96 557 läst ·
337 svar
97k läst
337 svar
Milersättning och allmänt trilskandes hantverkare
Nej du behöver inte visa någon extra tacksamhet annat än att betala vad som är skäligt. Om hantverkarens katt blev överkörd dagen innan är det dennes problem och inte ditt.mattias.rask skrev:
Jo, och håller med om att kanske borde uttryckt mig lite smidigare om jag förstått att han var så känslig. Är också tacksam för att James och Jimmie ställde upp när deras kollega som precis börjat arbeta efter en hjärnblödning inte klarade av att slutföra jobbet. Så förstår att jag borde visa mer tacksamhet.
Faktum kvarstår dock att de har överdebiterat och när jag ber dem korrigera så jävlas de och skulle man sätta hårt mot hårt så kan jag hålla inne med ett belopp som motsvarar kostnaden för att demontera och återmontera fönstret då de utan tillåtelse använt fogskum i strid med fönstertillverkaren instruktioner. Dessutom använde de fogskum utan att meddela mig trots att jag sagt till om att jag inte ville ha det. Fått besked från villafönster att garantin inte gäller vid drevning med fogskum.
Viktigt är att ha allt på prent då muntligt aldrig gäller. Samla det du har skriftligt och säg bara att fakturan bestrids.
Absolut. Bara intressant att ha lite funderingar. Detta är ju en högre kostnad än några såg blad, tänker jag.Nyfniken skrev:
Jag vet hur många överraskningar man som hantverkare kan få när man börjar riva för att utföra ett till synes enkelt rot-jobb. Ibland finns inte alla förutsättningar på plats för att man ska kunna göra ett bra jobb, och då måste man lösa det. I det här fallet svarar han ju i mailet att springan ovanför ett fönster var för stor för tätningslisten du köpt, och att de var tvungna att lösa det på annat sätt.mattias.rask skrev:
Är det dessutom andra faktorer som tidsbrist pga semester så minskat ju alternativen.
Det är otroligt lätt att tro att man förberett sig till 100%, införskaffat alla nödvändiga material etc, men ibland motsvarar inte verklighet ens förväntningar, och då får man helt enkelt vara öppen för alternativ.
Fönstertillverkarens försäkringsvillkor avser säkerligen att öppningsmåtten är korrekta och/eller att rätt storlek på tätningslisten används när de ställer krav på vilka lösningar som täcks av försäkringen också.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Det är ändå anmärkningsvärt många som verkar tycka att det ”bara är att betala”. Det är ju jävligt allvarligt när hantverkaren använder fogskum när kunden varit glasklar med att det inte får användas.
Det spelar ju ingen roll om fönstergarantin gäller eller inte. Om kund säger nej till fogskum så är det det som gäller, fattar inte hur man kan resonera annorlunda?
Det spelar ju ingen roll om fönstergarantin gäller eller inte. Om kund säger nej till fogskum så är det det som gäller, fattar inte hur man kan resonera annorlunda?
Därför att det är en jäkla skillnad mellan att montera dörrar och fönster med fogskum som ett tillvägagångssätt att göra det och att använda det som en nödlösning på ett enda ställe med avvikande omständigheter för att få ett arbete klart i tid.S SueCia skrev:Det är ändå anmärkningsvärt många som verkar tycka att det ”bara är att betala”. Det är ju jävligt allvarligt när hantverkaren använder fogskum när kunden varit glasklar med att det inte får användas.
Då vi bara hör en version an historien här så lämnar jag iallafall dörren på glänt för möjlighet att TS ville ha jobbet utfört till en viss tid/datum, och att det då kanske inte finns utrymme för att improvisera fram andra rimliga lösningar när förutsättningarna för att göra ett önskat arbete saknas.
Precis! Och om man trots allt måste göra något annorlunda än kunden vad kunden specificerat så diskuterar man väl det INNAN! Inte bara skita I vad kunden vill.S SueCia skrev:Det är ändå anmärkningsvärt många som verkar tycka att det ”bara är att betala”. Det är ju jävligt allvarligt när hantverkaren använder fogskum när kunden varit glasklar med att det inte får användas.
Det är helt rimligt…ifall kunden är närvarande eller går att få tag på. Det hade varit intressant att höra hantverkarens sida av just den detaljen istället för enbart kundens. Ibland vet hantverkaren saker om sitt yrke som inte kunden gör. Ibland vill inte kunden att hantverkaren ska ringa och fråga om struntsaker, utan att hantverkaren helt enkelt bara ska (i det här fallet) byta fönstren som hantverkaren får betalt för.L llundberg skrev:
Det kan verka otroligt, men många anlitar hantverkare för att få hjälp med något de inte klarar själva 😊
Hantverkaren har svarat TS på den frågan. Står i första inlägget. (Mailsvar från hantverkaren)K K.Bygg skrev:Därför att det är en jäkla skillnad mellan att montera dörrar och fönster med fogskum som ett tillvägagångssätt att göra det och att använda det som en nödlösning på ett enda ställe med avvikande omständigheter för att få ett arbete klart i tid.
Då vi bara hör en version an historien här så lämnar jag iallafall dörren på glänt för möjlighet att TS ville ha jobbet utfört till en viss tid/datum, och att det då kanske inte finns utrymme för att improvisera fram andra rimliga lösningar när förutsättningarna för att göra ett önskat arbete saknas.
Fogskum var vi tvugna att använda på det översta fönstret som vi förklarade, det fanns helt enkelt inte plats att montera ditt system med ”svälllister”. Det hade krävts extraarbeten på flera timmer som inte hade varit motiverbart, speciellt då vi inte hade kunnat pressa oss att till bli klara innan semestern så du skulle kunna riva ställningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 722 inlägg
Men om nu kunden uttryckligen sagt "använd inte fogskum" så får man väl ändå ta och höra av sig till kunden om man nu ändå vill använda fogskum...
Hantverkaren har haft dialog med TS om det. Står i första inlägget.13th Marine skrev:
Fogskum var vi tvugna att använda på det översta fönstret som vi förklarade, det fanns helt enkelt inte plats att montera ditt system med ”svälllister”. Det hade krävts extraarbeten på flera timmer som inte hade varit motiverbart, speciellt då vi inte hade kunnat pressa oss att till bli klara innan semestern så du skulle kunna riva ställningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 722 inlägg
Nja, står inte ifall "dialogen" om fogskummet var före eller efter applicering...H H-Thomasson skrev:Hantverkaren har haft dialog med TS om det. Står i första inlägget.