35 679 läst ·
86 svar
36k läst
86 svar
Min ex-pojkvän står som köpare på avtalet
Det låter ju jättekonstigt att banken inte kan hjälpa dig? Om han är medlånetagare ska det ju stå på ditt/ert låneavtal.E Edda skrev:
Det är väl inte så att du står som 50% ägare men ensam låntagare? Banker brukar iofs inte vara så glada i det.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Har man en medlåntagare så behöver man inte kontakta banken. Det står i klartext i de handlingar man har själv. Det framgår alltid om man har så.
Nej utan tvärtom. Jag står (med största sannolikhet) som ensam ägare men mitt ex står på låneavtalet.K kindvall skrev:
Jag har pratat med en jurist som sa att står jag som ensam ägare så är det inga problem, eftersom lånet ska lösas när jag köper nytt. Mitt ex kan heller inte göra anspråk på någon vinst, det skulle han gjort för max 7 år sedan (upp till 1 år efter separationen). Så tack och lov verkar det lösa sig. Väntar bara på att BRFen ska höra av sig angående ägarskap och jag är nog iaf 70% säker på att jag är ensam ägare.
Vad står det på månadsavgiftsavin? På vår avi står det både mitt och min frus namn då vi samäger.
Något att kolla upp är om banken vid inlösen och avslut av lånet kräver att båda låntagare signerar något. Osäker på om det behövs, men värt att kolla.
Lägenheten är ju pantsatt, så stämmer uppgifterna BRF har i lägenhetsregistret?
Om jag var ex-pojkvän hade jag varit rätt så intresserad av att bli av med mitt namn från lånet. Iofs verkar det ju som han blivit bjuden på lite ränteavdrag.
Något att kolla upp är om banken vid inlösen och avslut av lånet kräver att båda låntagare signerar något. Osäker på om det behövs, men värt att kolla.
Om jag var ex-pojkvän hade jag varit rätt så intresserad av att bli av med mitt namn från lånet. Iofs verkar det ju som han blivit bjuden på lite ränteavdrag.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Står du som ensam ägare i föreningens register så är det bara att sälja. Stå du inte som ensam ägare där, så blir det lite mer komplicerat.
Observera att formellt så skulle exet ha kunnat kräva att få halva lägenheten i en bodelning, även om du är ensam ägare. Men det måste man i så fall begära inom begränsad tid efter separationen. Som juristen sade.
Nu låter det ju som ni var överens om att du skulle ha hela lägenheten, så även om pappren visar sig vara i oordning, borde det gå att lösa utan alltför mycket bråk ändå.
Observera att formellt så skulle exet ha kunnat kräva att få halva lägenheten i en bodelning, även om du är ensam ägare. Men det måste man i så fall begära inom begränsad tid efter separationen. Som juristen sade.
Nu låter det ju som ni var överens om att du skulle ha hela lägenheten, så även om pappren visar sig vara i oordning, borde det gå att lösa utan alltför mycket bråk ändå.
Det står bara mitt namn på avin. Men bra att höra med banken om han måste skriva under. Det vet jag inte om det blir så lätt. Tack!K kindvall skrev:Vad står det på månadsavgiftsavin? På vår avi står det både mitt och min frus namn då vi samäger.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Du bör som sagt kolla vad som faktiskt finns registrerat hos föreningen, att bara ditt namn står på avin är ett gott tecken. Men behöver inte betyda att han inte står med fortfarande.E Edda skrev:
Man signerar väl inget för att avsluta ett lån. Man betalar in summan så är lånet avslutat.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
En deklaration går att ändra/korrigera 5 år tillbaka. Om det är så, vilket TS säger, att exsambon utnyttjat ränteavdrag utan att de facto betalat någon ränta, bör TS ändra detta.
Förmodligen inte något man ror iland med som privatperson, en jurist krävs nog som hjälp, men kan vara väl värt. Det blir ju en slant på åtta år.
Börja med att ringa Skatteverket. De brukar vara hjälpsamma.
Förmodligen inte något man ror iland med som privatperson, en jurist krävs nog som hjälp, men kan vara väl värt. Det blir ju en slant på åtta år.
Börja med att ringa Skatteverket. De brukar vara hjälpsamma.