Hej!

Har nyligen köpt hus och tittar på att måla om för första gången. Är nybörjare så har massa frågor och funderingar som jag försöker reda ut.

Det är ett sekelskiftetshus som haft lite olika ägare och olika metoder.

Jag är lite förvirrad över vad de använt för fasadfärger tidigare. Jag kan ha helt fel men det ser nästan ut att vara två olika färgtyper här (se bilder).

Har funderingar på om det är värt att ta bort all färg och köra linoljefärg, men det är ju ett ohyggligt stort jobb och kanske inte värt förrän det är dags att byta själva fasaden och i sådana fall kanske slamfärg är bästa alternativet?

Vad tror ni detta kan vara för färgtyp?
Vad tror ni är bästa approach för ett bra resultat?
Något jag behöver tänka på utifrån det ni ser (t ex räknas detta som grovhyvlat)?

Tacksam för all hjälp.

• Fasad med röd flagnande färg på ett sekelskiftetshus, tecken på att flera lager och olika färgtyper kan ha använts tidigare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagande röd färg på träfasad med tydliga sprickor och skikt som lossnar, vilket kan indikera behov av ommålning eller färgbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den övre färgen ser ut att vara av en typ som det är hälsosamt om du kan få bort från träet. Den nedre ser ut som något du nog skulle kunna lägga linoljefärg ovanpå efter att du skrapat det som är löst.

Det kan bli lättare jobb vid nästa ommålning med linoljefärg och kanske behöver du inte byta panel väldans många år heller...
Är det som sitter där nu en gammal panel eller något nyare? Du kanske aldrig får liknande kvalitet om du byter den. Finns det skador?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Den övre färgen ser ut att vara av en typ som det är hälsosamt om du kan få bort från träet. Den nedre ser ut som något du nog skulle kunna lägga linoljefärg ovanpå efter att du skrapat det som är löst.

Det kan bli lättare jobb vid nästa ommålning med linoljefärg och kanske behöver du inte byta panel väldans många år heller...
Är det som sitter där nu en gammal panel eller något nyare? Du kanske aldrig får liknande kvalitet om du byter den. Finns det skador?
Tack för din tid och bra svar.

Fasaden är inte ny och bitvis bra skick, bitvis halvbra till sådär. Men inget behöver bytas akut så vitt vi sett.

Har tänkt lite som du säger att det översta lagret ser inte ut som nåt man vill ha, men om det är slamfärg under t ex så har jag fått för mig att linoljefärg kanske inte funkar isf? Problemet med linoljefärg är väl att vi då måste vara väldigt noggranna med att få bort det där översta lagret om det ska hålla? Och det kan vara både svårt och tidskrävande?

Eller tänker jag fel där?

Claes Sörmland
Ser ut som en akrylatfärg överst som inte riktigt har fäst på underlaget som kanske är målat med en alkydoljefärg. Man har väl missat att tvätta med målartvätt och grundmåla med en alkydgrundfärg.

Känns inte som en panel från förra sekelskiftet utan något som är ompanelat i modern tid. Annars skulle det vara betydligt tjockare färglager från alla ommålningar. Och troligen inte sågad panel på detta sätt.

Buskfyggaren
Exakt sådär ser det ut på våran fasad (ca 30 år gammal) som från början var målad med en lösningsbaserad oljefärg och sedan har man målat en gång, troligen utan grundfärg eller tillräckligt underarbete, med akrylatfärg.

Om det är möjligt, ta med en panelbit till en bra färghandel så kan dom analysera vad det är målat med tidigare.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser ut som en akrylatfärg överst som inte riktigt har fäst på underlaget som kanske är målat med en alkydoljefärg. Man har väl missat att tvätta med målartvätt och grundmåla med en alkydgrundfärg.

Känns inte som en panel från förra sekelskiftet utan något som är ompanelat i modern tid. Annars skulle det vara betydligt tjockare färglager från alla ommålningar. Och troligen inte sågad panel på detta sätt.
Tack för svar. Det låter definitivt rimligt att det är modernare ja.

Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Exakt sådär ser det ut på våran fasad (ca 30 år gammal) som från början var målad med en lösningsbaserad oljefärg och sedan har man målat en gång, troligen utan grundfärg eller tillräckligt underarbete, med akrylatfärg.

Om det är möjligt, ta med en panelbit till en bra färghandel så kan dom analysera vad det är målat med tidigare.
Aha, så en bygghandel kan alltså hjälpa till där? Det är ju väldigt bra tips. Tack!

Claes Sörmland
Skrapning, tvätt med alkalisk målartvätt, grundfärg (alkydbaserad som hör till akrylatfärgen) och sen en vanlig akrylat på det så är fasaden tillbaka i renoverat skick tänker jag. Skulle trärent sticka fram på sina håll, lite grundolja V på det trärena före grundfärgen.

Är det sekelskifte? Nej verkligen inte men det är vad fasaden är efter renoveringen. En samtida fasad.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skrapning, tvätt med alkalisk målartvätt, grundfärg (alkydbaserad som hör till akrylatfärgen) och sen en vanlig akrylat på det så är fasaden tillbaka i renoverat skick tänker jag. Skulle trärent sticka fram på sina håll, lite grundolja V på det trärena före grundfärgen.

Är det sekelskifte? Nej verkligen inte men det är vad fasaden är efter renoveringen. En samtida fasad.
Det låter som enklast, sedan hade jag helst sluppit plastfärgen om möjligt. Vet mest inte om det är värt jobbet och är kompatibelt med det som är där. Har förstått att både rester av vissa färger och hyvling utesluter slamfärg respektive linoljefärg.

Claes Sörmland
Alltså, vill du skaffa dig en sysselsättning några veckor i sommar så går det ju att skrapa fasaden ren från den gamla färgen med IR-lampa och måla med riktig linoljefärg. Det är nog inte hela världen om lite fläckar av alkydoljefärgen blir kvar, finns inget som kladdar fast så bra som linolja. Sen får ni planera in ommålning vart 8:e år. Det är vad linoljefärg kräver i underhåll, det är ju också skälet till att så få orkar ha fasader med sådan färg längre på sina småhus.

Slamfärg är ju tyvärr uteslutet utan panelbyte.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.