Mikael_L
End skrev:
Då är det i sin ordning, per 10 meter var alltså ganska logiskt.
Logiskt eller inte, så var det ju inte så heller. Ingenting per tio meter.

Utan 1,5mm fel - oavsett.

Den kan mäta 1,5mm fel på 5cm mätsträcka = ganska uselt.
Den kan mäta 1,5mm fel på 5m mätsträcka = bra
Den kan mäta 1,5mm fel på 50m mätsträcka = imponerande

Redigerat:
Ja värt att notera att jag blev grundlurad när jag skulle mäta avståndet mellan formplyforna, de bruna som man använder för att gjuta betong, då ytan är blank och reflekterande. Som tur var så brukar jag alltid dubbelkolla och upptäckte felen. Löste det med att sätta dit en maskeringstejp där laserstrålen hamnar.

Mikael_L
Själva lasermätaren då:
GLM80 håller måtten ca 11x5x3cm. Gummibeklädd på diverse ytor och känns stabil och gedigen. Den ligger bra i mina nävar, men har man små händer så kanske mätaren kan börja upplevas som aningens klumpig.
Storleken är nog ganska OK, jag kollade måtten på en del konkurrenter och Bosch GLM80 sticker inte ut på något uppseendeväckande vis.
Visst skulle jag gärna sett en lite mindre mätare, men innehållet bestämmer antagligen storleken.

På baksidan finns en mätpinne som kan fällas ut för att komma åt att mäta in i 90° hörn eller i fördjupningar. Mätpinnen är nästan 40mm lång och räcker alltså inte till för att mäta mot en yta som delvis är blockerad av en 45mm regel. Visst kan man då mäta mot regeln istället och lägga till 45mm, men det är lätt att antingen glömma detta eller räkna fel.
Mätpinnen har också en finess, den går att fälla ut i 90° också, och man kan därmed mäta mot yttersidan av ett mätobjekt.
16-s.jpg

Mätpinnen är det som känns klenast och minst förtroendeingivande på mätaren. Jag misstänker att jag själv, eller något barn som ”lånar” mätaren förr eller senare kommer bryta av pinnen.
Men det är kanske bra att pinnen är lite klen så den går sönder istället för mätarens hölje. Det sitter en skruv där på sidan, så jag antar att pinnen är lätt att byta.

När man startar mätaren så börjar den alltid med samma mätläge – avståndsmätning med baksidan som referensplan.
Om mätaren sitter i vattenpassskenan så startar den dock direkt med vinkelmätning med GLM80’s sida som mätplan.

Detta känns bra, mindre risk att man glömmer bort att när man sist mätte så var det med någon annan mätmode.
Men funktionen att den automatiskt går på vinkelmätning har dock irriterat mig en hel del. Om lasern är ”blockerad” dvs har ett föremål endast max någon cm framför lasern när man slår igång mätaren eller trycker på mätknappen för att mäta så går mätaren automagiskt över till vinkelmätning. Och detta läge går sen inte att komma ifrån utan att först slå av mätaren och sen på igen.
Och det har som sagt irriterat mig rejält, för det är lätt hänt att man råkar rikta mätaren mot något föremål, slår igång den för tidigt, har handen för osv. Och så måste man alltså slå av den och börja om på nytt.

När man fått sin GLM80 så finns det en del grundinställningar att göra:
  • Ljud av/på
  • Belysning av/på/auto
  • Digitalt vattenpass av/på
  • Displayrotation av/på
  • Permanent laserstråle av/på
  • Mätenhet m/cm/mm (I denna svenska version av instrumentet.)
  • Mätenhet vinkel ° / % / mm/m

• Ljudet borde man förutom att kunna stänga av även kunna välja ett läge med låg ljudvolym. Jag har valt ljudlöst för att ljudet är alltför högt och skärande i örat. Perfekt dock om man jobbar med hörselkåpor och i riktigt bullrig miljö.
  • Att slå på eller av digitalt vattenpass betyder endast ifall man vill kunna se lutningen även då man avståndsmäter. Detta tycker jag är en bra finess så den har jag på.
  • Displayrotationen fungerar perfekt, ett givet val.
  • Permanent laserstråle har jag bara använt när jag gjort min snabbrepeterande mätningar, då får man ett mätvärde varje gång man trycker på mätknappen.
  • Måttenhet ställde jag omedelbart in på mm, då jag gillar att tänka i mm. Det går inte att ställa in fot eller tum på detta svensklevererade exemplar. Det finns alltså möjligen ett stort problem med att importera en GLM80 från storbrittanien eller USA. Kan vara värt att tänka på.
  • Enhet vinkel går att förutom vinkel i grader ställa in på % och mm/m, vilket säkert kan vara jättebra när man jobbar med lutning på golv eller en avloppsledning etc.

Mikael_L skrev:
Logiskt eller inte, så var det ju inte så heller. Ingenting per tio meter.

Utan 1,5mm fel - oavsett.

Den kan mäta 1,5mm fel på 5cm mätsträcka = ganska uselt.
Den kan mäta 1,5mm fel på 5m mätsträcka = bra
Den kan mäta 1,5mm fel på 50m mätsträcka = imponerande
Känns fortfarande som det finns flera olika budskap. Vore intressant om Bosch kunde svara formellt då detta bör vara en av de viktigaste frågorna!

Mikael_L
Jag har en enda formell uppgift.
Det är den man återfinner i levererad instruktionsbok, kan läsa i manualen som går att ladda ner från nätet i PDF-format samt att det även står så om mätaren på Bosch egna hemsida.
http://www.bosch-professional.com/se/sv/ocs/Verktyg/101300/26171/avstandsmaetare/glm-80/

Jag väljer att ignorera övrig hörsägen till dess någon rent officiell och formell uppgift dyker upp.
Man ska inte tro att varenda pryoelev som kan råka svara i telefonen hos Bosch vet alla data, eller ens förstår frågan.

Eftersom ljushastigheten är konstant och det synnerligen enkelt att mäta tid med extremt hög precision är jag närmast förvånad att felet är så stort som 1,5 mm. Det finns ingen som helst anledning att tro/hävda att felet skulle vara beroende av mätsträckans längd.

• Gilla
magnu
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Eftersom ljushastigheten är konstant och det synnerligen enkelt att mäta tid med extremt hög precision är jag närmast förvånad att felet är så stort som 1,5 mm. Det finns ingen som helst anledning att tro/hävda att felet skulle vara beroende av mätsträckans längd.
Ja det vore bra om det är så - annars känns det som man inte alls kan lita på mätningen. Dessutom är det många värdesiffror i mättalet så förhoppningsvis har de något syfte :-)

...men ljushastigheten är inte konstant. Ljushastigheten i ett medium är ljushastigheten i vakuum (C) dividerat med brytningsindex för mediet i fråga. Brytningsindex för luft beror av dess densitet, vilken i sin tur beror av relativ fuktighet och temperatur osv, osv...

mattiasp skrev:
...men ljushastigheten är inte konstant. Ljushastigheten i ett medium är ljushastigheten i vakuum (C) dividerat med brytningsindex för mediet i fråga. Brytningsindex för luft beror av dess densitet, vilken i sin tur beror av relativ fuktighet och temperatur osv, osv...
Jo, förvisso, men eftersom variationer i luftens brytningsindex dyker upp först i åttonde decimalen kan vi nog betrakta ljusets hastighet som konstant i detta sammanhang. :)

Screen Shot 2012-10-02 at 1.06.57 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Jag kan gå med på att den är approximativt konstant ;)

Mikael_L skrev:
En sak som bekymrar mig är dock att mätaren verkar bli förvirrad av att mäta mot/genom diffusionstät åldersbeständig byggplast. Det är ju lite tråkigt då den plasten förekommer frekvent i våra husbyggen. Har plasten dock anliggning mot sitt underlag så verkar det mäta rätt.
Jag tror inte att någon lasermätare klarar att mäta genom transparenta föremål.
Du får reflektion från både plasten och väggen bakom.
Vilken reflex ska du mäta avståndet till?

Mikael_L skrev:
Men slutligen visar de tester jag gjort att det faktiskt är möjligt att GLM80 kan mäta kan mäta så precist.
Jag har mätt fram en total mätosäkerhet på i runda slängar ±1,7mm för mätsträckor upp till 20 meter. I denna osäkerhet har jag tagit hänsyn till instrumentets absoluta noggrannhet gentemot referens, instrumentets repeterbarhet (precision) samt operatörens inverkan.
Mina tester lider brist på en tillräckligt bra testuppställning för att framförallt kunna lita på jämförelsen mot referens.
Men jag är nöjd med de resultat jag fått. Noggrannheten hos instrumentet verkar såpass bra att det snabbt blir handhavande och andra felkällor som kommer dominera.
Skattade du sigma till 0.6mm?
+/-3 sigma = +/- 1.7mm?

Mikael_L
magnu skrev:
Skattade du sigma till 0.6mm?
+/-3 sigma = +/- 1.7mm?
Nja, nu ska vi se.
Jag skattade spridningen till ungefär 0,8mm med ett 2sigma konfidensintervall. dvs 95%.
Sen adderade jag felmätningen (referensen - medelmätvärdet) till detta. Den låg också i snitt runt 0,8mm.

Jag är lite osäker på om jag tänkt rätt hela vägen, både att bara lägga ihop dessa två skattningar, likaså började jag just nu fundera på om jag använde enkelsidigt konfidensintervall eller bubbelsidigt, och vilket som är det korrekta. :o

Mikael_L
Jag hade tänkt posta nästa del ikväll, den med mina noggrannhetstester.

Men jag känner att jag bör lägga en sista hand på både det skrivna och på att ta en sista funderare över hur jag har tänkt med den statistiska bearbetningen. Så med lite tur ramlar nästa del in i morgon em. Annars får ni vänta ännu lite till. ;)

Du bör använda ett dubbelsidigt konfidentintervall. Om du vara riktigt seriös utvärderar du dina mätvärden enligt ISO 16269-6:2005.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.