Nils82 skrev:
Med tanke på innehållet i tråden verkar det som om vissa tycker att detta inte är så enkelt.
Vad gör man i händelse av att avtal saknas? Kör man gratis då...........ja, kanske t om. jobbar gratis?
Ha ha...jag håller med....35 kr milen är åt helvete.....välj annan hantverkare....se till att det som hantverkaren har skrivit i sin offert och som ni är överens om, också finns i ett avtal eller om dealen är att muntlig accept gäller...acceptera inga påslag....utan allt som du önskar ska offerteras och klargöras innan arbete påbörjas.....18,50 milen gäller som utgångspunkt för mig som konsult eller snickar-pelle som ska bygga lite....som anställd så yrkar du endera på avdrag för reskostnad i din deklaration eller så betalat din arbetsgivaren din reskostnad....du kan också göra som en vänster kvinnlig rikspolitiker gjorde för några år sedan, låta arbetsgivaren stå för resorna och sedan yrka avdrag på dessa i deklarationen..skattmasen var dock på tårna ha ha.....

Summa summarum....du ska inte betala 35 kr milen utan möjligtvis 18,50 kr...allt annat är båg.....du ska betala från firmans geografiska placering....hur snickar-pelle sedan gör mot sina anställda är deras ensak att lösa...det ska vara enkelt och ärligt för kunden att förstå...om inte...så ta en annan firma som vill göra ett bra jobb och inte tjäna pengar på att bluffa med milersättningar och tilläggsavgifter.
 
  • Gilla
Rafael Ospino
  • Laddar…
Då är det i stort bara ni i hela samhället som får betalt för att åka till och från jobbet... Jag vill också ha det förstås men det kommer aldrig hända tyvärr. Men detta är orsaken till att kunder inte tycker det är ok att betala resan hemifrån, all mat,extra leksaker m.m. till den som fixar badrummet
 
Såg nu att mitt inlägg inte innehöll det inlägg jag svarade på vilket gör det lite underligt förstås. Det var en respons på ett tidigare inlägg som sade att det var självklart att man har betalt för resor till jobbet..

Simma lugnt
 
Nils82; nej man jobbar inte gratis men svaren återkommer lika hela tiden utom det väsentligaste. 1) Vad är upphandlat och 2) vad står i avtalet? Dessa svar räcker för att få lösningen. TS verkar f ö ha lämnat tråden.
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Ciba skrev:
Då är det i stort bara ni i hela samhället som får betalt för att åka till och från jobbet... Jag vill också ha det förstås men det kommer aldrig hända tyvärr. Men detta är orsaken till att kunder inte tycker det är ok att betala resan hemifrån, all mat,extra leksaker m.m. till den som fixar badrummet
Japp, är medveten om det. Att vi snickare får betalt för att åka till och från jobbet är ganska unik men så är avtalet mellan parterna. Helt förvarbart dock, då vi aldrig har fast tjänsteställe.
 
Mittparadis skrev:
Ha ha...jag håller med....35 kr milen är åt helvete.....välj annan hantverkare....se till att det som hantverkaren har skrivit i sin offert och som ni är överens om, också finns i ett avtal eller om dealen är att muntlig accept gäller...acceptera inga påslag....utan allt som du önskar ska offerteras och klargöras innan arbete påbörjas.....18,50 milen gäller som utgångspunkt för mig som konsult eller snickar-pelle som ska bygga lite....som anställd så yrkar du endera på avdrag för reskostnad i din deklaration eller så betalat din arbetsgivaren din reskostnad....du kan också göra som en vänster kvinnlig rikspolitiker gjorde för några år sedan, låta arbetsgivaren stå för resorna och sedan yrka avdrag på dessa i deklarationen..skattmasen var dock på tårna ha ha.....

Summa summarum....du ska inte betala 35 kr milen utan möjligtvis 18,50 kr...allt annat är båg.....du ska betala från firmans geografiska placering....hur snickar-pelle sedan gör mot sina anställda är deras ensak att lösa...det ska vara enkelt och ärligt för kunden att förstå...om inte...så ta en annan firma som vill göra ett bra jobb och inte tjäna pengar på att bluffa med milersättningar och tilläggsavgifter.
Om du beställer ett lass grus, skiter du i frakten då? "Ha ha, det får grus-pelle köra gratis!"
Struntar du i att frankera brev? "Ha ha det får post-pelle köra gratis!"

Sen, varifrån får du att milersättningen ska vara 18,50 kr milen?
35 kr per mil är en högst rimlig ersättning.
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Nils82; nej man jobbar inte gratis men svaren återkommer lika hela tiden utom det väsentligaste. 1) Vad är upphandlat och 2) vad står i avtalet? Dessa svar räcker för att få lösningen. TS verkar f ö ha lämnat tråden.
Exakt.
 
Har man inte tecknat avtal fr man skylla sig själv. Kan även bli problem med ett ev ROT- avdrag.
 
Jag skulle nog påstå att avsaknaden av avtal lika gärna kan ställa till det för hantverkaren om det blir en tvist. Som i det här fallet som diskuteras tror jag det blir svårt för firman att få igenom sitt upplägg med resekostnader om TS bestrider delar av ersättningen om ett avtal kring detta saknas.
 
Återigen, skilj på milersättning till arbetstagare och fakturerad reskostnad till kund......HELT skilda saker!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag syftar naturligtvis på reskostnaden som firman fakturerat TS. Hur firman sen reglerar ersättning till sina anställda är helt ointressant för TS och diskussionen i tråden.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
När börjar en anställd snickare/målare/hantverkare att jobba?

De flesta börjar väl sitt jobb när de anländer till företaget, varifrån de flesta anser att restiden ska starta.
Med andra ord bör ju hantverkaren ha rätt till vanligt timlön för varje körd timme, mellan företaget och kunden.

Vidare använder många en så kallad servicebil, där verktyg ingår. Vilket höjer kostnaden för bilen avsevärt.

Sen är frågan hur många kunder som vill betala milersättning från företaget beläget 5 mil bort, medans den anställde hantverkaren enbart bor en mil bort.

Det finns alltså många sätt att räkna milkostnad och reseersättning.
Jag säger inte att hantverkarna i TS fall gjort rätt. Men det saknas mycket information, för att avgöra om reseersättningen är billig eller dyr.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Om man ser till hur det brukar vara så brukar det som regel inte vara div ersättningar som är problemet utan snarare att när man begär in offert så nämns det inget om resekostnader och när fakturan kommer sedan så är det helst plötsligt med en massa poster som inte omtalats.
Vilket så klart gör att vissa hantverkare kan ge sken av att ge ett bättre pris än vad de egentligen gör, vilket iaf jag tror är just anledningen till att man har div konstiga avgifter istället för att bara säga att det kostar 1000kr i timmen och då ingår allt som behövs.

En sak kan ju vara specialsaker som behövs just vid 1 speciellt jobb, men det kan ju knappast bilen räknas.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Pumba skrev:
Vilket så klart gör att vissa hantverkare kan ge sken av att ge ett bättre pris än vad de egentligen gör, vilket iaf jag tror är just anledningen till att man har div konstiga avgifter istället för att bara säga att det kostar 1000kr i timmen och då ingår allt som behövs.
Om firman inte tar ut resekostnaden som en separat post utan bakar in resekostnaden i timpriset så blir det väldigt ojämn fördelning av resekostnaden för tex dessa "familjer":
1: bor långt från firman
2: bor granne med firman
3: beställer ett arbete som tar två timmar
4: beställer ett arbete som tar åtta timmar

Med ovanstående så får den som bor nära och beställer ett jobb som tar åtta timmar, betala väldigt mycke för bilen/resan utan att få något för det. Och den som bor långt bort och beställer ett tvåtimmarsjobb knappt behöver betala något för bilen.

Då är det mycket bättre att resekostnade specas, både timpriset och milkostnaden, tex 30kr/mil och 150kr/timme.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Demmpa skrev:
1: bor långt från firman
2: bor granne med firman
3: beställer ett arbete som tar två timmar
4: beställer ett arbete som tar åtta timmar

Då är det mycket bättre att resekostnade specas, både timpriset och milkostnaden, tex 30kr/mil och 150kr/timme.
Det är väl upp till kunden om han vill anlita en firma långt bort eller nära, om han har behov av ett jobb för 2 tim eller 8 tim.
Det viktiga är att kunden redan vid prisförfrågan får alla kostnaderna presenterade för sig så att kunden själv kan jämföra och avgöra vem som skall anlitas.
Jag menar att det är försök till bedrägeri att påföra kostnader som inte överenskommits.
Nu vet vi ju inte vad som överenskommits i detta fall eftersom TS tystnat men jag väntar med spänning på TS:s kommentar. :rolleyes:
 
  • Gilla
Gia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.