7 106 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Metoder att värma upp kallvind sökes.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du behöver undertrycksventilation i huset/rummet, mer ut än in alltså, för att minsta mängden fukt som stiger upp.
Det du ritat tror jag kommer ge ännu mera fukt på vinden när den varma luften svalnar av en bit bort.
Värma en vind gör man genom isolering av den som en tidigare skrev, inte tillsätta varm luft på en kall vind.
Gamla hus klarade sånt här med naturlig självdragsventilation pga förbrännande panna, olja, ved etc.
Förbränningen drar in en massa luft i huset som går ut genom skorstenen, och den i sin tur håller lite varmt på vinden.
Har man ingen kontinuerlig förbränning, få man använda en fläkt.
Vad har du för ventilation ??
Det du ritat tror jag kommer ge ännu mera fukt på vinden när den varma luften svalnar av en bit bort.
Värma en vind gör man genom isolering av den som en tidigare skrev, inte tillsätta varm luft på en kall vind.
Gamla hus klarade sånt här med naturlig självdragsventilation pga förbrännande panna, olja, ved etc.
Förbränningen drar in en massa luft i huset som går ut genom skorstenen, och den i sin tur håller lite varmt på vinden.
Kanalfläkt 125mmIsakare skrev:
Du behöver undertrycksventilation i huset/rummet, mer ut än in alltså, för att minsta mängden fukt som stiger upp.
Styr den av/på med smartbrytare ( tidsinställd )
Produkter som diskuteras: "Kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Trygghetsvakten nyttjar ju värmeslingor för att värma kallvindar.Isakare skrev:
Måste riva bort hela yttertaket för att få bort isoleringen.P paralun skrev:
Jag kan sätta fuktspärr på befintliga innertaket och sen sätta ny innerpanel men det är enda sättet att få upp en fuktspärr.
Finns det ingen lucka in till kallvinden? Kommer man bara in så är det ju relativt snabbt att partiellt ta bort isoleringen, på med en ångspärr, tillbaka med isoleringen i lämpliga steg.M Mikael.Stugansson skrev:
Jag ser det som meningslöst eftersom det ska finnas en ångspärr och att bara börja ventilera kommer att kosta många pengar.
Det är 50cm till tak. 40cm av dessa är isolering.P paralun skrev:Finns det ingen lucka in till kallvinden? Kommer man bara in så är det ju relativt snabbt att partiellt ta bort isoleringen, på med en ångspärr, tillbaka med isoleringen i lämpliga steg.
Jag ser det som meningslöst eftersom det ska finnas en ångspärr och att bara börja ventilera kommer att kosta många pengar.
Blir oerhört krångligt att åla in där.
Jo men det kan ju medföra mycket mer tidsödande jobb med innertak, listning och tapeter samt mycket dyrare.M Mikael.Stugansson skrev:
Från vinden är det mest tjuskallighet och att man funderat ut en plan hur man ska pussla och få plats.
Plus en sex-pack öl när du är klar.. (gör INTE jobbet på sommaren)