H HJ-C skrev:
Sådär håller min sambo på också!
bor ni på varsin sida om en häck?

• Haha
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
▪️Att blivande grannar vet vad de köper och sedan när köpet väl är genomfört, börjar komma med en massa krav mot grannarna, är nog mer än vanligt. Jag bor på en tomt med ett antal ekar som har stammar som är mellan 50-90 cm i diameter.
▪️Har i omgångar (grannhuset har bytt ägare ett antal gånger under mina 25 år) och flera av dem har velat såga av grenar som högt upp hänger något över deras sida. Någon granne har velat såga bort samtliga grenar som är åt deras tomt. Detta har jag inte tillåtit, då grannarnas önskan skulle göra att eken skulle bli helt obalanserad och ful. Någon enstaka gren är okej, men inte alla grenar.
▪️En annan granne köpte huset, flyttade in, bjöd in oss på barnkalas och mitt under detta framförde sin önskan om att helt ta bort ekar på min tomt. Grannen hävdade att hon inte fick in någon kvällssol på sin tomt. Jag tittade förundrat på henne och sa att det borde hon väl kontrollerat INNAN hon köpte fastigheten. Sa till henne att dessa ekar har stått längre på jorden än hon och jag funnits där och att de var över hundra år gamla. Jag sa också att hennes önskemål aldrig skulle infrias.
▪️Har alltid tyckt att det är fascinerande hur man som nybliven granne vill villkora saker med grannen. Herregud KÖP INTE fastigheten, om du inte kan acceptera grannarnas hus och trädgård! Att jag skulle såga ner helt friska, unika och vackra träd, för att grannen ska få solen in på sin trädgård, nej, det kommer aldrig att hända. Då pratar vi inte ens om grenar som hänger in över tomtgränsen.
▪️Innan man köper en fastighet, bör man åka dit olika tider på dygnet och kontrollera hur mycket sol man får in. Inte köpa först och sedan vilja få grannen att såga bort träd som inte faller nya grannen i smaken.
▪️Samma sak gäller häckar tycker jag. Fråga, kolla på tomtkartor, så du som köpare vet vad som gäller. INNAN KÖP!
▪️Att grannen inte tillåter att man kommer över och snyggar till och sköter om häcken, är trist och drygt. Men vill de in det, så låt dem ha det fult och vildvuxet på deras sida. Annars kanske jag skulle passa på när man vet att grannarna är bortresta någon vecka. Då går du över och klipper häcken och på veckan grannarna är borta, så hinner häcken bli lite spretig och se mindre nyklippt ut 😎
❤️❤️❤️❤️ Lycka till
Så om jag planterar något på min tomt vid gräns och låter det växa över på din så ska du bli tvingad att leva med det ?

C Clossa skrev:
Så om jag planterar något på min tomt vid gräns och låter det växa över på din så ska du bli tvingad att leva med det ?
Eller så låter man grannen ansa sin häck från din mark/tomt. Hur kinkig får man vara.se

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Satte thuja här och den sitter längs med tomtgräns mot åkermark med yttersidan då och tre meter in mot grannen men den är planterad i nutid. Hade grannen haft befintliga buskar så får man väl bara acceptera det
Har bonden accepterat den placeringen? När jag planterade häck utefter gräns mot åker var min granne bonden mycket noga med att det skulle finnas en tillräckligt bred remsa utanför häcken på min tomt så att jag skulle kunna gå där när jag klippte häcken. Den remsan skulle dessutom hållas gräsklippt! Jag tyckte jag tog i med god marginal när jag satte plantorna men häckar blir bredare än man tror och nu är jag ute och trampar i bondens vete i mina försök att minska ner häckens bredd. Det handlar om hänsyn och förståelse för grannens perspektiv. Vanligt folkvett, helt enkelt!

• Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Har bonden accepterat den placeringen? När jag planterade häck utefter gräns mot åker var min granne bonden mycket noga med att det skulle finnas en tillräckligt bred remsa utanför häcken på min tomt så att jag skulle kunna gå där när jag klippte häcken. Den remsan skulle dessutom hållas gräsklippt! Jag tyckte jag tog i med god marginal när jag satte plantorna men häckar blir bredare än man tror och nu är jag ute och trampar i bondens vete i mina försök att minska ner häckens bredd. Det handlar om hänsyn och förståelse för grannens perspektiv. Vanligt folkvett, helt enkelt!
Just en åker är ju allemansrättsligt tillgänglig delar av året. Så där ser jag inte problemet med tillträde.

Men alltid bra att komma överens med grannen.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Okarlsson Okarlsson skrev:
Isf har ju knappast grannen ett problem heller. Kapa allt i tomtgräns och släng över det på häckägarens tomt. Tar ju inte många minuter och får nog den som äger häcken på andra tankar
Varför skulle det få häckägaren på andra tankar? Låter som en bra lösning för häckägaren.

TRJBerg
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Häckens ägare behöver bara ges tillfälle att själv utföra häckklippningen på grannens sida om fastighetsgränsen om beskärningen inte "befaras medföra skada av betydelse för honom" (jordabalkens formulering). Och eftersom att en sedvanlig klippning av en häck inte kan befaras medföra sådan skada så är detta alltså inte ett krav i detta sammanhang tänker jag.
Ett "inte" för mycket? (Det första.)

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Just en åker är ju allemansrättsligt tillgänglig delar av året. Så där ser jag inte problemet med tillträde.

Men alltid bra att komma överens med grannen.
Jo, men det handlar också om träd och grenar som hänger ut så att de är i vägen för maskiner. Om bonden med sina maskiner måste hålla undan för boendes träd och häckar så minskar den odlingsbara arealen och därmed bondens inkomst. Att det är fritt fram att gå på skördad åker är inte relevant i sammanhanget eftersom häckar och träd ska ansas innan skördetröskan kommer!

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jo, men det handlar också om träd och grenar som hänger ut så att de är i vägen för maskiner. Om bonden med sina maskiner måste hålla undan för boendes träd och häckar så minskar den odlingsbara arealen och därmed bondens inkomst. Att det är fritt fram att gå på skördad åker är inte relevant i sammanhanget eftersom häckar och träd ska ansas innan skördetröskan kommer!
Tänkte att man kunde ansa häcken vintertid.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Robertrobban skrev:
Hej

Grannen säger att jag måste flytta på min häck.
För jag får inte gå på hans tomt när jag ska klippa de grenar som hänger in över (0-30cm) på grannens sida (som han kräver att jag ska klippa bort).

Fråga 1: Har jag laglig rätt att beträda grannens tomt när jag vårdar/klipper min häck?

Fråga 2: Om jag inte klipper sidan som hänger in över på grannens tomt, så får grannen (efter 6-mån) klippa bort de grenar (om han vill) som medför olägenhet.
Eller om grenarna/häcken till slut blir en så stor olägenhet att han kan vända sig till en domstol.
Har jag fattat rätt då?

Jordabalken:
3 kap 2 §: Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen.
Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

På Lawline står det om ett liknande case:
Grannen har rätt att ta bort rötter eller grenar som har trängt in på dennes tomt, om dessa medför olägenheter för denne.
Grannen ska dock först ge dig möjlighet att själv ta hand om olägenheten, om åtgärden kan antas medföra skada för dig (JB 3 kap 2 §).
Grannen får därför som huvudregel själv klippa ner de delar av häcken som växer över på dennes tomt, om du själv inte gör det och en skälig tid anses ha passerat.
Med "skälig tid" avses ca sex månader.

Sammanfattningsvis så måste du alltså med andra ord ta hänsyn till din granne i de val du tar angående häcken.
Jag kan dock inte hitta någon uttrycklig skrivelse i lagtexten som gör dig skyldig att klippa den sida av häcken som vetter mot grannen, såvida den inte skulle börja ställa till med alltför stora olägenheter.
Din granne skulle i så fall kunna vända sig till en domstol, men att det skulle bli något av en sådan talan känns samtidigt ganska osannolikt.

Mvh Häckmannen
Finns det inget servitut som ger tillåtelse att beträda grannen/grannarnas tomt för att möjliggöra just trädgårdsskötsel ?

H
H hydrolift skrev:
Jag har fått för mig att stor andel av alla häckar är planterade i tomtgräns och att det är ett mycket udda råd som ges här på byggahus i många trådar, att plantera häck en halvmeter innanför gränsen. Kan inte påminna mig att någonsin ha sett dubbla häckrader med en meters mellanrum mellan två tomter.
Antingen har man varit överens om att ha en gemensam häck eller så får man plantera häcken på sin sida och ta höjd för hur bred häcken kommer att bli och att man kan sköta den från egna tomten. Det är nog ytterst sällan förekommande, typ aldrig, att någon planterar en egen häck bara för att ha sin egen häck när det redan finns en häck.

U Utsliten och utdömd skrev:
1. Du får inte beträda grannens tomt då det räknas som hemfridszon, om inte grannen säger att det är ok innan. Du behöver alltså grannens tillåtelse först innan du går in och klipper din häck från grannens tomt.

2. Grannen får kapa allt som hänger över på dennes sida tomtgränsen, så länge det inte riskerar att skada växten. Skapar grenar/rötter olägenhet och ingreppet riskerar att skada växten så skall du som ägare av växten först få tid på dig att utföra åtgärd, på uppmaning från grannen, för minimera skadan på din häck.
Så riskerar ingen skada ske på din häck får grannen klippa det som går över gränsen när den vill utan att tala om det.

Edit: två på bollen
En lite kul aspekt på ämnet är att grannen bara får klippa längs med tomtgräns, dvs måste klippa rätt ofta om hen ska slippa överhäng. Om TS ges tillträde så klipper hen naturligtvis någon decimeter in från tomtgräns för att inte behöva göra om jobbet så ofta.
Dessutom måste grannen vara tillräckligt kunnig för att veta vilka tider på året det är OK att klippa utan att skada häcken. Kan bli dyrt för grannen om hen klipper vårdslöst, pga sin irritation, och förstör häcken.
Alltså: Strunta i grannen och låt hen fixa den sidan av häcken och dokumentera vid vilka tider på året som grannen klipper och om hen håller sig till tomtgränsen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Sven-Olov Olsson skrev:
Finns det inget servitut som ger tillåtelse att beträda grannen/grannarnas tomt för att möjliggöra just trädgårdsskötsel ?
Nej.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
U
S Saxdaling skrev:
En lite kul aspekt på ämnet är att grannen bara får klippa längs med tomtgräns, dvs måste klippa rätt ofta om hen ska slippa överhäng. Om TS ges tillträde så klipper hen naturligtvis någon decimeter in från tomtgräns för att inte behöva göra om jobbet så ofta.
Dessutom måste grannen vara tillräckligt kunnig för att veta vilka tider på året det är OK att klippa utan att skada häcken. Kan bli dyrt för grannen om hen klipper vårdslöst, pga sin irritation, och förstör häcken.
Alltså: Strunta i grannen och låt hen fixa den sidan av häcken och dokumentera vid vilka tider på året som grannen klipper och om hen håller sig till tomtgränsen.
En häck som stått sen 70-taket kräver sjukt hård beskärning flertalet gånger för att ta skada.
Många häckplantor kan man ju föryngra genom att kapa i ankelhöjd. Och även om du tar den vid fel tillfälle kommer inte den ansning av ett års tillväxt skapa tillräckligt med sår i plantan.
Ser inte hur det skulle vara möjligt för någon som inte klipper över gränsen att ta så mycket av stammen så att den dör av näringsbrist, svamp eller röta?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Jag kan bygga vidare på detta.

Praxis har uppstått genom att kommuner har gett ut skrifter om växtlighet och trafiksäkerhet som tolkar PBLs lagregerling. En del kommuner av följt dem och andra inte men skrifterna har varit i det närmaste identiska i sina rekommendationer under lång tid och funnits hos väldigt många kommuner. Senare har frågan om kommuns tillsyn hamnat i MÖD som då har menat att eftersom dessa rekommendationer är allmänt spridda och har funnits en längre tid så är de lämpliga att ta som utgångspunkt för rättstillämpningen när domstolen tolkar PBL.

Praxis har uppstått genom att kommuner har gett ut skrifter om växtlighet och trafiksäkerhet som tolkar PBLs lagregerling. En del kommuner av följt dem och andra inte men skrifterna har varit i det närmaste identiska i sina rekommendationer under lång tid och funnits hos väldigt många kommuner. Senare har frågan om kommuns tillsyn hamnat i MÖD som då har menat att eftersom dessa rekommendationer är allmänt spridda och har funnits en längre tid så är de lämpliga att ta som utgångspunkt för rättstillämpningen när domstolen tolkar PBL.

Exakt vad jag menar. Kommunerna knycker broschyrtext från varandra och helt plötsligt har något som någon hittat på blivit praxis. Det är exakt samma samt med "trivseleldning" där alla kommuner skriver likadant om 2 ggr/vecka i 4 timmar. Jag hittade en gång en kommun som skrev annorlunda, men jag minns inte vilken.
Och det irriterar mig att man bara tar något ur luften och börjar prata om det som om det vore en lag. Det måste ju också ha att göra med hur högt man sitter i en bil och häcken stör eller inte, vilken hastighet, hur trafikerad mm. Skymd sikt kan ju till och med vara bra för att folk då blir mer försiktiga och saktar in....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.