I vårt badrum finns golvvärme som aldrig tidigare varit inkopplad. En rörmokare kopplade in den och tyckte att det gröna lampan på pumpen, som jag redan hade liggande, var tillräcklig indikation på att allt fungerade. Ganska snabbt märkte jag dock att pumpen hade fastnat och alltså var trasig, så jag bytte ut den mot en ny. Till en början verkade allt fungera bra, jag hörde att pumpen fick mer och mer “grepp” om vattnet och började låta mindre. Men efter en stund började pumpen låta som om den hela tiden försökte starta om. Enligt ChatGPT kan detta bero på luft i systemet.
Hela helgen har jag försökt lufta genom att öppna skruven med avluftningsslang. Nu har det gått tre dagar och det kommer fortfarande lite luft då och då. Rörmokaren rådde mig i morse att låta skruven stå lite öppen och att slå av och på pumpen ibland. Ett tag verkade pumpen gå bättre igen, men sedan började “startljuden” komma tillbaka.
Jag är ganska säker på att det handlar om ett luftproblem. Det som gör det svårt är att pumpen sitter på den högsta punkten i systemet och därför samlar luft snabbare. Nu har jag luftat i flera dagar. Har någon tips på hur man kan få ut luften snabbare eller mer effektivt?