Tina Eklöf skrev:
Faktum är att de har debiterat för 4 bilar från hemmet då vi hade två snickare som byggde altan och två målare som målade. Alla har de utgått från privata bostäder så den totala summan på alla fyra var 183 mil på jobb som tog dom sammanlagt 7 arbetsdagar.
Ok, så då kanske jag borde vara nöjd med att milersättningen totalt landade på 6405:-.

Tack för hjälp!
Jag hade tagit en diskussion med företaget om detta, för om det inte framgår av offerter och avtal så är det ju något som det är svårt att räkna med som konsument. 26 mil per arbetsdag tycker jag är alldeles för mycket att behöva räkna med och acceptera som konsument för ett hantverksuppdrag man beställt av ett företag. Om inte annat så kanske de kan få sig en tankeställare och börja skriva in i sina offerter och avtal hur det fungerar.
 
Det är entreprenören som har bevisbördan om avtalsinnehållet, inte du som kund. Om det är småhusentreprenad (ny- eller tillbyggnad) är detta dessutom explicit i konsumenttjänstlagen.
 
Jag hade frågat varför de vill ha en milersättning på 35 kr/mil. Såvida de inte har stora V8:or från 1980-talet så har de en fin fin vinstmarginal på dessa resor (även om den är liten i kr räknat). Min princip är att byggare tjänar pengar på att bygga, målare på att måla och taxichaufförer på att köra bil. När byggaren även vill jobba extra som taxichaufför är det ett tecken på att han kanske borde byta yrke.
 
Fairlane
Stureby1 skrev:
Jag hade frågat varför de vill ha en milersättning på 35 kr/mil. Såvida de inte har stora V8:or från 1980-talet så har de en fin fin vinstmarginal på dessa resor (även om den är liten i kr räknat). Min princip är att byggare tjänar pengar på att bygga, målare på att måla och taxichaufförer på att köra bil. När byggaren även vill jobba extra som taxichaufför är det ett tecken på att han kanske borde byta yrke.
Nja, 35 kr milen är väl ingen stor kostnad för en bil om man räknar med service, värdeminskning, försäkring etc. Räknar man bara bränsle så är det ju en annans sak.

Taxi Stockholm tar 156 kronor för 10 km, så det är itne helt jämförbart med att köra taxi.
 
Redigerat:
  • Gilla
santos och 2 till
  • Laddar…
Min vvs-are tog 120 kr milen för sin servicebil......
 
Vad säger er hantverkare om saken?
 
Att köra/driva en bil kostar 50-60 kr milen. Så 35:- /mil är billigt. I TS fall fall tycker jag det är bedrövligt att faktuera som de gjort.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Genomsnittet per dag torde bli 6,5 mil om jag inte räknat fel.........per gubbe alltså. 35 spänn milen är rimligt. Hade hantverkarna företagsbil eller privat bil?

Resa i tjänst med egen bil ger en ersättning till enskild arbetstagare med 18.50+11.50(skattepliktigt). I sådant fall tjänar företaget + 5 spänn milen.
 
Som jämförelse.....
Kör kran bil och många gnäller på att det är dyrt när man begär 150:- / mil
Då med lastbil som drar 4-6 liter milen och kostar över 3 miljoner i inköp

Men till TS det borde som tidigare sagt räknas 1 max 2 milkostnader från företaget och inte hemadresser

Som åkare utgår man från företagets adress / uppställning....
 
  • Gilla
-PC- och 2 till
  • Laddar…
Det blir ju lite konstigt om hantverkaren självsvåldigt skall få välja var milersättningen startar, utan att det avtalas i förväg. Tänk om hon väljer att jobba från Mallorca. ;)
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Min VVS:are tog ut 100 kr / mil vilket är merän vad taxi kostar här. När jag pekade på det så blev det värdens liv i lådan om att det var enligt standard och att de inte jobbade gratis.

För mig som kunde känns det mycket bättre om de lägger på pengar på sitt jobb istället för att smyga in lite här och där. Jag är mer än beredd att betala mer för bra jobb men när man gör så här känns det mer lurigt.

Finns dock inte så mycket att göra än att välja annan hantverkare nästa gång.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Jag säger bara det - efter att då och då roat mig med att titta i juridikforat - det är skönt att man är inbiten GDS are och spenderar sin tid på roligare saker än detta. Någon enstaka gång har jag ifrågasatt mig själv för att näst intill aldrig anlita hantverkare, men varje gång jag läser inlägg i det här forat så känner jag mig tillfreds igen.

Pen
 
  • Gilla
MrTobbe och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
snowjim skrev:
Min VVS:are tog ut 100 kr / mil vilket är merän vad taxi kostar här. När jag pekade på det så blev det värdens liv i lådan om att det var enligt standard och att de inte jobbade gratis.
Jag håller med om att 100 kr milen är saftigt om det inte är en specialbil av något slag, men taxi Skåne tar 263 kr/mil. Jag undrar om något bolag kommer ner till 100 kr/mil, inte ens Über ligger så lågt i Stockholm, möjligen Ûber POP. Å andra sidan tar de ingen timtaxa utöver detta.

I TS fall känns det tokigt att hantverkarna tar betalt för körning hemifrån, såvida det inte är närmre en kontoret, vilket inte verkar vara fallet.
 
Fairlane skrev:
Jag håller med om att 100 kr milen är saftigt om det inte är en specialbil av något slag, men taxi Skåne tar 263 kr/mil. Jag undrar om något bolag kommer ner till 100 kr/mil, inte ens Über ligger så lågt i Stockholm, möjligen Ûber POP. Å andra sidan tar de ingen timtaxa utöver detta.

I TS fall känns det tokigt att hantverkarna tar betalt för körning hemifrån, såvida det inte är närmre en kontoret, vilket inte verkar vara fallet.
Du har helt rätt ser det ut som, undra var jag fick ifrån att det kostade samma som taxi, här kostar taxi 185 kr / mil.
 
O
Om man har en specialbil, så som en kranbil, då förstår jag att det kostar men då är även bilen ett verktyg. Inte bara transport av hantverkaren. Jag skulle inte betala massa pengar per mil för en kranbil, om det ända är att transportera hantverkaren.... Då hade han kunnat köra en vanlig bil....
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.