev.
▪️När jag skrev att jag inte tänkte tillåta att grannarna KAPADE SAMTLIGA GRENAR som var på den sida stammen som var åt grannarnas håll, så skrev jag aldrig att det gällde grenar som hängde över tomtgränsen, eller hur? Jag skrev om grannar som helt enkelt störde sig på min vackra stora ek och som tyckte att den tog för mycket ljus och sol för dem.
▪️Skrev också att jag sagt okej att såga bort någon ENSTAKA GREN som gick ÖVER TOMTGRÄNSEN
▪️I mitt andra nämnda fall, handlade det om en granne som ville att jag skulle fälla hela träd för att hon skulle få in mer sol på sin tomt. Och ja, det handlar väldigt mycket om vem som var ”här först”! För köper du en fastighet vars tomt till stor del skuggas av grannens träd, trots att dessa INTE ÄR I TOMTGRÄNSEN, då får du finna dig i detta, om grannen (jag i detta fall) inte vill såga ner friska vackra träd!
▪️Önskar dig en fortsatt fin dag
❤️❤️❤️❤️
Jag är ledsen att jag missförstod dig, var inte min mening att irritera dig. Jag ser det som helt legitimt att t ex skilja på moraliskt rätt och var man juridiskt hamnar i en tvist. Skitstövlar kan få rätt juridiskt. Och just träd finns det så väldigt mycket upphåsade känslor kring så det är många som tycker de har moraliskt rätt. Och många är skitstövlar från någons perspektiv.

Det var denna del som jag kommenterade för den gick att missförstå som att en trädägare har rätt att neka grannen att ta bort inträngande grenar och så är det ju inte:

"Någon granne har velat såga bort samtliga grenar som är åt deras tomt. Detta har jag inte tillåtit, då grannarnas önskan skulle göra att eken skulle bli helt obalanserad och ful. Någon enstaka gren är okej, men inte alla grenar."

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
C Clossa skrev:
Om jag planterar en häck eller träd på min sida tomtgräns mot dig så är det alltså OK att den växer in på din tomt ? Det innebär väl att din tomt blir min ?
Vart påstår jag det? Klipp det som är på din sida, men står den på min sida ska den väl fan inte flyttas efter 50 år? Hur tänker du?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E
Alltid lika trist att hör när grannarna av någon anledning inte är överens. Jag klipper bägge sidor av vår ”gemensamma ” häck som är rotad på min fastighet men växer in en halvmeter på grannens tomt. Han är glad att han slipper och plockar gärna upp efter mig. Men jag brukar hinna att både klippa och plocka upp. Ibland tar vi en öl och hänger på staketet en stund och pratar om hur mycket bättre det var förr.

• Gilla
  • Haha
4774 och 11 till
  • Laddar…
Jag har fått för mig att stor andel av alla häckar är planterade i tomtgräns och att det är ett mycket udda råd som ges här på byggahus i många trådar, att plantera häck en halvmeter innanför gränsen. Kan inte påminna mig att någonsin ha sett dubbla häckrader med en meters mellanrum mellan två tomter.

• Gilla
Arpelalm och 2 till
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Jag har fått för mig att stor andel av alla häckar är planterade i tomtgräns och att det är ett mycket udda råd som ges här på byggahus i många trådar, att plantera häck en halvmeter innanför gränsen. Kan inte påminna mig att någonsin ha sett dubbla häckrader med en meters mellanrum mellan två tomter.
Fast det är nog det enda rätta att ha HELA häcken på sin egen tomt. Om man vill ha kvar den.
Plantering på tomtgräns funkar bara så länge bägge är överens,
Så fort någon byter åsikt/ägare så är det inte lägre ett alternativ.
Det skriv liksom sällan servitur på häckplacering.

• Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hydrolift skrev:
Jag har heller inte sett detta i verkligheten mellan så många tomter men har för mig att det ofta föreslogs i frågespalter i trädgårdstidningarna när sådana fortfarande hade en större läsekrets, typ tidigt 2000-tal. Någon annan kanske minns? Kanske är det vanligare vid nyanläggning av trädgårdar numera?

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Satte thuja här och den sitter längs med tomtgräns mot åkermark med yttersidan då och tre meter in mot grannen men den är planterad i nutid. Hade grannen haft befintliga buskar så får man väl bara acceptera det

Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det är inga regler utan rekommendationer. Som utövas olika i olika kommuner.
Det finns faktiskt ett par domar i MÖD om detta så det är definitivt mer än rekommendationer. Hur kommunerna agerar för att se till att reglerna efterföljs varierar däremot mycket.

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eld skrev:
Det finns faktiskt ett par domar i MÖD om detta så det är definitivt mer än rekommendationer. Hur kommunerna agerar för att se till att reglerna efterföljs varierar däremot mycket.
Jag kan bygga vidare på detta.

Praxis har uppstått genom att kommuner har gett ut skrifter om växtlighet och trafiksäkerhet som tolkar PBLs lagregerling. En del kommuner av följt dem och andra inte men skrifterna har varit i det närmaste identiska i sina rekommendationer under lång tid och funnits hos väldigt många kommuner. Senare har frågan om kommuns tillsyn hamnat i MÖD som då har menat att eftersom dessa rekommendationer är allmänt spridda och har funnits en längre tid så är de lämpliga att ta som utgångspunkt för rättstillämpningen när domstolen tolkar PBL.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.