#Metoo

19k läst  371 svar

1. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 17
    Me too.
    If all the women who have been sexually harassed or assaulted wrote "Me too." as a status, we might give people a sense of the magnitude of the problem.
    Please copy/paste.
    #metoo

dd88, granis70, scim och 3 till gillar
  2. K
    Medlem Nivå 2
    What about all men? Is it only for girls?

3. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Nejdå, män är också utsatta. Skillnaden är att kvinnor som utsätter män för sådant är fullt medvetna om vad de gör, medan männen är övertygade om att de är artiga, trevliga, oemotståndliga. Kampanjen handlar om att få män att förstå att deras så kallade komplimanger och påträngande raggningsförsök faktiskt är övergrepp. Jag vet inte hur många gånger man suttit med en asfull karl hängande runt sig, tafsandes, tjatandes "Du är så jääävla fin, Anna". Män som inte tar ett nej, utan övergår i ilska och förolämpningar när man tackar nej till inviterna.

Höök, jocke31, EI30-SaC och 5 till gillar
  4. T
    Medlem · Nivå 13
    Detta är minerad mark.
    Undrar bara hur man får sin kvinna för livet utan att kanske göra komplimanger. Eller ska man bara sitta och vänta?

vojma, b8q, tank77 och 2 till gillar
  5. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 18
    Vi diskuterade just det vid frukostbordet. Min son kunde inte tro att det var sant när alla tjejerna i klassen skrev #metoo. Jag berättade att det säkert stämmer att de har varit med om det, om han bara visste hur många Martin Timell jag träffade på på den tiden när man hängde på uteställen. Jag har den lilla egenheten att jag kan bli väldigt arg och jag har många gånger vänt mig om och gett tillbaka på något sätt. Då känns det lite mer som att man har hedern i behåll.

6. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Det handlar ju om hur man gör dem, om att inte vara ett slem. Om att inte bara slänga ur sig en massa standardkomplimanger för att få ett ligg.

EI30-SaC, BirgitS och tobbbias gillar
  7. Anna_H
    Husägare · Nivå 15
    Ett enkelt sätt att avgöra om det du just ska säga är okej, är att fundera på hur du skulle reagera om du satt i fängelse och den du delar cell med säger detta till dig.

https://www.instagram.com/p/BaYcdNDjYi4/

8. possum77
    Medlem Nivå 5
    Det tror jag verkligen inte. Jag har blivit slemmad på och fått "förslag" av kvinnor som förmodligen varit fullt övertygade om hur sexiga och charmiga de är. När jag artigt men bestämt avvisat dem har en del blivit förbannade och kallat mig för bög, impotent eller fått en kommentar om den förmodade storleken på mitt könsorgan. En tjej ville inte ens ta ett nej när jag pekade på min fru som stod i baren utan hon tyckte att "hon kan väl också vara med". Fräscht...

Redigerat 20 okt 10:27
    lat, Polos, tank77 och 1 till gillar
  9. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 18
    Skriv här om du blivit drabbad, man eller kvinna spelar ingen roll. Jag har raderat inlägg som var off topic.

/Moderator

10. O
    Medlem · Nivå 15
    Kanske drar alla män över samma kam och vad är det som säger att kvinnor skulle veta vad de gör, men inte männen? Om man nu inte vet om vad man gör är det då mindre fel? De visste inte bättre?
    Visst provocerar jag en del. Men det kan behövas i debatten.
    Dock begriper jag inte själv hur man kan hålla på som de gör? Det skulle aldrig falla mig in. Man ska inte behöva utsättas för att någon tafsar eller mer oavsett kön.
    Jag försöker att behandla alla lika. Jag har inga problem alls om en kvinna har en högre position än mig. Min fru tjänar mer än mig.
    För min del är det viktigaste med rätt person på rätt plats. Kvotering är inget jag stödjer. Man ska få sitt arbete för att man är duktig inte för vad som finns innanför byxan.
    Sen kan man säkerligen behöva piska vissa företag.
    Men ingen oavsett kön ska känna sig trakaserad. Och det är ens egen känsla som avgör. Ingen annan kan bestämma det.

11. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 17
    Det viktiga är att se de strukturella skillnader som finns och som faktiskt handlar om att kvinnor inte har samma rätt som män i yrkeslivet utan att ses som en sexuell person. Jag har alltid varit ensam kvinna i en bolags- eller företagsstyrelse, möjligtvis med undantag för en kvinnlig HR-person. Har stött på allt från ett förminskande "lilla gumman" till att inte blivit inviterad när grabbstyrelsen kör överläggningar under ett saunabad med efterföljande strippklubbsbesök (detta var i Finland). Ser också alltid till att min hotellrum (vid konferenser) ligger på ett helt annat våningsplan. Om inte är det alltid ett och annat onyktert slödder som knackar på och vill bli insläppta.

Har också varit med om att befordringar till nya positioner ges till män enbart pga att de "klickar så bra med de övriga grabbarna" med en påföljande klapp på baken.

Apropå klappar på baken eller för den delen på hela kroppen så ser man alltid män som klappar kvinnor på fel ställen när de går förbi, oftast med någon anmärkning att rumpan ser "så frestande ut"

Även här på Byggahus är det ofta kommentarer som får kvinnor att rysa. T ex den rådande "grabbigheten" där det är okej att förminska sin fru eller sambo med uttryck som "kärringen" eller "fixar jag hallen så blir det sex i helgen", "hon förstår mig inte" när mannen vill jobba själv. Det bästa vore om den mannen, som har kunskaper om byggande, vidarebefordrar sina kunskaper så att båda kan både bygga och ta hand om barn. Män missar oerhört mycket av sina barns uppväxt.

I den akademiska världen är det samma sak, kvinnors arbete värderas olika, och kvinnor blir mer sällan än män professorer.

Vore det så att män känner sig utsatta, så skulle det finnas fler organisationer, föreningar, communities. men det gör det inte. Att förminska kvinnors berättelser till "att vi minsann också är utsatta" eller "jag har stött på fulla kvinnor på krogen" (Självklart har kvinnor lika rätt att bli fulla som män) är att inte se problemet.

Världens starkaste och mäktigaste nation, USA, leds just nu av en man som förutom att han är rasist, homofob och förbiser den fattiga delen av USAs befolkning (de får skylla sig själva) även är en riktig kvinnohatare som tycker att män kan "grab her by the pussy" utan vidare ansvar.

Någon tog upp att män minsann också ses som sexobjekt på krogen. Självklart har kvinnor lika rätt att ragga på män, som män har rätt att ragga på kvinnor. Någon annan uppfattning är befängd.

Från ett långt yrkesliv, och alla dessa artiklar i dagarna, har jag uppfattningen att kvinnor fortfarande måste kämpa för att ses som enbart människor i yrkeslivet.

Redigerat 20 okt 17:51
    alacs, Höök, Edvuld och 23 till gillar
  12. O
    Medlem · Nivå 15
    Nu skulle jag inte använda ordet övergrepp i de fall du nämner trakasserier är mer rätt ord. Jag tycker det är viktigt att använda rätt begrepp eftersom det är skillnad.
    Sen tycker jag det är tråkigt när man säger att kampanjen är för att män ska lära sig. Dels känner jag mig träffad som man eftersom jag inte håller på sen är kvinnor också problem. Det borde vara riktat mot alla

Polos gillar
  13. Hojte
    Husspekulant · Nivå 6
    Eftersom du känner dig träffad så måste du ha någon skuld i problemet. Jag känner skuld iom jag inte säger till alltid när det slängs kommenterar i fikarummet som inte många skulle säga om det var så att deras kvinnliga partner hade varit i närheten.

Det är den som blivit utsatt som får sätta ord på hur man känner sig. För vissa är "trakasserier" ett övergrepp

Höök, Korro, EI30-SaC och 6 till gillar
  14. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 17
    Jag menar att den största delen av män i Sverige självklart har en schyst kvinnosyn. Men den delen som inte har det sitter ofta högre upp i styrelser eller bolag . Internationellt kan vi nu se den oerhört stora mängden av kommentarer från kvinnor där nöjesindustrin (inkluisve olika media) och internationella bolag ägnar sig åt en misogyn syn som inte hör hemma i dagens samhälle.

15. O
    Medlem · Nivå 15
    Varför måste jag ha någon skuld i problemet? Är det mitt fel att jag känner mig utpekad?
    Nu får du förklara dig! Med det resonemanget borde de tjejer som utsätts för trakasserier och övergrepp känna skuld. Men ingen normal människa skulle få för sig att anse att tjejen ska känna skuld. Tyvärr är det redan många tjejer som känner skuld och det är inte okej.
    Ingen ska behöva känna skuld om de inte har gjort något.

Då borde de kvinnor som är med och drar alla män över samma kam känna skuld.

När det gäller övergrepp och trakasserier så handlar det om den juridiska termen. Men nu förringar du betydelsen av ordet trakasserier. Även om det "bara" är trakasserier så innebär det inte att lidandet förändras. Man kan inte jämför känslor.

Redigerat 20 okt 19:24
    sunqan och [SH] gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: