35 679 läst ·
86 svar
36k läst
86 svar
Min ex-pojkvän står som köpare på avtalet
Börja med att kolla upp ägandet på bostaden. Det är ett dumt läge att verka sniken mot en före detta partner. Står han som ägare är det nog bra att inte reta honom alls.
Kan vara så. Eller så har han bara skummat genom deklarationen och skrivit under, kanske jobbigt att ta kontakt med sitt ex om detta, kan väl inte handla om några större summor?Hemmakatten skrev:
Beror ju i och för på lånets storlek.
Som medborgare/invånare/vuxen finns det vissa krav man måste uppfylla, bl.a. att skicka in en deklaration. Nu har ju förvisso inte TS inte klarat/tagit tag i detta, men det befriar inte exsambon från ansvar. Han har olovligen gjort skatteavdrag.
Sant Katten, men det är väl bara att räkna på det och för TS och ex att göra upp själva? Ett par tusingar under 8 års tid blir ju ändå en slant.Hemmakatten skrev:
Men konstigt inte detta gjordes upp då lägenheten skrevs över på TS, för jag har svårt att tro att exet tar ett lån för något som inte är hans?
Samma med kontantinsats, vem har stått för denna, finns det en skuld kvar?
Bästa är väl att ta diskussionen med exet, lite jobbigt att man skjutit problemet så långt framför sig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 287 inlägg
Olovligen hur då? Skattefusk? TS har som sagt kunnat låna med exets hjälp och exet har trots allt hela tiden varit solidariskt betalningsskyldig med TS.
Gott och väl om TS nu kan stå på egna ben, men det rimliga torde vara att stryka ett streck över det gamla och skriva om lånet så att det framåt bara står på TS. Passa på att förhandla om räntan också, för förmodligen har TS gött banken minst lika mycket som exet.
Gott och väl om TS nu kan stå på egna ben, men det rimliga torde vara att stryka ett streck över det gamla och skriva om lånet så att det framåt bara står på TS. Passa på att förhandla om räntan också, för förmodligen har TS gött banken minst lika mycket som exet.
Det finns en skuld kvar till banken som kommer att lösas när jag väl köper annat. Har ännu inte fått svar från BRFen på mejl (ringer dem imorgon). Kontantinsatsen och räntan går nästan på ett ut, så där ser jag inte heller att han har något att hämta.S Slugge skrev:Sant Katten, men det är väl bara att räkna på det och för TS och ex att göra upp själva? Ett par tusingar under 8 års tid blir ju ändå en slant.
Men konstigt inte detta gjordes upp då lägenheten skrevs över på TS, för jag har svårt att tro att exet tar ett lån för något som inte är hans?
Samma med kontantinsats, vem har stått för denna, finns det en skuld kvar?
Bästa är väl att ta diskussionen med exet, lite jobbigt att man skjutit problemet så långt framför sig.
Tack! Det är lite så jag tänker, han har ju ändå blivit kompenserad i och med ränteavdraget. Jag kommer inte kräva något av honom men kommer heller inte kompensera honom då han som sagt redan fått pengar. Känns ändå skönt att det kanske kan lösas relativt smärtfritt och att den vinst som ändå ackumulerats under åren kan läggas in i mitt nya boende.Hemmakatten skrev:
Du kan ju få ett jätteproblem om ....
Tänk att något händer ditt X, han avlider.
Dödsboet efter honom har då halva din/eran bostad som tillgång
Har hört talas om liknande problem tidigare
Du måste reda ut detta, helst redan i går !
Tänk att något händer ditt X, han avlider.
Dödsboet efter honom har då halva din/eran bostad som tillgång
Har hört talas om liknande problem tidigare
Du måste reda ut detta, helst redan i går !
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag betalar räntorna våra lån, men sambon står med på lånet. Hon får automatiskt 50% av skatteavdraget från Skatteverket. Skulle det vara skattefusk? Knappast. Nu är TS inte sambo längre men exet står på lånen och är medansvarig. Det kan omöjligt var skattebrott att få tillbaks 50%. Hur man ser det moraliskt är en helt annan fråga.
Om man vill ha en annan fördelning på avdraget säger man väl rimligen till Skatteverket, inte banken? Banken har ju inte med det att göra.
Om man vill ha en annan fördelning på avdraget säger man väl rimligen till Skatteverket, inte banken? Banken har ju inte med det att göra.
Det finns bara ett råd till dig. Du kommer att behöva en jurist innan du gör något huvudtaget och det är en jurist som kan avtal. Du löser inte detta alls själv. Oavsett vad som står i ägarregistret så kan det tolkas att det finns avtal mellan er som gör att han står på lånet och har rätt till avdraget.
När du har all fakta och vet dina möjligheter så kan du agera.
När du har all fakta och vet dina möjligheter så kan du agera.
Nu är jag ingen expert men jag har lite koll på det juridiska:
Alt 1: Han står inte som ägare av bostadsrätten.
Då bör du inte ha några större problem. Du har visserligen förlorat lite pengar under dessa år då du bara fått halva skatteavdraget men han kan inte kräva att få halva vinsten vid försäljning.
Du kan dock behöva en signatur av honom för att lösa lånet. Borde mäklare och/bank kunna råda dig om.
Alt 2. Han står som ägare av bostadsrätten.
Nu är det krångligare. Han har rätt till halva bostaden enligt lag. Om det är så att han är en vettig och schysst människa så kan han gå med på att skriva över sin del av bostaden på dig. Om inte, ja då är det nog inte mycket mer än att ge honom halva vinsten vid försäljning.
Alt 1: Han står inte som ägare av bostadsrätten.
Då bör du inte ha några större problem. Du har visserligen förlorat lite pengar under dessa år då du bara fått halva skatteavdraget men han kan inte kräva att få halva vinsten vid försäljning.
Du kan dock behöva en signatur av honom för att lösa lånet. Borde mäklare och/bank kunna råda dig om.
Alt 2. Han står som ägare av bostadsrätten.
Nu är det krångligare. Han har rätt till halva bostaden enligt lag. Om det är så att han är en vettig och schysst människa så kan han gå med på att skriva över sin del av bostaden på dig. Om inte, ja då är det nog inte mycket mer än att ge honom halva vinsten vid försäljning.
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Nä, OM TS står som ensam ägare till bostadsrätten i föreningens papper, så behöver man inte göra något. Bara att sälja. Det faktum att avierna kommer med bara hennes namn är ju uppmuntrande.
Edit svarade på #43
Edit svarade på #43