O
Eventuell milersättning som man som kund betalar för är ifrån företagets kontor. Var de anställda bor är mellan företaget och de anställda. Jag kan absolut betala för transport av de anställda från kontor till arbetsplats. Är de 2st som arbetar på samma ställe och inte har något behov av att båda måste ha bil för att kunna utföra arbetet så skulle inte jag betala för 2st bilar. Jag förstår att företaget måste ta betalt. Vi vill alla tjäna pengar det inte så konstigt. Men inte betalar jag för att de anställdas resor hemifrån
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Eventuell milersättning som man som kund betalar för är ifrån företagets kontor. Var de anställda bor är mellan företaget och de anställda. Jag kan absolut betala för transport av de anställda från kontor till arbetsplats. Är de 2st som arbetar på samma ställe och inte har något behov av att båda måste ha bil för att kunna utföra arbetet så skulle inte jag betala för 2st bilar. Jag förstår att företaget måste ta betalt. Vi vill alla tjäna pengar det inte så konstigt. Men inte betalar jag för att de anställdas resor hemifrån
Håller med Odjuret. Jag har haft flera hantverkare hemma från samma firma som kommit i varsin bil men jag har aldrig behövt betala milersättning för mer än en. Vill hantverkarna av någon anledning åka i egna bilar så får firman stå för detta.

...och jag skulle aldrig acceptera att betala för mer än en bil (om det inte krävs av någon speciell anledning).

Vart företagets anställda bor är ointressant. Jag har ett avtalsförhållande med ett företag och jag betalar milersättning utifrån företagets adress.

Detta känns inte som ett problem så länge det rör sig om seriösa företag. De vet hur man beter sig mot sina kunder...
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Nja, 35 kr milen är väl ingen stor kostnad för en bil om man räknar med service, värdeminskning, försäkring etc. Räknar man bara bränsle så är det ju en annans sak.

Taxi Stockholm tar 156 kronor för 10 km, så det är itne helt jämförbart med att köra taxi.
Min bil kostade 100000 ny för fyra år sedan och har nu gått ca 16000 mil. Ingen skatt pga att det är en "miljöbil" som drar en halv liter per mil. Försäkring 3000 om året, har jag för mig. Det blir (100000+4*3000)/16000+0,5*14 = 14 kr/mil. Då har jag räknat med att den är värdelös nu, vilket nog inte är fallet för en fyra år gammal bil.
 
Tina Eklöf skrev:
Tack alla för bra info. Dock behöver jag kunna visa att det finns en regel/lag som säger att milersättningen ska utgå från firman och att de borde ha samåkt (målarna hade samma arbetstider), räcker inte med att jag visar upp allas åsikter från forumet. Så är det någon som vet var jag kan hitta fakta om det här? (har googlat massor samt mailat hantverkarnas riksorganisation men inte fått något svar). Trevlig helg!
Du lär inte hitta någon lag på det. Vad har ni avtalat om? Det är ju det som gäller.
 
Off topic, men nog får man serva bilen, byta däck också. Oftast leasas bilen vilket innebär en räntekostnad. Få arbetsbilar är miljöklassade och drar så lite som 0,5 l mil, och sen tar ett företag ut en marginal på allt den fakturerar. 35-40:-/mil kan jag mycket väl tänka mig betala om jag avtalat om det.
 
tobbe_50 skrev:
Off topic, men nog får man serva bilen, byta däck också.

För 336000 på fyra år? Det är ju uppenbart orimligt.
 
Varifrån fick du 336000?
 
Fotografen skrev:
Varifrån fick du 336000?
(35-14)*16000 = 336000
 
Har de fakturerat för restid också?
 
Tina Eklöf skrev:
Tro mig, vi har dragit det här fram och tillbaka många varv. Dom hävdar att man visst får debitera kunden från deras anställdas bostäder. Vi hävdar att det är från firman. Så ja, det vore bra att kunna visa att det finns en "regel" som säger att vi har rätt (om vi nu har det).
Vad var sagt om milersättning innan och vad blir skillnaden i resväg om man utgår från firman istället? Det jag tycker är problematiskt i det här fallet är att alla 4 hantverkare som varit inblandade kör en bil var som företaget vill ha ersättning för och företaget vill ha ersättning till och från respektive hantverkares hemadress. Rimligtvis så borde det gå att samåka och hela upplägget blir ju absurt om kunden inte i så fall innan blir informerad om var hantverkarna bor och vad det innebär på slutpriset.

Så personligen skulle jag betala milersättning för 1 bil per yrkesgrupp och dag och från kundens adress och till företaget och bestrida resten. Vill företaget dra det vidare så gissar jag att det kan bli en utmaning för dom att hävda att deras modell är något en kund kan förvänta sig om de inte informerat om den innan.
 
Om firman och dess anställda använder firmabil och följer skattereglerna slaviskt så får man INTE samåka mellan hemmet och arbetsplatsen. Det räknas som privat resa. Det KAN vara en anledning till 4 st bilar. Men mest troligt är att varje hantverkare vill ha med sig sin "verktygslåda" så man kan utföra flera uppdrag på samma dag. Service/privata sektorn är enormt mobil.
Dock har firman i vilket fall som helst möjlighet att skita i resefaktureringen. Som sagt, avtalet till kunden avgör.
 
Fairlane
Ulric skrev:
Min bil kostade 100000 ny för fyra år sedan och har nu gått ca 16000 mil. Ingen skatt pga att det är en "miljöbil" som drar en halv liter per mil. Försäkring 3000 om året, har jag för mig. Det blir (100000+4*3000)/16000+0,5*14 = 14 kr/mil. Då har jag räknat med att den är värdelös nu, vilket nog inte är fallet för en fyra år gammal bil.
Det visar ju på inget sätt att 35 kr/mil är orimligt. Det finns några faktorer som håller ner ditt snitt, kanske orimligt mycket till och med. Vad gäller ditt snitt på din bil så har du många mil per år. Det ger lägre snittpris per mil, då värdeminskningen både är en faktor av tid och körsträcka. En annan faktor som drar ner ditt snitt är att du missar service, nya däck, spolarvätska, besiktningskostnad, parkeringskostnad. Om vinterdäck ingick i de 100' du betalade så bör det vara läge för nya nu (om inte redan tidigare, +plus 4000 (lågt räknat). En omgång sommardäck +4000 är nog inte tokigt heller (helst 2 omgångar). Servicekostnader och reparationer ger väl ytterligare 10000 (åter väldigt lågt räknat). Sen har du en billig försäkring, särskilt med den körsträckan.
min bil var förvisso lite dyrare än din, men efter 6 år och 9000 mil så har jag köpt två omgångar vinterdäck (fick inga med bilen) och en extra omgång sommardäck (nästa omgång kommer till våren). Kostnaden för detta ligger på över 20000 kr (de jag ska köpa inte medräknade). Bara där alltså över 2 kr/mil. Min försäkring kostar dubbelt mot din, på halva sträckan, dvs du betalar knappt 1 kr/mil i försäkring, jag betalar 3 kr/mil. Då har jag på inget sätt en speciell bil.

Du har valt en billig bil, en dyrare bil kostar mer i värdeminskning och mer i räntekostnader. Helt klart går det att komma en bra bit under 35 kr/mil, liksom det är lätt att koma en bra bit över. Inget säger att det ena är mer rimligt än det andra.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Om firman och dess anställda använder firmabil och följer skattereglerna slaviskt så får man INTE samåka mellan hemmet och arbetsplatsen. Det räknas som privat resa. Det KAN vara en anledning till 4 st bilar. Men mest troligt är att varje hantverkare vill ha med sig sin "verktygslåda" så man kan utföra flera uppdrag på samma dag. Service/privata sektorn är enormt mobil.
Dock har firman i vilket fall som helst möjlighet att skita i resefaktureringen. Som sagt, avtalet till kunden avgör.
Hur hantverkaren tar sig till jobbet på morgonen ska inte kunden behöva bry sig om, det är en helt och hållet mellan den anställde och arbetsgivaren. Samma sak gäller om man vill skicka ut sina anställda i flera bilar till samma kund för att de ska kunna ha sin "verktygslåda" i sin egen bil. Där kan man knappast förvänta sig att kunden accepterar att betala full milersättning för flera bilar per dag för att de ska kunna rycka ut till andra kunder vid behov.

I TS fall uppfattar jag det som att det handlar om pensionerade hantverkare så där är det nog så enkelt att de inte är heltidsanställda och företaget betalar någon typ av milersättning för deras uppdrag som de direkt försöker föra över på sina kunder utan att tänka på orimligheten i upplägget.

Som jag sagt tidigare, finns inget avtalat kring milersättning så skulle jag som kund aldrig gå med på den fakturering som TS fått.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tina Eklöf skrev:
Hej, Vad gäller regelmässigt för hantverkare när de lägger på milersättning?

Vi har fått en faktura där 2 målare har debiterat milersättning från deras privata bostäder 73,2 mil på 7 arbetsdagar (totalt 2562:-) vilket aldrig nämndes vid genomgången av jobben. Vi har såklart räknat med milersättning men från firman (seniorbolaget Jönköping).

Vad kan vi som kunder hävda?

Med vänlig hälsning
Tina Eklöf
Är du nöjd med arbetet? Om du är det, se då pengarna som läropengar. För ärligt, drygt 2000 kr är väl inte så hemskt mkt?

Du är ju en erfarenhet rikare till nästa gång.
 
Mattias Burkhard skrev:
Är du nöjd med arbetet? Om du är det, se då pengarna som läropengar. För ärligt, drygt 2000 kr är väl inte så hemskt mkt?

Du är ju en erfarenhet rikare till nästa gång.
Fast det var ju totalt nästa 6500 kr i milersättning, drygt 2000 var för enbart målarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.