Börja med att kolla upp ägandet på bostaden. Det är ett dumt läge att verka sniken mot en före detta partner. Står han som ägare är det nog bra att inte reta honom alls.

• Gilla
Kirderf85 och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Kanske det. Men exsambon har ju under åtta års tid dragit av för räntor han inte betalat. En felaktighet som kan betyda flera hundra tusen i hans favör. Förmodligen är detta att anses som skattebrott.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kanske det. Men exsambon har ju under åtta års tid dragit av för räntor han inte betalat. En felaktighet som kan betyda flera hundra tusen i hans favör. Förmodligen är detta att anses som skattebrott.
Kan vara så. Eller så har han bara skummat genom deklarationen och skrivit under, kanske jobbigt att ta kontakt med sitt ex om detta, kan väl inte handla om några större summor?
Beror ju i och för på lånets storlek.

Hemmakatten
Som medborgare/invånare/vuxen finns det vissa krav man måste uppfylla, bl.a. att skicka in en deklaration. Nu har ju förvisso inte TS inte klarat/tagit tag i detta, men det befriar inte exsambon från ansvar. Han har olovligen gjort skatteavdrag.

• Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Förstår att TS bara vill ha det uppklarat med lägenheten på enklast och trevligast sätt. Vill med mina inlägg bara påpeka att hon verkligen inte behöver stå med mössan i handen och acceptera vad som helst.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Som medborgare/invånare/vuxen finns det vissa krav man måste uppfylla, bl.a. att skicka in en deklaration. Nu har ju förvisso inte TS inte klarat/tagit tag i detta, men det befriar inte exsambon från ansvar. Han har olovligen gjort skatteavdrag.
Sant Katten, men det är väl bara att räkna på det och för TS och ex att göra upp själva? Ett par tusingar under 8 års tid blir ju ändå en slant.

Men konstigt inte detta gjordes upp då lägenheten skrevs över på TS, för jag har svårt att tro att exet tar ett lån för något som inte är hans?

Samma med kontantinsats, vem har stått för denna, finns det en skuld kvar?

Bästa är väl att ta diskussionen med exet, lite jobbigt att man skjutit problemet så långt framför sig.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Olovligen hur då? Skattefusk? TS har som sagt kunnat låna med exets hjälp och exet har trots allt hela tiden varit solidariskt betalningsskyldig med TS.

Gott och väl om TS nu kan stå på egna ben, men det rimliga torde vara att stryka ett streck över det gamla och skriva om lånet så att det framåt bara står på TS. Passa på att förhandla om räntan också, för förmodligen har TS gött banken minst lika mycket som exet.

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Sant Katten, men det är väl bara att räkna på det och för TS och ex att göra upp själva? Ett par tusingar under 8 års tid blir ju ändå en slant.

Men konstigt inte detta gjordes upp då lägenheten skrevs över på TS, för jag har svårt att tro att exet tar ett lån för något som inte är hans?

Samma med kontantinsats, vem har stått för denna, finns det en skuld kvar?

Bästa är väl att ta diskussionen med exet, lite jobbigt att man skjutit problemet så långt framför sig.
Det finns en skuld kvar till banken som kommer att lösas när jag väl köper annat. Har ännu inte fått svar från BRFen på mejl (ringer dem imorgon). Kontantinsatsen och räntan går nästan på ett ut, så där ser jag inte heller att han har något att hämta.

Förstår att TS bara vill ha det uppklarat med lägenheten på enklast och trevligast sätt. Vill med mina inlägg bara påpeka att hon verkligen inte behöver stå med mössan i handen och acceptera vad som helst.
Tack! Det är lite så jag tänker, han har ju ändå blivit kompenserad i och med ränteavdraget. Jag kommer inte kräva något av honom men kommer heller inte kompensera honom då han som sagt redan fått pengar. Känns ändå skönt att det kanske kan lösas relativt smärtfritt och att den vinst som ändå ackumulerats under åren kan läggas in i mitt nya boende.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Du kan ju få ett jätteproblem om ....

Tänk att något händer ditt X, han avlider.
Dödsboet efter honom har då halva din/eran bostad som tillgång

Har hört talas om liknande problem tidigare
Du måste reda ut detta, helst redan i går !

Intressant tråd. Om pojkvännen står på kontraktet, är det så enkelt att han bara överlåter sin del ?
Måste han inte skatta för något ?

Fairlane
Jag betalar räntorna våra lån, men sambon står med på lånet. Hon får automatiskt 50% av skatteavdraget från Skatteverket. Skulle det vara skattefusk? Knappast. Nu är TS inte sambo längre men exet står på lånen och är medansvarig. Det kan omöjligt var skattebrott att få tillbaks 50%. Hur man ser det moraliskt är en helt annan fråga.

Om man vill ha en annan fördelning på avdraget säger man väl rimligen till Skatteverket, inte banken? Banken har ju inte med det att göra.

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Det finns bara ett råd till dig. Du kommer att behöva en jurist innan du gör något huvudtaget och det är en jurist som kan avtal. Du löser inte detta alls själv. Oavsett vad som står i ägarregistret så kan det tolkas att det finns avtal mellan er som gör att han står på lånet och har rätt till avdraget.

När du har all fakta och vet dina möjligheter så kan du agera.

Om banken inte har lägenheten som säkerhet väl en delägare göra anspråk på sin del oavsett skuldbild?Jag skulle kontakta en jurist om jag var du. En timmes konsultation kan vara väl investerat

Nu är jag ingen expert men jag har lite koll på det juridiska:
Alt 1: Han står inte som ägare av bostadsrätten.
Då bör du inte ha några större problem. Du har visserligen förlorat lite pengar under dessa år då du bara fått halva skatteavdraget men han kan inte kräva att få halva vinsten vid försäljning.
Du kan dock behöva en signatur av honom för att lösa lånet. Borde mäklare och/bank kunna råda dig om.

Alt 2. Han står som ägare av bostadsrätten.
Nu är det krångligare. Han har rätt till halva bostaden enligt lag. Om det är så att han är en vettig och schysst människa så kan han gå med på att skriva över sin del av bostaden på dig. Om inte, ja då är det nog inte mycket mer än att ge honom halva vinsten vid försäljning.

• Gilla
Edda
  • Laddar…
Nä, OM TS står som ensam ägare till bostadsrätten i föreningens papper, så behöver man inte göra något. Bara att sälja. Det faktum att avierna kommer med bara hennes namn är ju uppmuntrande.

Edit svarade på #43

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.