Jag skulle vilja bygga en pergola som sträcker sig från fasaden ovanför matgruppen ända bort till häcken på andra sidan. Det är ca 7,5 m och jag skulle vilja att den är 3,2 m bred.

Har någon gjort något liknande och kan ge ett hum om vad det skulle kunna kosta?

• Terrass med matgrupp nära huset, pool i nederkant och häck i bakgrunden under klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med trädgårdsmöbler och en rund pool, omgiven av häckar och en stenlagd yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Eftersom du skriver att du vill bygga utgår vi från att inga hantverkare kopplas in och således är det bara materialkostnaden du undrar över?

Börja med att leta upp eller göra en ritning hur du vill att pergolan ska se ut.
Vilket material ska den bestå av och dimensioner.
När du sedan vet hur du vill bygga den kan man räkna på materialpriser.
Du behöver även planera för att lyfta på markstenarna för att kunna sätta plintar.

• Gilla
Zojx
  • Laddar…
K kniv skrev:
Eftersom du skriver att du vill bygga utgår vi från att inga hantverkare kopplas in och således är det bara materialkostnaden du undrar över?Jag uttryckte mig l
K kniv skrev:
Eftersom du skriver att du vill bygga utgår vi från att inga hantverkare kopplas in och således är det bara materialkostnaden du undrar över?
Jag funderar nog egentligen över både scenariot att bygga själv och ta in hantverkare. Vi har småbarn och hade det funnits mer tid så hade det varit givet att bygga själva, nu är vi mer kluvna och det beror lite på pris.

AXS
En hantverkare kommer dra till med mellan 30000:- och 100000:-.

Det KAN bli ett väldigt omfattande jobb med grävning, eldragning, kran för lyft osv. Planera noga innan och tänk efter vad du verkligen vill ha.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
K
AXS AXS skrev:
En hantverkare kommer dra till med mellan 30000:- och 100000:-.

Det KAN bli ett väldigt omfattande jobb med grävning, eldragning, kran för lyft osv. Planera noga innan och tänk efter vad du verkligen vill ha.
Vad ska kranen lyfta? Hemkörning av virke för att lasta av javisst. Men en pergola i dom dimensionerna förordar knappast grovt limträ eller dylikt

AXS
K kniv skrev:
Vad ska kranen lyfta? Hemkörning av virke för att lasta av javisst. Men en pergola i dom dimensionerna förordar knappast grovt limträ eller dylikt
Har du haft med byggare att göra senaste tiden? De lyfter inte mycket själv...

K
Kran för att lyfta upp en 3,5m 45x145 😂 Är det inte lata hantverkare så är det säkert någon lag som säger att dom inte får lyfta upp dom över 1,2m höjd utan säkerhetssele, arbetsledare och kran..

• Älska
AXS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.