Tyresö
Information som är fullständigt utanför ämnet: Skulle vara rätt kul om "Hempularen" varit medlem i ett Norskt forum.....Ni som kan det Norska språket förstår....

Tyresö skrev:
Information som är fullständigt utanför ämnet: Skulle vara rätt kul om "Hempularen" varit medlem i ett Norskt forum.....Ni som kan det Norska språket förstår....
Haha... ja fast "pula" gör nog de allra flesta innanför hemmets väggar så då blir namnet lite väl självklart d^_^b

Det kan väl vara så enkelt så att han faktiskt inte vill ha något ansvar för huset längre och helst ser att du håller i alla fastighetståtar - även om han betalar räkningarna och kostnaderna, ev till dig istället. Kolla med Villaägarnas jurist om du inte har någon annan jurist här hemma. Bor du överhuvud taget inte i huset tror jag inte du kommer belastas av någon extraskatt men det är värt att kolla.

Efter som det är din far så är ju risken att han gör det hela för att ha ngn "målvakt" väldigt liten.
Dvs han har nog inget uppsåt att sätta dig i skuld på ngt sätt.
De kostnader som påförs ägaren är fastighetsavgiften dvs max 6300kr/år.
Elabb. Sopor, vatten m.m. kan den som bor där stå för.
Jag ser ingen anledning till att han skall ha en allsmäktig fullmakt över huset, det enda det kan skapa är krångel för dig om han tabbar sig på ett eller annat sätt.
Det du skall göra är upprätta ett hyreskontrakt där avgiften är likställd omkostnaderna för huset. Så hyr han sitt boende av dig till samma kostnad som om han ägde det.

Tyresö
Själv, ser jag ingen poäng med hela idén. Den som ska bo där - och har dessutom gjort det i många år - vill överlåta ägandet till en som inte ska bo där, och inte har med huset att göra överhuvudtaget - Det finns liksom ingen logik i resonemanget. Varför ens bry sej på att underteckna ett överlåtelseavtal, och bli ägare till något som man inte ens bryr sej om.

Jag skulle aldrig underteckna ett papper om jag inte vet all bakgrundsfakta om varför jag ska underteckna.

Vi hade en situation med min mamma. När pappa dog så ärvde vi barn huset, men mamma bodde kvar med ett hyreskontrakt utställt på livstid, som definierade att hon som hyra skulle stå för alla driftskostnader för huset. Under resans gång har jag lärt mig en del om juridiken runt ett sådant upplägg.

För det första så är ett hyreskontrkat aldrig giltigt i mer än 25 år, oavsett vad man skriver.

Sedan så bör man ha någon form av klausul om vad som skall hända den dag den kvarboende inte klarar av att bo i huset längre. I vårt fall så behövdes ett godkännande för försäljning av huset som hon inte ägde, efter att hon flyttat till äldreboende, men då var en godman inkopplad som inte rakt av kunde godkänna detta, vi fick koppla in överförmyndaren.

Det var inte tillräckligt klart att hyresavtalet skulle upphöra när hon inte längre bodde i huset. Och mamma var i det läget inte i sådant skick att det gick att diskutera saken direkt med henne.

I vårt fall försvåras det hela av att en av oss som ärvde huset är oense av helt andra skäl än arvet. Resultatet är skyhöga advokatkostnader för att trassla ut härvan med hyresavtalet.

Redigerat:
Kan ju vara en far som inte riktigt förlitar sig på att regelverket kring gåvoskatter och arvsskatter förhåller sig exakt så fördelaktigt som det är just nu, under överskådlig framtid? Och därmed vill säkra upp barnets arv.

Tyresö
Men att överlåta ett hus, är ju en gåva - och då ska det väl betalas gåvoskatt?

Den är avskaffad.

hempularen skrev:
Den är avskaffad.
JO, men nån gång framöver lär det väl bli röd regering igen och då måste de ju ta tillbaka alla avskaffade skatter för att finansiera massjukskrivningar, förtidspensioner och allehanda bidrag till folk som inte vill jobba.:S

Om jag inte minns fel så var det faktiskt under förra sosseregeringen som gåvoskatten avskaffades.

Hubbe2 skrev:
JO, men nån gång framöver lär det väl bli röd regering igen och då måste de ju ta tillbaka alla avskaffade skatter för att finansiera massjukskrivningar, förtidspensioner och allehanda bidrag till folk som inte vill jobba.:S
Som tex Annica Holmquist: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8198731.ab

Woah, det har kanns ju bara battre & battre... :/
Men jag maste tacka er all for en hel del mycket valida inputs!
Jag har definitivt fatt en hel del att fundera pa, men tyvarr ar det nog anda sa att jag maste skriva pa & emottaga gavan... jag tycker anda att det ar liiite kul att ha min far i mitt liv.
Villaagarnas jurist ska jag kolla upp, jag har som ni gissat ingen jurist/advokat annars (jag har aldrig forut behovt nagon, och dom som finns dar jag befinner mej kan inget om svensk lag, & har funkar det inte ens med allmana fragor, -jag har provat tidigare i veckan, *suck*) Jag maste anda forsoka fa till nagon slags fullmakt sa gubben kan salja "mitt" hus ifall han vill utan att jag ska behova saga upp mej /fa sparken fran jobbet (lite lite forstaelse for familjeangelagenheter hos arbetsgivare) och resa till Sverige bara for att skiriva under nat sketet papper.
Sa ater igen: Tack Alla! /Helen

En liten kommentar rörande eventuella skäl till att skänka bort huset...

Ofta när man blir äldre så vill man se till att allt fungerar smärtfritt när man går bort, sådan planering sammanfaller ofta när man blivit ensam efter t ex ett långt liv tillsammans.
Inget konstigt alls som jag ser det och jag hade inte bekymrat mig om målvaktsteorier etc utan han vill nog bara att alla papper osv skall vara klara nu så inte det blir bekymmer för dig sen, trots allt lever ingen för evigt.
Detta har inget med självmordstankar eller depression att göra utan handlar om att de äldre försöker bry sig, så försök bemöta handlingen med den respekt den förtjänar. Han tänker inte på att det blir jobbigt för dig nu utan vill antagligen bara undvika att du får för mycket att ta i längre fram och jag kan faktiskt förstå hans tankar här. Dödsfall är aldrig trevligt och man fungerar inte rationellt då.

/Kent

kamilenski skrev:
Vill inte såra folk.
Bara tänker högt...
Om man vill få bostadstillägg, är det ett krav att man saknar tillgångar. Bland det bästa man kan göra är att ge bort boendet till barnet.

det måste även vara nya regler, att man inte får äga något, om man vill erhålla bostadsbidrag? När ändrades detta. Jag trodde det var inkomsten som var avgörande, när ett hushåll söker hjälp med att betala för sitt boende.
Det kanske är därför som vi har så många uteliggare här i landet, om dom drar in på allt, som skatterna egentligen var avsedda för.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.