TS, vad har ni avtalat om? Betalning av de anställdas milersättningar är en affär mellan dom och företaget och egentligen inget du behöver lägga dig i. Kostnaden för bil ut till kund tas betalt för på olika sätt, inte sällan ligger den medräknad i totalpriset/timpriset, eller så redovisas den specificerat. Det finns inget som ger företaget rätt att i efterhand komma med denna kostnad, den är något du måste kunna ta ställning till för att bedöma den totala offerten. Jag vet inte alla detaljer då du redogör dåligt för dom, men av vad som framgått hade jag bestridit fakturan och känt mig trygg med att de aldrig hade fått rätt. Och ja, man har rätt till milersättning från bostad, men det är absolut inget du behöver bekymra dig om, det är mellan den anställda och firman.
Tycker detta känns som det typiska förfarandet för att få det att se ut som att man offererat ett bra pris.
Det borde ju stå något i offerten om vad som gäller, står det inte där i så skulle jag inte betala det med hänvisning till att det inte var offererat.
Jag tycker det är upp till hantverkaren själv att göra div hittepåkostnader, men det viktiga är ju att de då är med i offerten så att man kan väga in det när man jämför offerter.
Personligen så skulle jag väga in såna avgifter tungt vid val av firma.
Om hantverkaren har firmabilen hem till sin bostad så är det väl förmånsbeskattning för det..
Det borde ju stå något i offerten om vad som gäller, står det inte där i så skulle jag inte betala det med hänvisning till att det inte var offererat.
Jag tycker det är upp till hantverkaren själv att göra div hittepåkostnader, men det viktiga är ju att de då är med i offerten så att man kan väga in det när man jämför offerter.
Personligen så skulle jag väga in såna avgifter tungt vid val av firma.
Om hantverkaren har firmabilen hem till sin bostad så är det väl förmånsbeskattning för det..
Otroligt enerverande tråd. Varför svarar inte TS på vad som är avtalat om milersättning?
- Inget avtalat?
- Följande är avtalat: ...
Hur svårt kan det vara?
Vad det gäller milersättning för anställda så finns det två saker att förhålla sig till. Dels att du som anställd kan få dra av i deklarationen om du tar bilen till jobbet om du uppfyller vissa krav. Den biten lär dessa hantverkare utan problem uppfylla, så resor till/från jobbet är således avdragsgilla i deras deklaration.
Deras arbetsgivare i sin tur kan betala ut milersättning till dem när de använder bilen i jobbet. Om de har firmabil gäller det då från arbetsgivarens adress till uppdragets adress som är den sträcka den anställde kan få milersättning av sin arbetsgivare, vilket rimligen är den "regel/lag" som efterfrågas här.
Om det är den anställdes privata bil som används för arbetsgivarens räkning är milersättningen högre.
- Inget avtalat?
- Följande är avtalat: ...
Hur svårt kan det vara?
Vad det gäller milersättning för anställda så finns det två saker att förhålla sig till. Dels att du som anställd kan få dra av i deklarationen om du tar bilen till jobbet om du uppfyller vissa krav. Den biten lär dessa hantverkare utan problem uppfylla, så resor till/från jobbet är således avdragsgilla i deras deklaration.
Deras arbetsgivare i sin tur kan betala ut milersättning till dem när de använder bilen i jobbet. Om de har firmabil gäller det då från arbetsgivarens adress till uppdragets adress som är den sträcka den anställde kan få milersättning av sin arbetsgivare, vilket rimligen är den "regel/lag" som efterfrågas här.
Om det är den anställdes privata bil som används för arbetsgivarens räkning är milersättningen högre.
Nja, inte riktigt korrekt här:timmelstad skrev:Otroligt enerverande tråd. Varför svarar inte TS på vad som är avtalat om milersättning?
- Inget avtalat?
- Följande är avtalat: ...
Hur svårt kan det vara?
Vad det gäller milersättning för anställda så finns det två saker att förhålla sig till. Dels att du som anställd kan få dra av i deklarationen om du tar bilen till jobbet om du uppfyller vissa krav. Den biten lär dessa hantverkare utan problem uppfylla, så resor till/från jobbet är således avdragsgilla i deras deklaration.
Deras arbetsgivare i sin tur kan betala ut milersättning till dem när de använder bilen i jobbet. Om de har firmabil gäller det då från arbetsgivarens adress till uppdragets adress som är den sträcka den anställde kan få milersättning av sin arbetsgivare, vilket rimligen är den "regel/lag" som efterfrågas här.
Om det är den anställdes privata bil som används för arbetsgivarens räkning är milersättningen högre.
1. Om arbetstagare har egen bil utgår daglig resa a' 18.50 skattefritt.
2. Om egen bil används i tjänsten (skillnad på det och daglig resa) utgår 18.50 skattefritt samt 11.50 som skattas på direkt vid utbetalningen.
Ersättning gäller alltid från hemmet.
Således behöver vi snickare aldrig kladda med deklarationen vad göller reseersättning.
3. Om firmabil används gäller skatteregler för hur den används, som nämts tidigare.
Hur som helst så har detta inget att göra med vad firman kräver av kunden vad gäller resekostnad. Viktigt att hålla isär detta.
Nu skall vi knöla till det ytterligare lite! Nej, resor till och från arbetet är inte ersättningspliktiga. Däremot har arbetstagare rätt att i deklarationen yrka avdrag för resor i tjänsten enligt skatteverkets regler.
Om arbetstagaren har överenskommelse med sin arbetsgivare om att egen bli skall nyttjas i tjänsten har arbetstagaren rätt till att göra avdrag för resor med bil. Detta avdrag beräknas på det avstånd som är mellan bostaden och arbetsgivarens lokaler. Denna reskostnad skall bekostas av arbetstagaren själv och denne kompenseras via skatteavdraget.
Om arbetstagaren av arbetsgivaren anvisas arbete på annat ställe och färdas dit direkt från bostaden med egen bil har arbetstagaren rätt till bilersättning bara för den del som överstiger avståndet mellan bostaden och arbetsgivarens lokaler.
Ungefärligen det samma gäller för arbetstiden. Arbetstagaren har inte rätt till ersättning för den tid resan till och från arbetsplatsen tar, men om denne utgår från hemmet har denne rätt till ersättning för den mertid resan tagit.
Detta innebär att arbetsgivaren normalt inte har utgifter för de anställdas resor annat än till och från de egna lokalerna till den arbetsplats denne anvisat dem till.
Att i en faktura yrka på ersättning för var och ens resor hela vägen från den egna bostaden kan nog inte ses som skäligt.
Men om avtalet mellan Tina och entreprenören avser ett jobb på löpande räkning får dock denne kompensera sig för sina kostnader. Om denne kan bevisa att denne betalt sina arbetstagare för resor från hemmet är det stor risk att Tina måste betala denna kostnad samt det sedvanliga påslaget på 15 %.
Dock skall då arbetstagarna redovisa detta som inkomst, eftersom resor till och från arbetsplatsen anses vara privata resor och om de bekostas av arbetsgivaren utgör de en beskattningsbar förmån.
Allt som allt känns det som om Tina kan bespara samtliga inblandade en hel del granskningar de kanske kan få bekymmer med genom att inte grotta i detta! Men å andra sidan kan det ju vara värt en viss nedskrivning av denna post i fakturan...
Om arbetstagaren har överenskommelse med sin arbetsgivare om att egen bli skall nyttjas i tjänsten har arbetstagaren rätt till att göra avdrag för resor med bil. Detta avdrag beräknas på det avstånd som är mellan bostaden och arbetsgivarens lokaler. Denna reskostnad skall bekostas av arbetstagaren själv och denne kompenseras via skatteavdraget.
Om arbetstagaren av arbetsgivaren anvisas arbete på annat ställe och färdas dit direkt från bostaden med egen bil har arbetstagaren rätt till bilersättning bara för den del som överstiger avståndet mellan bostaden och arbetsgivarens lokaler.
Ungefärligen det samma gäller för arbetstiden. Arbetstagaren har inte rätt till ersättning för den tid resan till och från arbetsplatsen tar, men om denne utgår från hemmet har denne rätt till ersättning för den mertid resan tagit.
Detta innebär att arbetsgivaren normalt inte har utgifter för de anställdas resor annat än till och från de egna lokalerna till den arbetsplats denne anvisat dem till.
Att i en faktura yrka på ersättning för var och ens resor hela vägen från den egna bostaden kan nog inte ses som skäligt.
Men om avtalet mellan Tina och entreprenören avser ett jobb på löpande räkning får dock denne kompensera sig för sina kostnader. Om denne kan bevisa att denne betalt sina arbetstagare för resor från hemmet är det stor risk att Tina måste betala denna kostnad samt det sedvanliga påslaget på 15 %.
Dock skall då arbetstagarna redovisa detta som inkomst, eftersom resor till och från arbetsplatsen anses vara privata resor och om de bekostas av arbetsgivaren utgör de en beskattningsbar förmån.
Allt som allt känns det som om Tina kan bespara samtliga inblandade en hel del granskningar de kanske kan få bekymmer med genom att inte grotta i detta! Men å andra sidan kan det ju vara värt en viss nedskrivning av denna post i fakturan...
Redigerat:
Jag tycker alla hänger upp sig på att företag alltid har en lokaliserad firma.
Jag jobbar själv åt ett företag som ligger i Göteborg, men jobbar i Stockholm, jag är tveksam att Tina eller nån annan vill betala resor från Göteborg. Jag har ingen firma el utgångspunkt att åka till, min lokaliseringsort är där jag bor.
Jag jobbar själv åt ett företag som ligger i Göteborg, men jobbar i Stockholm, jag är tveksam att Tina eller nån annan vill betala resor från Göteborg. Jag har ingen firma el utgångspunkt att åka till, min lokaliseringsort är där jag bor.
Jag tror kanske du misstolkade mig lite, men kontentan är att jag tror att TS är ute efter reglerna vi diskuterar ovan som referens.Nils82 skrev:Nja, inte riktigt korrekt här:
1. Om arbetstagare har egen bil utgår daglig resa a' 18.50 skattefritt.
2. Om egen bil används i tjänsten (skillnad på det och daglig resa) utgår 18.50 skattefritt samt 11.50 som skattas på direkt vid utbetalningen.
Ersättning gäller alltid från hemmet.
Således behöver vi snickare aldrig kladda med deklarationen vad göller reseersättning.
3. Om firmabil används gäller skatteregler för hur den används, som nämts tidigare.
Hur som helst så har detta inget att göra med vad firman kräver av kunden vad gäller resekostnad. Viktigt att hålla isär detta.
Det jag hänger upp mig och stör mig på är att en hel del hantverkare smyger in en massa extra avgifter som inte nämns något om i den offert man fått.Rikard Gjersvold skrev:Jag tycker alla hänger upp sig på att företag alltid har en lokaliserad firma.
Jag jobbar själv åt ett företag som ligger i Göteborg, men jobbar i Stockholm, jag är tveksam att Tina eller nån annan vill betala resor från Göteborg. Jag har ingen firma el utgångspunkt att åka till, min lokaliseringsort är där jag bor.
Har jag begärt in 5 offerter från olika leverantörer så vill jag ha möjlighet att jämföra dessa, vilket kan bli ett problem om 2 av dessa har en massa smygavgifter som "tillkommer" när allt är klart.
Tycker man hör varje vecka om nya spännande kostnader som någon hittat på.
Jag jobbar själv för ett företag med HK i Skellefteå, men utgår från Stockholmskontoret.
I de anbud jag upprättar härifrån anges normalt Bandhagen som utgångsort "fritt Bandhagen".
Det är ju ganska uppenbart att ingen vill betala för resor från Skellefteå för jobb i Stockholm..
Det jag angav är baserat på bland annat skatteverkets regler och kollektivavtal och är naturligtvis inte tillämpligt på ensamföretagare eller lokala representanter som har kontoret i bostaden.
I det aktuella fallet fanns det dock ett företag som upprättat avtalet med Tina, och då är det frågan vad som överenskommits dem emellan. Tina kan ju jävlas med dem, om hon vill, genom att sända kopia på fakturan till skatteverket.
De kan ju vilja se om arbetsgivaren verkligen betalat för privatresor, och om så är fallet, om denne betalat arbetsgivaravgifter, sociala avgifter, skatt och pensionsavgifter på dessa. Om inte kan det nog bli en skatterevision. Dessutom kommer de anställda att granskas, och om de inte deklarerat förmånen så blir det nog åtminstone en eftertaxering.
I de anbud jag upprättar härifrån anges normalt Bandhagen som utgångsort "fritt Bandhagen".
Det är ju ganska uppenbart att ingen vill betala för resor från Skellefteå för jobb i Stockholm..
Det jag angav är baserat på bland annat skatteverkets regler och kollektivavtal och är naturligtvis inte tillämpligt på ensamföretagare eller lokala representanter som har kontoret i bostaden.
I det aktuella fallet fanns det dock ett företag som upprättat avtalet med Tina, och då är det frågan vad som överenskommits dem emellan. Tina kan ju jävlas med dem, om hon vill, genom att sända kopia på fakturan till skatteverket.
De kan ju vilja se om arbetsgivaren verkligen betalat för privatresor, och om så är fallet, om denne betalat arbetsgivaravgifter, sociala avgifter, skatt och pensionsavgifter på dessa. Om inte kan det nog bli en skatterevision. Dessutom kommer de anställda att granskas, och om de inte deklarerat förmånen så blir det nog åtminstone en eftertaxering.
Stämmer för de flesta arbetstagare, dock inte för oss som jobbar under bygg och anläggningsavtalet. Läs reseersättning i avtalet. Ganska unik för övrigt.Rafael Ospino skrev:Nu skall vi knöla till det ytterligare lite! Nej, resor till och från arbetet är inte ersättningspliktiga. Däremot har arbetstagare rätt att i deklarationen yrka avdrag för resor i tjänsten enligt skatteverkets regler.
Om arbetstagaren har överenskommelse med sin arbetsgivare om att egen bli skall nyttjas i tjänsten har arbetstagaren rätt till att göra avdrag för resor med bil. Detta avdrag beräknas på det avstånd som är mellan bostaden och arbetsgivarens lokaler. Denna reskostnad skall bekostas av arbetstagaren själv och denne kompenseras via skatteavdraget.
Om arbetstagaren av arbetsgivaren anvisas arbete på annat ställe och färdas dit direkt från bostaden med egen bil har arbetstagaren rätt till bilersättning bara för den del som överstiger avståndet mellan bostaden och arbetsgivarens lokaler.
Ungefärligen det samma gäller för arbetstiden. Arbetstagaren har inte rätt till ersättning för den tid resan till och från arbetsplatsen tar, men om denne utgår från hemmet har denne rätt till ersättning för den mertid resan tagit.
Detta innebär att arbetsgivaren normalt inte har utgifter för de anställdas resor annat än till och från de egna lokalerna till den arbetsplats denne anvisat dem till.
Att i en faktura yrka på ersättning för var och ens resor hela vägen från den egna bostaden kan nog inte ses som skäligt.
Men om avtalet mellan Tina och entreprenören avser ett jobb på löpande räkning får dock denne kompensera sig för sina kostnader. Om denne kan bevisa att denne betalt sina arbetstagare för resor från hemmet är det stor risk att Tina måste betala denna kostnad samt det sedvanliga påslaget på 15 %.
Dock skall då arbetstagarna redovisa detta som inkomst, eftersom resor till och från arbetsplatsen anses vara privata resor och om de bekostas av arbetsgivaren utgör de en beskattningsbar förmån.
Allt som allt känns det som om Tina kan bespara samtliga inblandade en hel del granskningar de kanske kan få bekymmer med genom att inte grotta i detta! Men å andra sidan kan det ju vara värt en viss nedskrivning av denna post i fakturan...
Men tråden handlar inte om arbetsgivare/arbetstagarrelationen så det är lite OT.
Min uträkning visar att 14 kronor är tak för vad det kostar att frakta en person en mil. Det är inget tak för hur dyrt man genom enfald eller uppsåt, t.ex. för att Någon Annan betalar, kan göra det - något sådant tak finns givetvis inte. Men det är ett tak för hur dyrt det blir om man agerar rationellt utan att anstränga sig något särskilt.Fairlane skrev:Det visar ju på inget sätt att 35 kr/mil är orimligt. Det finns några faktorer som håller ner ditt snitt, kanske orimligt mycket till och med. Vad gäller ditt snitt på din bil så har du många mil per år. Det ger lägre snittpris per mil, då värdeminskningen både är en faktor av tid och körsträcka. En annan faktor som drar ner ditt snitt är att du missar service, nya däck, spolarvätska, besiktningskostnad, parkeringskostnad. Om vinterdäck ingick i de 100' du betalade så bör det vara läge för nya nu (om inte redan tidigare, +plus 4000 (lågt räknat). En omgång sommardäck +4000 är nog inte tokigt heller (helst 2 omgångar). Servicekostnader och reparationer ger väl ytterligare 10000 (åter väldigt lågt räknat). Sen har du en billig försäkring, särskilt med den körsträckan.
min bil var förvisso lite dyrare än din, men efter 6 år och 9000 mil så har jag köpt två omgångar vinterdäck (fick inga med bilen) och en extra omgång sommardäck (nästa omgång kommer till våren). Kostnaden för detta ligger på över 20000 kr (de jag ska köpa inte medräknade). Bara där alltså över 2 kr/mil. Min försäkring kostar dubbelt mot din, på halva sträckan, dvs du betalar knappt 1 kr/mil i försäkring, jag betalar 3 kr/mil. Då har jag på inget sätt en speciell bil.
Du har valt en billig bil, en dyrare bil kostar mer i värdeminskning och mer i räntekostnader. Helt klart går det att komma en bra bit under 35 kr/mil, liksom det är lätt att koma en bra bit över. Inget säger att det ena är mer rimligt än det andra.
Kostnaden för service, däck och spolarvätska måste som jag redan visat uppgå till hisnande 336000 för att komma upp i 35 kronor per mil. Det är uppenbart orimligt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Din uträkning visar inte på ett tak på 14 kr/mil. Du har ju glömt dock, service etc. Självklart kommer du inte upp i 35 kr per mik, men mer än 14. Lägg till att en bil för 100000 inte är rätt bil för alla. Vissa behöver 4-hjulsdrift, andra större lastutrymme, en annan högre krocksäkerhet, någon behöver dragkrok etc. 0,5 liter per mil fungerar inte heller överallt. Och säg att du kort 1500 mil om året istället för 4000 så hade kostnaden per mil ökat än mer. Det du visat är att det kostar dig 14 kr/mil med dina förutsättningar (och när du ignorerar vissa kostnader) inte att det är ett universellt tak.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Oj vad trött jag blir på den här tråden. Hur kan ni lägga ned så mycket arbete på en så enkel fråga från TS? Det finns ju avtal och upphandlingsregler som reglerar allt. Lägg ner!
Med tanke på innehållet i tråden verkar det som om vissa tycker att detta inte är så enkelt.seniorkonsult skrev:
Vad gör man i händelse av att avtal saknas? Kör man gratis då...........ja, kanske t om. jobbar gratis?