Vad har du för fläktar i huset? Går några konstant? Vad blir dyrt?

Du behöver undertrycksventilation i huset/rummet, mer ut än in alltså, för att minsta mängden fukt som stiger upp.
Det du ritat tror jag kommer ge ännu mera fukt på vinden när den varma luften svalnar av en bit bort.
Värma en vind gör man genom isolering av den som en tidigare skrev, inte tillsätta varm luft på en kall vind.
Gamla hus klarade sånt här med naturlig självdragsventilation pga förbrännande panna, olja, ved etc.
Förbränningen drar in en massa luft i huset som går ut genom skorstenen, och den i sin tur håller lite varmt på vinden.
Har man ingen kontinuerlig förbränning, få man använda en fläkt.
Vad har du för ventilation ??

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du för fläktar i huset? Går några konstant? Vad blir dyrt?
En 125 kanalfläkt håller undertryck i badrum och sovrum.

Blåser ju ut varmluft, därav lite dyrt.

Isakare Isakare skrev:
Du behöver undertrycksventilation i huset/rummet, mer ut än in alltså, för att minsta mängden fukt som stiger upp.
Det du ritat tror jag kommer ge ännu mera fukt på vinden när den varma luften svalnar av en bit bort.
Värma en vind gör man genom isolering av den som en tidigare skrev, inte tillsätta varm luft på en kall vind.
Gamla hus klarade sånt här med naturlig självdragsventilation pga förbrännande panna, olja, ved etc.
Förbränningen drar in en massa luft i huset som går ut genom skorstenen, och den i sin tur håller lite varmt på vinden.
Kanalfläkt 125mm

Styr den av/på med smartbrytare ( tidsinställd )

Isakare Isakare skrev:
Trygghetsvakten nyttjar ju värmeslingor för att värma kallvindar.

M Mikael.Stugansson skrev:
En 125 kanalfläkt håller undertryck i badrum och sovrum.

Blåser ju ut varmluft, därav lite dyrt.
Fläkten bör gå 24/7, det är standard och blir inte speciellt dyrt. Hur värms huset ?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fläkten bör gå 24/7, det är standard och blir inte speciellt dyrt. Hur värms huset ?
Direktverkande el för stunden

Har ej ångspärr i sovrummet och därav fukt ovanför sovrummet.
Varför fixar du inte till en ångspärr? Förvisso ett skitgöra men med dammfiltermask och bra handskar så är det ju bara att fåt dit en ångspärr. Borde vara prio 1 innan andra åtgärder.

P paralun skrev:
Varför fixar du inte till en ångspärr? Förvisso ett skitgöra men med dammfiltermask och bra handskar så är det ju bara att fåt dit en ångspärr. Borde vara prio 1 innan andra åtgärder.
Måste riva bort hela yttertaket för att få bort isoleringen.

Jag kan sätta fuktspärr på befintliga innertaket och sen sätta ny innerpanel men det är enda sättet att få upp en fuktspärr.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Måste riva bort hela yttertaket för att få bort isoleringen.

Jag kan sätta fuktspärr på befintliga innertaket och sen sätta ny innerpanel men det är enda sättet att få upp en fuktspärr.
Finns det ingen lucka in till kallvinden? Kommer man bara in så är det ju relativt snabbt att partiellt ta bort isoleringen, på med en ångspärr, tillbaka med isoleringen i lämpliga steg.
Jag ser det som meningslöst eftersom det ska finnas en ångspärr och att bara börja ventilera kommer att kosta många pengar.

P paralun skrev:
Finns det ingen lucka in till kallvinden? Kommer man bara in så är det ju relativt snabbt att partiellt ta bort isoleringen, på med en ångspärr, tillbaka med isoleringen i lämpliga steg.
Jag ser det som meningslöst eftersom det ska finnas en ångspärr och att bara börja ventilera kommer att kosta många pengar.
Det är 50cm till tak. 40cm av dessa är isolering.

Blir oerhört krångligt att åla in där.

Det är 50cm till tak. 40cm av dessa är isolering.

Blir oerhört krångligt att åla in där.
Jo men det kanske är värt mödan?
Sen tar du ju bara bort "sektionsvist" och lägger i ångspärren, tillbaka med isoleringen osv, ett stort rubriks kub...

P paralun skrev:
Sen tar du ju bara bort "sektionsvist" och lägger i ångspärren, tillbaka med isoleringen osv, ett stort rubriks kub...
Ja jag ska se över möjligheten

• Gilla
paralun
  • Laddar…
P paralun skrev:
Men att dra ångspärr innifrån har samma effekt väll?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Men att dra ångspärr innifrån har samma effekt väll?
Jo men det kan ju medföra mycket mer tidsödande jobb med innertak, listning och tapeter samt mycket dyrare.
Från vinden är det mest tjuskallighet och att man funderat ut en plan hur man ska pussla och få plats.
Plus en sex-pack öl när du är klar.. (gör INTE jobbet på sommaren) ;)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.