Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Som medborgare/invånare/vuxen finns det vissa krav man måste uppfylla, bl.a. att skicka in en deklaration. Nu har ju förvisso inte TS inte klarat/tagit tag i detta, men det befriar inte exsambon från ansvar. Han har olovligen gjort skatteavdrag.
I min bok är det den som betalar räntan som drar av den om man inte överenskommit något med någon annan, vilket verkar vara fallet här.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kanske det. Men exsambon har ju under åtta års tid dragit av för räntor han inte betalat. En felaktighet som kan betyda flera hundra tusen i hans favör. Förmodligen är detta att anses som skattebrott.
Det var väl att ta i ganska ordentligt. Säg att han fått 200kkr för mycket. Då har deras gemensamma avdrag varit 400kkr och det innebär 1.333kkr i räntekostnad sista 8åren lr 166kkr per år. Med ett STIBOR snitt på 0.5% sista 10åren är en snittlåneränta på c:a 2% sannolik.
166kkr i ränta per år ger implicit ett lån på 8,3mkr!!

Ganska långt från sanningen imho.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Skattebrott kan det för övrigt bara bli aktuellt om TS dragit hela räntekostnaden medans exsambon inte korrigerat motsvarande.

Kribbstar Kribbstar skrev:
Nu är jag ingen expert men jag har lite koll på det juridiska:

Alt 2. Han står som ägare av bostadsrätten.
Nu är det krångligare. Han har rätt till halva bostaden enligt lag. Om det är så att han är en vettig och schysst människa så kan han gå med på att skriva över sin del av bostaden på dig. Om inte, ja då är det nog inte mycket mer än att ge honom halva vinsten vid försäljning.
Vi hade alternativ två efter separationen.
Jag stod kvar på lån ett par år efter att jag flyttat ut, betalade inte en krona i amortering eller ränta.
Jag ägde halva fastigheten dessa år.
Ränteavdrag och fastighetsskatt reglerades så jag varken tjänade eller förlorade på det hela.

När exet kunde stå på bostaden i eget namn så ordnades ett gåvobrev oss emellan, sen var saken löst.

Kanske kan även det här ordnas med ett gåvobrev i all enkelhet?

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
D Dahlin skrev:
Vi hade alternativ två efter separationen.
Jag stod kvar på lån ett par år efter att jag flyttat ut, betalade inte en krona i amortering eller ränta.
Jag ägde halva fastigheten dessa år.
Ränteavdrag och fastighetsskatt reglerades så jag varken tjänade eller förlorade på det hela.

När exet kunde stå på bostaden i eget namn så ordnades ett gåvobrev oss emellan, sen var saken löst.

Kanske kan även det här ordnas med ett gåvobrev i all enkelhet?
Absolut, gåvobrev är ett smidigt sätt att skriva över den ena partens ägandedel till den andre. Förutsatt då att han går med på det.

Gåvobrev kan bli lite knepigt när det finns lån. För då är det inte en ren gåva. Du tar ju över lånet samtidigt som du får halva fastigheten. Att ta över lånet betyder att du betalat delvis för gåvan.

Då finns det risk att det skattemässigt inte är en gåva, utan en försäljning, och då blir det reavinstskatt, lagfartsavgift osv. Tror att det går att komma runt, men man bör diskutera ett sådant upplägg med lämplig expert.

H hempularen skrev:
Gåvobrev kan bli lite knepigt när det finns lån. För då är det inte en ren gåva. Du tar ju över lånet samtidigt som du får halva fastigheten. Att ta över lånet betyder att du betalat delvis för gåvan.

Då finns det risk att det skattemässigt inte är en gåva, utan en försäljning, och då blir det reavinstskatt, lagfartsavgift osv. Tror att det går att komma runt, men man bör diskutera ett sådant upplägg med lämplig expert.
Tvärt om faktiskt; om också lånen ska flyttas över så är det betraktat som en betalning (du ger ju någon en skuld). Men om det bara är andel i bostadsrätten så bör det inte vara några problem.

EDIT: Nu lästa jag för snabbt så klart. Du har ju rätt i det du säger, om lånen också förs över med gåvan så blir det en betalning. Lösningen blir då att inte föra över lånen utan lösa det vid försäljning.

AndersPS AndersPS skrev:
Jag tror ärligt talat att du ska prata med en jurist innan du pratar med din ex-pojkvän. Inte för att det kommer att gå åt helvete, utan för att du faktiskt ska veta vad som gäller. I värsta fall har du hamnat i en ganska jobbig situation. Pengar kan dessutom locka fram det värsta hos människor.
Jag håller med om detta helt.
Skulle de visa sig att han har tagit 50% av skatteåterbäringen har han så att säga blåst dig och då tycker jag inte du ska ge honom pengar efter någon försäljning :D.

Kolla om man kan försöka få det bakdaterat på något vis när han flyttade på riktigt just för din rätt att kanske kräva tillbaka räntepengarna.

Det här med ränteavdragspengarna måste väl ändå vara sekundärt. Lös frågan om ägarskap/försäljning först. Sedan kan det kanske vara läge att ta en diskussion om ränteavdraget.

Här i tråden har vi för lite information för att kunna ha en rimlig uppfattning om vad som borde vara rätt. Vi vet ju inte hur villkoren såg ut när TS fick överta lägenheten (om det nu blev så även formellt). Om exet kanske har efterskänkt sin del av en vinst (som då ev. inte var så stor), så är det kanske lite småaktigt att komma nu och bråka om ränteavdraget.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Har inte läst varenda kommentar så är inte helt insatt.
Men står Xet på köpeavtale ? , står han på halva lånen eller står han som borgenär?

Kontakta förvaltaren. Kanske HSB, Riksbyggen eller vilken det nu är och be om en s.k. "Mäklarbild" Där har du grundinfo om lgh, dig och X:et. Om X:et tycker att du ska ha vinningen av värdeökningen, så kan ni upprätta bodelningsavtal eller gåvobrev. Då går hans halva över på dig utan att det utlöser skatt för honom. Istället blir du skattskyldig för hela vinsten, men det är ju logiskt eftersom du då också är säljare för hela lägenheten och får hela köpeskillingen i din hand.

Hej
Är ni fortfarande efter 8 år "on speaking terms" dvs överens, så är det enklast om han ger dig sin del av lägenheten som gåva. Kolla dock med banken innan, då det för lånet krävs att du har inkomst att betala lånet själv och även övertaga hans del av lånet formellt, men skall du köpa hus så har du det säkert. Lycka till.

Nu har jag fått svar från BRFen: jag står som ensam ägare! Skönt! Tack för alla svar och råd.

• Gilla
Tokslut och 23 till
  • Laddar…
E Edda skrev:
Nu har jag fått svar från BRFen: jag står som ensam ägare! Skönt! Tack för alla svar och råd.
Skönt de.
Men du hade bara fått 50% av räntereduktionen sa du. Står han fortfarande som låntagare ?

Fredrik86 Fredrik86 skrev:
Skönt de.
Men du hade bara fått 50% av räntereduktionen sa du. Står han fortfarande som låntagare ?
Ja precis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.