88 940 läst ·
220 svar
89k läst
220 svar
Min häck, grannen säger att jag måste flytta på den
Låter väldigt petigt av din granne.
Mina grannar låter mig gladeligen kliva in på deras tomt och klippa häcken, så kan de lugnt sitta kvar och dricka sitt kaffe medan jag arbetar. Det handlar om 1-2 gånger om året och det tar 10 minuter inklusive att kratta bort skräpet.
Säg att du inte vill flytta häcken men kan erbjuda dig att ta bort den helt istället. Se gärna till att vara naken när ni har det samtalet
Mina grannar låter mig gladeligen kliva in på deras tomt och klippa häcken, så kan de lugnt sitta kvar och dricka sitt kaffe medan jag arbetar. Det handlar om 1-2 gånger om året och det tar 10 minuter inklusive att kratta bort skräpet.
Säg att du inte vill flytta häcken men kan erbjuda dig att ta bort den helt istället. Se gärna till att vara naken när ni har det samtalet
Hälsa grannen att han gärna får trimma häcken, dvs det som växer över på hans sina om tomt/fastighetsgränsen, eller det du önskar. Om han fortsätter tjöta om att flytta häcken säg puss och häjpådä! Var inte svensk och försök vara grannen till lags, han mår förmodligen inte så bra eller har någon lätt störning. Vinka, heja och se glad ut när ni möts.R Robertrobban skrev:Hej och tack för många bra svar.
För att denna tråd inte ska "sväva iväg", så bifogar jag frågorna igen..
Och förklarar lite till om häcken/tomten. (se nedan)
Fråga 1: Har jag laglig rätt att beträda grannens tomt när jag vårdar/klipper min häck?
Fråga 2: Om jag inte klipper sidan som hänger in över på grannens tomt, så får grannen (efter 6-mån) klippa bort de grenar (om han vill) som medför olägenhet.
Eller om grenarna/häcken till slut blir en så stor olägenhet att han kan vända sig till en domstol.
Har jag fattat rätt då?
Häcken sattes i slutet 70-talet (av dåvarande husägare) på min tomt (gränsen är tydlig).
Tomten bredvid var då obebyggd, och var så fram till ca 2019 då grannen köpte tomten.
Häcken var då (2019) i samma skick som nu.
Grannen har gräsmatta som angränsar till min häck.
Mvh Häckmannen
Låt han klippa den på sin sida så slipper du Jobbet👍R Robertrobban skrev:Hej och tack för många bra svar.
För att denna tråd inte ska "sväva iväg", så bifogar jag frågorna igen..
Och förklarar lite till om häcken/tomten. (se nedan)
Fråga 1: Har jag laglig rätt att beträda grannens tomt när jag vårdar/klipper min häck?
Fråga 2: Om jag inte klipper sidan som hänger in över på grannens tomt, så får grannen (efter 6-mån) klippa bort de grenar (om han vill) som medför olägenhet.
Eller om grenarna/häcken till slut blir en så stor olägenhet att han kan vända sig till en domstol.
Har jag fattat rätt då?
Häcken sattes i slutet 70-talet (av dåvarande husägare) på min tomt (gränsen är tydlig).
Tomten bredvid var då obebyggd, och var så fram till ca 2019 då grannen köpte tomten.
Häcken var då (2019) i samma skick som nu.
Grannen har gräsmatta som angränsar till min häck.
Mvh Häckmannen
Häcken kommer snart att dö.
Lite kopparsulfat o annat fixar detta.
Nu har ni ju upparbetat lite agg mot varandra.
- Som god fastighetsägre utan vandel, så föreslår jag att du hyr in en minigrävare och flyttar in häcken tre med in på din tomt.
Det har du väl inget emot?
Lite kopparsulfat o annat fixar detta.
Nu har ni ju upparbetat lite agg mot varandra.
- Som god fastighetsägre utan vandel, så föreslår jag att du hyr in en minigrävare och flyttar in häcken tre med in på din tomt.
Det har du väl inget emot?
När man planterar en häck så bör man plantera den ca. 60 cm från tomtgränsen alltså på sin egen tomt, planterar man en häck precis i tomtgränsen så är det ganska klart att den växer in på närliggande tomt.
T.ex ett träd satt i gränsen växer och blir kanske 30 cm i diameter då är 15 cm på fel sida om gränsen vilket betyder att man kan skära ner 15 cm av trädet så det kommer i gränsen igen, därför bör man inte plantera nära gränsen. Detta är bara vad jag tycker inte något som man behöver följa men häcken kan fä ett konstigt utseende.
T.ex ett träd satt i gränsen växer och blir kanske 30 cm i diameter då är 15 cm på fel sida om gränsen vilket betyder att man kan skära ner 15 cm av trädet så det kommer i gränsen igen, därför bör man inte plantera nära gränsen. Detta är bara vad jag tycker inte något som man behöver följa men häcken kan fä ett konstigt utseende.
Hade tagit en kostnad här och satt ett plank på grannens sida av häcken, max 180 högt och helt enligt reglerna, naturligtvis sätter man den fina sidan mot grannen (dvs stolparna mot din häck. Se till bara till att planket är tätt och riktigt inramande) tror nog att grannen inte blir så nöjd då heller men då kan häcken inte växa mot hans tomt 😉 vad ser man helst en grön fin häck eller ett träplank 😆
Är häcken planterad precis på tomtgränsen så blir det ju förståss besvärligt när den breddar sig över till grannen. Vilken sorts häck är det, gran, syren, sibirisk ärtbuske? De två sistnämnda kan man ju ansa ordentligt utan att de tar skada, dom skjuter vara nya skott och då kan man hålla efter rejält på grannens sida, alternativt låta grannen ge sig på den utan risk för skada. Jag har en hög granhäck som är känslig för överklippning och skulle inte vilja låta grannen hålla efter sin sida (men min häck är planterad så jag har 1meter på andra sida att gå på).
Är tomtgränsen rätt utsatt?
Om den förre ägaren satt en jättehäck i tomtgräns så blir väl risken av er konflikt att grannen kapar allt i tomtgräns, så halva häcken försvinner och hela häcken dör. I så fall är det nog bättre att prata med grannen innan.
Grundprincipen borde ändå vara att man ska hålla sina grejer borta från grannens tomt.
Grundprincipen borde ändå vara att man ska hålla sina grejer borta från grannens tomt.
Om folk tänkte efter innan de planterade häckar så skulle det inte uppstå såna här problem! Självklart ska man plantera en häck så att man kommer åt båda sidorna från sin tomt! Varför ska man tvinga folk till arbetsuppgifter som de inte har bett om? Och som du själv märker, om man skulle vara överens med grannen för 20 år sedan om att sätta en häck i tomtgränsen så hinner mycket ändra sig när hus byter ägare. Se kan man ju ha idioter till grannar i alla fall - som vi.R Robertrobban skrev:
Vi planterade vår häck så att vi skulle komma åt att klippa båda sidorna, vilket vi gjorde en gång per år när grannarna inte var hemma. De ansåg dock att allt på andra sidan häcken (dvs deras sida) var deras tomt, och ville inte att vi skulle vistas där. För att göra det svårare för oss att komma åt lät de bygga ett staket innan för tomtgränsen, vilket gjorde det väldigt trångt att klippa häcken. Så vi tog helt sonika bort häcken. En 3 meter oigenomsiktlig prydlig thujahäck. Det hade de inte räknat med! Det tog 5 veckor så planterade de en idegranshäck på sin sida.precis intill staketet. Jag har inte en aning om hur de har tänkt komma åt att klippa baksidan av häcken, men det är egentligen en icke-fråga, för i brist på skötsel så lever den knappt. Men vi fick i alla fall en ny stor rabatt att plantera en massa kul saker i! Och slipper klippa häcken varje år!
Flytta en häck som är 50 år gammal, absolut inte, är nog inte ens möjligt utan att häcken dör.
Står den på din tomt och grannen vägrar tillträde då är problemet hans, inte ditt.
Står den på din tomt och grannen vägrar tillträde då är problemet hans, inte ditt.
Jag tror inte detta är ett praktiskt problem. Det är väldigt svårt att döda en häck genom beskärning, t o m om det handlar om brutalkapning (som i trädgårdssvängen kallas för det milda "föryngringsbeskärning"). De sorter vi använder för häck har valts ut just för att de inte bryr sig om beskärning. Ett undantag: just efter savstigning och att knopparna brister (sen aoril-tidig maj) är inte rätt tid för brutalkapning.Okarlsson skrev:
Om den förre ägaren satt en jättehäck i tomtgräns så blir väl risken av er konflikt att grannen kapar allt i tomtgräns, så halva häcken försvinner och hela häcken dör. I så fall är det nog bättre att prata med grannen innan.
Så risken att skada plantorna med beskärning är mycket låg, därför skulle jag mena att man som granne i princip alltid har rätt enligt jordabalken att beskära en häck i de delar som tränger över på ens sida av fastighetsgränsen utan att ens ge häckens ägare möjlighet att genomföra åtgärden först. Ingen skada riskeras ju för grannen.
Nej, detta är ingen rekommendation - prata med din granne!
Din granne kanske inte blir så glad när du visar häcken på hens tomt.R Robertrobban skrev:Hej
Grannen säger att jag måste flytta på min häck.
För jag får inte gå på hans tomt när jag ska klippa de grenar som hänger in över (0-30cm) på grannens sida (som han kräver att jag ska klippa bort).
Har jag fattat rätt då?
Jordabalken:
3 kap 2 §: Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen.
Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
På Lawline står det om ett liknande case:
Grannen har rätt att ta bort rötter eller grenar som har trängt in på dennes tomt, om dessa medför olägenheter för denne.
Grannen ska dock först ge dig möjlighet att själv ta hand om olägenheten, om åtgärden kan antas medföra skada för dig (JB 3 kap 2 §).
Grannen får därför som huvudregel själv klippa ner de delar av häcken som växer över på dennes tomt, om du själv inte gör det och en skälig tid anses ha passerat.
Med "skälig tid" avses ca sex månader.
Sammanfattningsvis så måste du alltså med andra ord ta hänsyn till din granne i de val du tar angående häcken.
Jag kan dock inte hitta någon uttrycklig skrivelse i lagtexten som gör dig skyldig att klippa den sida av häcken som vetter mot grannen, såvida den inte skulle börja ställa till med alltför stora olägenheter.
Din granne skulle i så fall kunna vända sig till en domstol, men att det skulle bli något av en sådan talan känns samtidigt ganska osannolikt.
Mvh Häckmannen