7 106 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Metoder att värma upp kallvind sökes.
I det här exemplet kommer den "torra varma luften" nå daggpunkten när den svalnat till 2-4° C. Har inte räknat men gissningsvis är fukthalten på mögelnivå redan vid runt 10°C.M Mikael.Stugansson skrev:Har samlat på mej tips gällande hur jag åtgärdar fuktig kallvind.
anledningen till fukten är främst avsaknad av ångspärr, detta kommer jag åtgärda men jag vill inte förlita mej på endast detta nu när fukten redan är på vinden.
Fick svaret att höja temperaturen för att höja daggpunkten, vad är bra metoder att höja temperaturen ? värmeslinga ?
Se bild:
Luften i rummet till vänster är torr. Går det låta den genom en ventil stiga till taket (råsponten) i syfte att skapa värme och flöde i kallvinden ?
Jag förstår att detta är en oeffektiv metod sett till energi, men är den möjlig att göra sett till fukt-risker? betalar gärna en extra slant i elkostnad givet att jag blir av med fuktproblemet under vintermånaderna.
alla tips mottages gladeligen
mvh
Du kommer aldrig kunna värma upp kallvinden med ventilationsluft så det håller acceptabel temperatur.
Du måste hålla varm luft på varma sidan.
Man kan värma vinden men inte med varmluft.
OkB Bjober skrev:I det här exemplet kommer den "torra varma luften" nå daggpunkten när den svalnat till 2-4° C. Har inte räknat men gissningsvis är fukthalten på mögelnivå redan vid runt 10°C.
Du kommer aldrig kunna värma upp kallvinden med ventilationsluft så det håller acceptabel temperatur.
såhär ser det ut just nu i taknocken.B Bjober skrev:I det här exemplet kommer den "torra varma luften" nå daggpunkten när den svalnat till 2-4° C. Har inte räknat men gissningsvis är fukthalten på mögelnivå redan vid runt 10°C.
det ligger 40cm isolering, kanske skulle ta ut 20cm för att höja temperaturen ?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden