Skaffa dig en ny bank och nya lån då. Radera ut exet ur bilden redan innan du flyttar. 1,5% ränta och hela ränteavdraget stärker din ekonomi med 6.500 kr/år jämfört med 2% ränta och halva ränteavdraget om lånet är på 1 miljon.

3.000 kr som exet inte får, 5.000 kr i sänkt ränta brutto och som motvikt ett minskat totalt ränteavdrag på 1.500 kr pga. sänkt ränta.

För som jag skrivit tidigare, har du inte koll på att exet fått halvs räntesvdraget har du nog inte förhandlat om räntan heller de senaste åtta åren. Ett lite förmätet antagande kanske, men det går ju å andra sidan fint att strunta i det om jag har fel. :)

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Skönt att det löste sig på det sättet.

En invändning mot tidigare råd om att ge lgh som gåva. Det är inte säkert att det ör bästa sättet, kan då oanade konsekvenser, bodelning är rätt väg! (Men nu behövs det ju inte alls).

E Edda skrev:
Det har jag inte ens tänkt på men det stämmer! Jag har bara fått ränteavdrag för hälften av det jag betalat in.
Börja med att skaffa underlag var ditt ex har varit folkbokförd sedan han flyttade ut för 8 år sedan, du kan då visa BRF att du har bättre rätt till lägenheten .Enl. lag skall du vara folkbokförd där du är bosatt . När ni separerade avtalade ni att du ensam skall vara innehavare, vilket inte
kom på pränt. Det ekonomiska kan ni säkert komma till en skälig uppgörelse av.

S Spikin skrev:
Börja med att skaffa underlag var ditt ex har varit folkbokförd sedan han flyttade ut för 8 år sedan, du kan då visa BRF att du har bättre rätt till lägenheten .Enl. lag skall du vara folkbokförd där du är bosatt . När ni separerade avtalade ni att du ensam skall vara innehavare, vilket inte
Hon är ensam ägare.

Nu har jag läst alla innlägg och vet at TS är ensam ägare.
Men om X hade fortsatt stått som ägare och medlåntagare så hade saken varit ganska krånglig.
I princip så är det väl så att han då som ägare av hälften har rätt til hyra (1/2 av marknadsmäsdig hyra-då ts äger hälften själv) då är det så att han kunde hävdat att ts övertagning av betalningar är hyra för att täcka hans kostnader den tiden han låter henne bo där ensam och att det bara är av praktiska grunder till att han inte har tagit ut hyra för att sedan betala räntor och avdragen själv.

• Gilla
Beckborg
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Komiskt att du känner dig manad att ge TS råd som bygger på trådstarten utan att orka läsa vad TS själv skrev 2 timmar innan ditt inlägg.
Saken är löst till TS bästa, hon är ensam ägare!

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
E Edda skrev:
Hej!

Jag äger en bostadsrätt och har bott här i 10 år till hösten. Jag har funderat på att köpa större ett tag och gick igenom mina papper idag. På köpeavtalet står både min och mitt exs signatur. Han flyttade ut för 8 år sedan och jag minns i ärlighetens namn inte hur vi gjorde. Vi var inte gifta men stod på bolånet tillsammans. Jag minns också att det var tal om att han skulle säga upp sitt ägarskap på lägenheten men jag minns inte hur vi gjorde. Jag har i alla fall inget sådant dokument.

Räntan dras från mitt konto var tredje månad. Jag fick inte stå ensam på lånet efter att vi separerat pga att jag var student. Så han har ju stått på lånet i 10 år utan att nyttjat det i 8. Nu känner jag att jag måste reda upp det här. Jag tänker att jag kan säkert få fram ägandebevis från bostadsrättsföreningen men hur blir det när jag väl säljer? Måste jag leta upp mitt ex och be honom skriva under säljkontraktet? Har han laglig rätt att få 50% av vinsten?

Jag tror inte han kommer begära någon del av nån vinst men jag tänker åtminstone kompensera honom för att han inte gjort mig hemlös i alla fall.
vem står som ägare på kontraktet

P
Kribbstar Kribbstar skrev:
Nu är jag ingen expert men jag har lite koll på det juridiska:
Alt 1: Han står inte som ägare av bostadsrätten.
Då bör du inte ha några större problem. Du har visserligen förlorat lite pengar under dessa år då du bara fått halva skatteavdraget men han kan inte kräva att få halva vinsten vid försäljning.
Du kan dock behöva en signatur av honom för att lösa lånet. Borde mäklare och/bank kunna råda dig om.

Alt 2. Han står som ägare av bostadsrätten.
Nu är det krångligare. Han har rätt till halva bostaden enligt lag. Om det är så att han är en vettig och schysst människa så kan han gå med på att skriva över sin del av bostaden på dig. Om inte, ja då är det nog inte mycket mer än att ge honom halva vinsten vid försäljning.
När jag sålde ett hus i höstat så skrev jag inte på något papper till banken, jag var inte ens där.
Jag bara kollade via min mail att pengarna kommit in på mitt konto innan jag lämnade nycklarna till köparen.

S Spikin skrev:
Hon behöver inte hävda någon bättre rätt till bostaden, är hon medlem i föreningen så är det rean godkänt, en förening avgör inte vem som har mest rätt till bostaden.

Lite märkligt är det ändå att exet kunnat fortsätta stå som medlåntagare. Vid köpet bör det ju skrivits in i lägenhetsregistret att det finns en pantsättning från banken med båda som låntagare. När exet flyttade och hon tog över ägarskapet borde det ju ha lyfts att pantsättningsinformationen behövs uppdateras. Banken hade då informerats, och de hade sett till att lånet skrevs över på TS.

Sånt får man sköta om själv. banken håller inte reda på sånt automatiskt även om de skulle kunna. Själv hamnade jag i den sitsen med ett gammalt gemensamt lån som var på så lite så jag tänkte att jag bara kan betala klart på det så är det slut. Problemet var bara att min exsambo skuldsatte sig så pass att det vart kronofogde och eftersom hon fortfarande stod på "mitt" lån så kunde de använda mitt hus som fordran och det skulle ut på försäljning för att täcka hennes skulder. Det var många vändor innan det löstes och det enda banken sa att det stod i villkoren, sen att de inte upplyst om än det ena och det andra var liksom inte deras fel.

Kontentan är iallafall att man ALLTID ska avsluta alla uppgörelser man har gemensamt när man separerar. Nuförtiden så har de gått ifrån det där jag drabbades av, (minns inte vad det kallas men det finns ett fint ord.) men man kan slippa mycket krångel iallafall.

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Menar du att de kunde använd ditt hus för att täcka hennes övriga skulder? Det låter väldigt märkligt. Om det handlade om att lösa huslånet som hon stod på så förstår jag. Men då bör det ju inte vara svårt att reda ut. Bara det att du åker på att ta över hennes skuld helt.

jo det var så det var när lånet tecknades. Så fort jag kommer ihåg vad det heter så ska jag berätta. Hon på banken sa att de slutade med den typen för en tio år sen för det satte en del i väldigt otrevliga situationer. Mitt var nog väldigt lindrigt ändå..........

E Edda skrev:
Jag har hört av mig till BRFen för att få ett registerutdrag om lägenhetens ägare. Om jag säljer så kommer väl han behöva skatta på försäljningen också? Det är ju iofs lätt löst genom att jag för över pengar till hans skattekonto. Tror inte han begär något annat men tänker att han kan gärna få en fin slant för att han som sagt inte gjort mig hemlös under dessa 8 åren.
E Edda skrev:
Hej!

Jag äger en bostadsrätt och har bott här i 10 år till hösten. Jag har funderat på att köpa större ett tag och gick igenom mina papper idag. På köpeavtalet står både min och mitt exs signatur. Han flyttade ut för 8 år sedan och jag minns i ärlighetens namn inte hur vi gjorde. Vi var inte gifta men stod på bolånet tillsammans. Jag minns också att det var tal om att han skulle säga upp sitt ägarskap på lägenheten men jag minns inte hur vi gjorde. Jag har i alla fall inget sådant dokument.

Räntan dras från mitt konto var tredje månad. Jag fick inte stå ensam på lånet efter att vi separerat pga att jag var student. Så han har ju stått på lånet i 10 år utan att nyttjat det i 8. Nu känner jag att jag måste reda upp det här. Jag tänker att jag kan säkert få fram ägandebevis från bostadsrättsföreningen men hur blir det när jag väl säljer? Måste jag leta upp mitt ex och be honom skriva under säljkontraktet? Har han laglig rätt att få 50% av vinsten?

Jag tror inte han kommer begära någon del av nån vinst men jag tänker åtminstone kompensera honom för att han inte gjort mig hemlös i alla fall.
Du vilsen tjej tänker tacksamhetsskuld dumt nog! Gratis juridisk rådgivning finns om du googlar, förresten är kvinnor ofta förlorare i slut, tänk på det. Du behöver pengar för framtiden. Han saknar väl inget.

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.