Stureby1 skrev:
Jag hade frågat varför de vill ha en milersättning på 35 kr/mil. Såvida de inte har stora V8:or från 1980-talet så har de en fin fin vinstmarginal på dessa resor (även om den är liten i kr räknat). Min princip är att byggare tjänar pengar på att bygga, målare på att måla och taxichaufförer på att köra bil. När byggaren även vill jobba extra som taxichaufför är det ett tecken på att han kanske borde byta yrke.
För många är 35 kr/mil en förlustaffär. Jag kör egen bil i tjänsten och har milersättning på 30 kronor. Eftersom jag valt att ha en ny bil (även om det är en billig Skoda) så blir det förlust, totala milkostnaden är högre än milersättningen (som ska skattas först). Jag gnäller dock inte, det är ju ett eget val. Ville bara påpeka att man inte behöver åka V8 för att bränna 35 spänn, soppakostnaden är en liten del i totalkostnaden för en bil.
Ska man tjäna pengar på milersättning lär man åka gammal pundarbil. Det gjorde jag i många år och det var fina pengar in på kontot.

cecar33 skrev:
Anställda har däremot rätt till ersättning av firman från sitt hem men det har inget med kund att göra.
Vilken yrkeskategori har sådana avtal? Hatten av för deras fackförbund!

Någonstans borde det finnas någon typ av regel för detta tänker jag? Annars så känns det väl rimligast att det framgår i en offert eller liknande och att man då är överens om detta innan man skriver ett avtal. Har fakturan redan kommit med denna kostnad kan det ju bli svårt att visa att det är fel om ingen övernskommelse har gjorts innan.

Norrhyttan skrev:
Vilken yrkeskategori har sådana avtal? Hatten av för deras fackförbund!
B la. byggnads har det avtalet. Grundar sig till viss del i att det inte finns fast tjänsteställe att åka till från sin bostad. Men i grund och botten en föremån i avtalet mellan parterna.

• Gilla
santos
  • Laddar…
Klart man får milersättning hemifrån till arbetsplatsen

Självklart ska milersättningen som en kund betalar utgå från företaget kontor, något annat är bara lurigt. Man får ändå anta att företagets anställda utgår från kontoret. Sen kan det såklart vara så att Man kör direkt från Kund A till Kund B men då har man först fått betalat från Kund A till kontoret och sen kontoret till Kund B.

Som anställd får man ta att det kostar pengar att ta sig från sitt hem till kontoret, det är så det fungerar för de flesta. Visst kan det vara så att man får milersättning även här om man har en snäll arbetsgivare men det får ju komma från företaget och inte kunden såfall.

MEN jag vet att man är underliga åsikter när det gäller sådant som detta och det verkar ganska vanligt att man tar ut en viss vinst på milersättning till kund. För mig sjunker dock ett sådant företag ganska snabbt i trovärdighet i mina ögon.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Man måste vara väldigt klar med att det skiljer på ersättning till anställd och debitering mot kund. Anställd har ALLTID rätt till ersättning per mil enligt avtal. Under förutsättning att privat bil nyttjas, såklart. Vad sedan företag debiterar kund är en helt annan sak.

Vill ni så klipper jag in avtalstexten direkt ifrån bygg och anläggningsavtalet........men som sagt, det har inget med företag/kund relationen att göra. Hänger ni med?

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Nils 82: Har man verkligen rätt till ersättning från hemmet och inte från företagets säte? Kan givetvis vara så, men i så fall borde eventuell ersättning för resan mellan hemmet och företaget i vart fall anses som lön av skatteverket om sträckan är längre än sträckan till arbetsplatsen. Men det har som tidigare sagt ingen direkt koppling till fakturering till kund av resa.

Företaget måste på något sätt ta betalt för kostnaden för bil och tid det tar att ta sig till arbetsplats. På landsbygden hinner man långt på en timme, då är en milkostnad för enbart bilen på 40:-/mil ok. I stan kan det ta lång tid att åka en mil, men de fasta kostnaderna för bilen kvarstår; kanske blir då milkostnaden högre.

Oavsett vilket så måste kunden givetvis informeras om kostnaderna för resor innan, och kunna välja om man vill betala för en bil per hantverkare istället för en bil per yrkesgrupp (vilket är rimligt i mina ögon). Annars går det ju inte att jämföra offerter. Att arbetsgivaren håller varje anställd med egen firmabil kan jag tycka är en kostnad som får ligga på företaget.

Tack alla för bra info. Dock behöver jag kunna visa att det finns en regel/lag som säger att milersättningen ska utgå från firman och att de borde ha samåkt (målarna hade samma arbetstider), räcker inte med att jag visar upp allas åsikter från forumet. Så är det någon som vet var jag kan hitta fakta om det här? (har googlat massor samt mailat hantverkarnas riksorganisation men inte fått något svar). Trevlig helg!

Nja, är det för din egen del du vill ha någon regel/lag att luta dig emot.? :confused:

Det är väl bara att meddela företaget att du inte tänker betala bilersättning överhuvudtaget, eftersom det inte är överenskommet varken muntligt eller skriftligt. Övrigt som ni kommit överens om betalar du givetvis.
(Förstås under förutsättning att ingen sådan överenskommelse finns om bilersättning)

Senare kan du möjligtvis göra en förlikning att du betalar 1 bil/dag och från företagets verksamhetsadress dvs. med det företag du gjorde överenskommelsen med -om du tycker det är en bra kompromiss. ;)

Du bestrider helt enkelt fakturan till den del som avser milersättningen och betalar resten.
Om företaget försöker kräva dig via Kronofogden så meddelar du att fakturan är bestriden.
Då hänskjuter Kronofogden det till Tingsrätten där det kommer att behandlas som FT-mål.
D.v.s att varje part står för sina rättegångskostnader.
Du kan där representera dig själv i första förhandlingen, om du förlorar där och måste dra det vidare så kan det vara klokt att anlita en jurist och då börjar det kosta pengar.
Men har du torrt på fötterna så kommer nog inte företgaet att gå så långt för en mindre summa som i detta fallet.

Redigerat:
Tro mig, vi har dragit det här fram och tillbaka många varv. Dom hävdar att man visst får debitera kunden från deras anställdas bostäder. Vi hävdar att det är från firman. Så ja, det vore bra att kunna visa att det finns en "regel" som säger att vi har rätt (om vi nu har det).

roland53 skrev:
Nja, är det för din egen del du vill ha någon regel/lag att luta dig emot.? :confused:

Det är väl bara att meddela företaget att du inte tänker betala bilersättning överhuvudtaget, eftersom det inte är överenskommet varken muntligt eller skriftligt. Övrigt som ni kommit överens om betalar du givetvis.
(Förstås under förutsättning att ingen sådan överenskommelse finns om bilersättning)

Senare kan du möjligtvis göra en förlikning att du betalar 1 bil/dag och från företagets verksamhetsadress dvs. med det företag du gjorde överenskommelsen med -om du tycker det är en bra kompromiss. ;)

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Det finns nog ingen specifik lag som behandlar exakt det du frågar efter.

Har du fått en skriftlig offert där uppgifterna inte finns med så tycker jag du skall ta kontakt med din konsumentvägledare. Stöd kan finnas i prisupplysningslagen ?

Tina Eklöf skrev:
Tro mig, vi har dragit det här fram och tillbaka många varv. Dom hävdar att man visst får debitera kunden från deras anställdas bostäder. Vi hävdar att det är från firman. Så ja, det vore bra att kunna visa att det finns en "regel" som säger att vi har rätt (om vi nu har det).
Ja, dom kan debitera en semesterresa till Kanarieöarna också - om ni kommit överens om detta :wow:

Det avgörande är vad ni avtalat - inte vad som eventuellt kan finnas i någon kutym eller regel.
Att det är lagstadgat kan det knappast vara frågan om.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
F
Du som anställd kan dra av kostnader för resa till och från arbetet i din deklaration om vissa villkor uppfyllts https://www.skatteverket.se/privat/...03674.html#h-Avdragforresortillochfranarbetet

Vad du som kund får betala för milersättning för hantverkare är något helt annat och det får man avtala fritt om. Har ni inte avtalat om någon milersättning skulle jag argumentera stenhårt för att milersättning ska utgå från firman. Och om inte hantverkarna verkar behöva två bilar (för att de t.ex har "sina egna" verktyg i respektive bil) så skulle jag hävda att de kunde samåka.

Du behöver inte visa på någon lag eller regel. Någon sådan lag finns inte. Och om du hittar nån broschyr eller paragraf på internet med best practices så är det ändå inget som firman behöver ta hänsyn till.
Dina egna argument räcker. Betala in vad du anser korrekt. Sen är det i slutändan upp till tingsrätten att bestämma efter att du bestridit resten enligt konstens alla regler.

Ibland måste man stå upp och ta fajten själv för det man tycker är rätt och rimligt. Tyvärr är vi konsumenter så himla rädda och vill ha trygga lagboken att luta oss mot.

Tina Eklöf skrev:
Det finns ingen lag eller regel som talar om hur mycket det får debiteras i bilersättning. Vanligt i byggbranchen att anställda får bilersättnnig från bostaden eftersom arbetsplatsen flyttar sig hela tiden. Vad kunden ska betala beror på vad man avtalat. Har man inte avtalat något och det kommer en helt orimlig räkning får man ta upp det till förhandling men å andra sidan måste ju gubbarna ta sig till arbetsplatsen och tar man inte milersättning kommer det i timpriset. Det går inte att SMS:a dit dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.