R Robertrobban skrev:
Hej och tack för många bra svar.

För att denna tråd inte ska "sväva iväg", så bifogar jag frågorna igen..

Och förklarar lite till om häcken/tomten. (se nedan)

Fråga 1: Har jag laglig rätt att beträda grannens tomt när jag vårdar/klipper min häck?

Fråga 2: Om jag inte klipper sidan som hänger in över på grannens tomt, så får grannen (efter 6-mån) klippa bort de grenar (om han vill) som medför olägenhet.
Eller om grenarna/häcken till slut blir en så stor olägenhet att han kan vända sig till en domstol.
Har jag fattat rätt då?

Häcken sattes i slutet 70-talet (av dåvarande husägare) på min tomt (gränsen är tydlig).
Tomten bredvid var då obebyggd, och var så fram till ca 2019 då grannen köpte tomten.
Häcken var då (2019) i samma skick som nu.
Grannen har gräsmatta som angränsar till min häck.

Mvh Häckmannen
Beroende på typ av häck kan du kanske gå in i den från din sida och sträcka dig in på grannens sida och klippa de grenar som sticker in på hans tomt. Så gör vi på ett ställe där det är brant på grannens sida och svårt att komma åt.

• Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Just en åker är ju allemansrättsligt tillgänglig delar av året. Så där ser jag inte problemet med tillträde.

Men alltid bra att komma överens med grannen.
Nu är en åker som är odlad inte någon allemansrättslig tillgång så frågan uppkommer när man skall ansa sin häck på åkermark som är odlad inte ens på vintern får man gå där, notera om det är sått ny gröda på hösten är det endast tröskat så är den inte odlad.

• Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TWX skrev:
Nu är en åker som är odlad inte någon allemansrättslig tillgång så frågan uppkommer när man skall ansa sin häck på åkermark som är odlad inte ens på vintern får man gå där, notera om det är sått ny gröda på hösten är det endast tröskat så är den inte odlad.
Bra poäng från Skåne. Här uppe är jordbruket så olönsamt att mycket åker ligger i träda långa perioder eller används för vall.

Redigerat:
S Saxdaling skrev:
En lite kul aspekt på ämnet är att grannen bara får klippa längs med tomtgräns, dvs måste klippa rätt ofta om hen ska slippa överhäng. Om TS ges tillträde så klipper hen naturligtvis någon decimeter in från tomtgräns för att inte behöva göra om jobbet så ofta.
Dessutom måste grannen vara tillräckligt kunnig för att veta vilka tider på året det är OK att klippa utan att skada häcken. Kan bli dyrt för grannen om hen klipper vårdslöst, pga sin irritation, och förstör häcken.
Alltså: Strunta i grannen och låt hen fixa den sidan av häcken och dokumentera vid vilka tider på året som grannen klipper och om hen håller sig till tomtgränsen.
Men nu får man ju klippa saker som växer på sin egen tomt, så vad händer om man klipper häcken in till sin tomtgräns troligen inget eftersom man behöver inte ha en häck som växer på sin tomt. Vad som gäller i i detta fall så var ju häcken planterad på 70-talet och tomten som häcken gränsar till var inte bebyggd vilket gjorde att fram till 2019 kunde han klippa sin häck utan att fråga om lov.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MiWi skrev:
Grannen har en syrenhäck…så jag ser hellre på ett plank alla dar i veckan. Något fulare än en syrenhäck kan inte jag tänka mig. Jo den är fin i två veckor per år då den blommar
Ja det är ett j..a ogräs som bar sprider sig om man inte tar i med hårdhandskarna(motorsåg)

Tony Karlsson3 Tony Karlsson3 skrev:
I korsning , ja. Min granne ville att jag skulle klippa ner häcken vid mina infarter bara för att han skulle kunna köra fort. Det blev inget av det utan häcken är över 2 meter
Du bör läsa på men inget måste om du inte vill hålla dig uppdaterad på vad som gäller.
http://www.gustavsvik.org/

Unikt namn Unikt namn skrev:
Med en vanlig villatomt i Stockholm på typ 800kvm, så försvinner ju ca 300kvm om man sätter staketet 3meter in. Ungefär hälften av ytan som är obebyggd.

Med tomtpriserna här har jag mycket svårt att se att det över huvud taget finns någon som följer 3meters idén.
Det är skillnad på häck och staket

Anna_H Anna_H skrev:
Många felaktiga svar och svamliga svar.

0. Om häcken är nysatt och utan att rådfråga grannen om tillträde är det ett rimligt krav att flytta den. Men om någon av er är inflyttad efter att häcken sattes eller om du satt den med grannens medgivande kan det kravet inte ställas.

1. Nej, du har ingen laglig rätt att beträda grannens tomt.

2. Om grannen ber dig ta hand om häcken, men inte låter dig beträda tomten är det lämpligt att ge grannen tillstånd att ansa häcken. Smidig formulering: "Jag klipper den gärna, om jag får gå på din sida lite, annars måste du nog göra det själv".

Nej, du är inte skyldig att klippa häcken på grannens sida, däremot borde den som sagt ha satts längre in från början, eller hållits smalare.

Några uttryckliga lagtexter existerar inte, av förklarliga skäl som bland annat stavas RADHUS och KEDJEHUS. Om jag sätter en thujahäck tillräckligt långt från tomtgränsen för att komma åt att klippa från andra sidan utan att gå på grannens tomt hamnar häcken mitt i köksfönstret och sovrumsfönstret på ena sidan, och mitt i den två meter breda gången mellan mitt garage och grannens vägg på andra sidan.
Om du planterar en thujahäck så får du väl acceptera att den står vid ditt köksfönster, så rådet blir plantera inte någon thujahäck om du inte vill ha den vid fönstret.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
T TWX skrev:
Sällan det är problem med att gå i åkerrenen, dvs det är inte sått dikt an fastighetsgränsen.

• Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Hypotetisk fråga (jag är inte grannen och har inga häckproblem): om jag är i grannens sits och behöver gräva vid tomtgränsen och TS låter häcken stå kvar, hamnar jag i trubbel om jag till slut efter lång väntan börjar gräva och buskarnas rötter (på min sida om tomtgränsen) tar skada?

Claes Sörmland
M mushu skrev:
Hypotetisk fråga (jag är inte grannen och har inga häckproblem): om jag är i grannens sits och behöver gräva vid tomtgränsen och TS låter häcken stå kvar, hamnar jag i trubbel om jag till slut efter lång väntan börjar gräva och buskarnas rötter (på min sida om tomtgränsen) tar skada?
Nej, den rätten har du.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
M mushu skrev:
Nej då, så länge du håller dig på din sida fastighetsgränsen är det bara att gräva. Har du gett grannen tillfälle att själv ta bort de överskjutande rötterna och grenarna är du helgarderad. Om du inte ger grannen tillfälle att själv ta bort de överskjutande grenarna och rötterna blir det en bedömningsfråga om vegetationen du avlägsnat kan anses vara av betydelse för grannen i enlighet med 3:1 JB. Under normala omständigheter torde inte en vanlig häck leva upp till rekvisitet, men jag skulle ändå rekommendera att alltid ge grannen en möjlighet att själv ta bort överskjutande grenar och rötter för att vara på den säkra sidan.

Däremot kan det nämnas att om du ska vidta grävarbeten finns ytterligare hänsynsregler i 3:3 JB som du kan kika på. Framför allt bör det påpekas att du ska vidta eventuella nödvändiga skyddsåtgärder som förebygger skador på angränsande fastigheter.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M mushu skrev:
Nej, har grannen fått gott om tid (kanske en expert måste kallas in för att flytta något exotiskt träd och de inte kan komma på flera månader eller att det måste göras precis efter att kärlen gått ur marken) och inget har skett eller denna väljer att inte göra något alls och du har meddelat att om två veckor åker skopan i backen då har du ryggen fri. Jag skulle även mena på att du nästan alltid kommer att komma undan då lagen är rätt löst skriven, det räcker alltså inte med att grannen inte tycker att du gav honom tid nog utan hans ingrepp måste även kunna lösa problemet bättre än att du bara grävde av allt på din sida. Så även om trädet/buskarna dör är det inte ett problem om inte grannen själv hade kunnat förväntas rädda dem.

Tack, skönt att veta! (återigen, jag är INTE grannen)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.