T Thomas_Blekinge skrev:
Även om jag inte hyser några sympatier alls för Timell så måste han anses som oskyldig till motsatsen är bevisat.
Och att dra usla sexistiska skämt, tafsa på kvinnor (och kalla det vänskapligt) och sådant är alltså okej, det är något vi bara måste stå ut med? Eftersom det inte ger en dom?

Nä, du har inte fattat vad det här går ut på. Jag ska inte behöva göra en polisanmälan och vänta på en dom innan jag säger till en man att jag inte accepterar det han gör. Gränsen för trakasserier går INTE vid vad som är straffbart, den går mycket längre ner!

Läs på om Rape Culture-pyramiden som jag lagt in tidigare i tråden. De två gula nivåerna är alltså INTE OKEJ, trots att de inte är kriminella.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Marike
Anna_H Anna_H skrev:
Värt att tänka på i sammanhanget är att väldigt mycket av det som vittnas om i Metoo är inte kriminellt. Det gör ändå inte att det är okej, men många män tycks mena att om det inte är polisanmält och inte blivit en dom så får man acceptera det.

I en mycket stor majoritet av vittnesmålen i MeToo anges ingen gärningsman. För det handlar egentlgien inte om vilken individ som gjorde vad, utan om helhetsbilden, mäns bristande respekt mot kvinnor.
Då borde lagen ändras så att den gäller för allt som inte kan accepteras. Sedan är ju män olika, några hade kanske tyckt det var ok ändå.
Att metoo inte tar hänsyn till vem det handlar om är ju bra.
 
Mikael_L
Marike Marike skrev:
Då borde lagen ändras så att den gäller för allt som inte kan accepteras. Sedan är ju män olika, några hade kanske tyckt det var ok ändå.
Att metoo inte tar hänsyn till vem det handlar om är ju bra.
Nej.
Det mesta förehavanden människor mellan måste hanteras på andra sätt. Där respekt, medmänsklighet, integritet och vänlighet t.ex är egenskaper vi måste odla och tillägna oss.

Vi kan absolut inte ha lagar och en rättsapparat som ska ordna allt som uppfostran och hyfs ska klara av.
 
  • Gilla
-RB- och 9 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Han hade väl kontrakt i 3 år till? Det måste väl betyda något.
Ja, det betyder att han förmodligen kommer att få en rejäl summa pengar i avgångsvederlag.
 
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Det mesta förehavanden människor mellan måste hanteras på andra sätt. Där respekt, medmänsklighet, integritet och vänlighet t.ex är egenskaper vi måste odla och tillägna oss.

Vi kan absolut inte ha lagar och en rättsapparat som ska ordna allt som uppfostran och hyfs ska klara av.
Det är verkligen ovanligt att du och jag är överens i denna tråd. Men här satte du huvudet på spiken. Någon måtta på pöbelhopens stöveltrampande får det väl ändå vara!
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Han hade väl kontrakt i 3 år till? Det måste väl betyda något.
Hur avtalen mellan TV4, Meter och Timell är skrivna känns ju väldigt långt utanför denna diskussion.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Marike
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Det mesta förehavanden människor mellan måste hanteras på andra sätt. Där respekt, medmänsklighet, integritet och vänlighet t.ex är egenskaper vi måste odla och tillägna oss.

Vi kan absolut inte ha lagar och en rättsapparat som ska ordna allt som uppfostran och hyfs ska klara av.
Jo.
Det är bevisat att ditt ideal inte har fungerat.
 
Fairlane
En liten(?) detalj i det hela. Bara för att man ska anses vara oskyldig tills dess att man är dömd i domstol, så behöver man rent faktiskt inte vara oskyldig.

Så när man påstår att någon är oskyldig blir det lite fel om man inte vet med 100% säkerhet att så är fallet. Man ska anses oskyldig, vilket är något annat.

För att göra det lite konkret: Någon är skyldig till mordet på Olof Palme, även om alla skall anses oskyldiga eftersom ingen är dömd. Kör du för fort med bilen så är du skyldig till fortkörning, vare sig du blir dömd eller inte. Stoppar du i dig doping så är du skyldig till doping, även om du inte avslöjats.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Marike
S scim skrev:
Hur avtalen mellan TV4, Meter och Timell är skrivna känns ju väldigt långt utanför denna diskussion.
Det var inte jag som började. Någon skrev att MT inte hade rätt att jobba på tv4. Jag menar att ett kontrakt innebär en viss rättighet.
Förstår inte att jag besvärar mig, det är väl inte du som ska bestämma vad vi andra får skriva.
 
O
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där hittar du bara på för ha ett (påhittat) argument för att driva din åsikt.

Annars kan du ju komma fram med något, vem blev dömd av mobben?

Frågan är varför du inte vill att mäns dåliga attityder och handlingar mot kvinnor ska minska.
Frågan är varför du vägrar läsa det jag skriver. Var någonstans har jag skrivit att jag inte vill att mäns dåliga attityder ska försvinna? Jag vill gärna veta! Eller är det något du hittat på?
S scim skrev:
Jag gjorde det, var vänlig läs andra meningen.

Att Timell inte döms innebär inte att de som anklagar honom ljuger, och det kan mycket väl vara själ nog för TV4 att avbryta allt samarbete med honom. Timell har ingen rättighet att arbeta för TV4.
Där har vi ett exempel på hur rättssamhället urholkas. Visst han kan vara skyldig men problemet är om han frias så bör tv4 enligt mig släppa in honom igen. Vi har ett klassiskt problem, där ord står mot ord. Vi väljer att tro på den tjejen som enligt sin utsago har blivit utsatt för ett brott. Hur ska vi veta? Det går inte tyvärr. Men när det gäller folk som riskerar sitt jobb och bli uthängd i media måste man tänka ett varv till. Jag säger inte att tjejen ljuger jag ställer upp ett problem. Jag vill egentligen inte behöva fundera överhuvudtaget. Eftersom det skulle inte ha skett.
Självklart skall den människa som utsatte någon för ett sexuellt övergrepp bli hängd i snoppen på Sergels torg och sedan låsas in bland mördare med stämpel pedofil (även om han inte är det) för då lär han inte överleva speciellt länge gör han det kommer han tänka sig för riktigt noga. För han vill garanterat inte åka in igen
 
Anna_H Anna_H skrev:
Och att dra usla sexistiska skämt, tafsa på kvinnor (och kalla det vänskapligt) och sådant är alltså okej, det är något vi bara måste stå ut med? Eftersom det inte ger en dom?
Det är fel slutsats.
Jag säger aldrig att dessa beteenden är OK bara för att de inte kan lagföras. Och då skiljer det sig inte mot andra korkade och oaccptabla beteenden människor emellan, oavsett mellan vilka kön eller åldrar det sker. Det kan vara utfrysning eller mobbing.
Men jag vidhåller att rättsystemet bygger på (och måste fortsätta så) att alla ska betraktas som oskyldiga till brott till motsatsen är bevisat.
Tyvärr finns det många i dagens mediauppblåsta diskussioner som inte kan se skillnaden.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är fel slutsats.
Jag säger aldrig att dessa beteenden är OK bara för att de inte kan lagföras. Och då skiljer det sig inte mot andra korkade och oaccptabla beteenden människor emellan, oavsett mellan vilka kön eller åldrar det sker. Det kan vara utfrysning eller mobbing.
Men jag vidhåller att rättsystemet bygger på (och måste fortsätta så) att alla ska betraktas som oskyldiga till brott till motsatsen är bevisat.
Tyvärr finns det många i dagens mediauppblåsta diskussioner som inte kan se skillnaden.
Ja, hans beteende har varit oacceptabelt, och därför ska han inte vara kvar.
 
Marike Marike skrev:
Förstår inte att jag besvärar mig, det är väl inte du som ska bestämma vad vi andra får skriva.
Jag påpekade att avtalssituationen mellan Timell och hans arbetsgivare, vem det än är känns väldigt offtopic i en diskussion om sexuella diskussioner. Vad du får och inte får skriva överlåter jag till moderatorerna.
 
harry73
O Odjuret skrev:
Visst han kan vara skyldig men problemet är om han frias så bör tv4 enligt mig släppa in honom igen
Han får inte vara på tv eftersom han skapar dålig pr. Om det är brottsligt eller ej är egentligen bisak.
Innan metoo visste tv4 redan om problemet men eftersom det inte skapade dålig pr var det inget problem.
Så timell får antagligen komma tillbaka när han inte skapar dålig pr, oavsett ev brottsutredningar.

Sedan vet jag inte hur Timells kontrakt är utformad. Det kanske finns en klausul som ger tv4 rätt att avbruta pga dålig publicitet, kanske inte. Det är i alla fall ingen info tv4 och timell går ut med
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Där har vi ett exempel på hur rättssamhället urholkas. Visst han kan vara skyldig men problemet är om han frias så bör tv4 enligt mig släppa in honom igen.
Rättsamhället urholkas inte av att ett rötägg får sitt kontrakt avslutat i förtid. Och ja, man får tycka att Timell är ett rötägg oavsett om han enligt rättsystemet gjort sig skyldig till något olagligt eller ej. Jag kan ju utveckla min fråga jag ställde tidigare men som du i vanlig ordning ignorerade:

Antingen har Timell gjort sig skyldig till det han anklagas för, eller så ljuger de som anklagar honom. Tycker du det är lämpligt, om ens möjligt att offer och förövare (oavsett vem som är vem) skall jobba kvar på samma arbetsplats?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.