790 läst ·
8 svar
790 läst
8 svar
Olika metoder för att isolera och lägga golvvärme på oisolerad platta
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Har ett gammalt garage med troligen oisolerad betongplatta. Tidigare ägare har reglat upp med viss isolering och lagt golv ca 20 cm upp och inrett som bostadsrum.
Renovering är på g, innerväggar ska rivas, golvvärme ska in, plattan ska inspekteras för fukt m.m. Slutresultatet är ett välisolerat parkettgolv med vattenburen golvvärme och inga fuktproblem.
I dagsläget oklart hur ojämn plattan är, vet inte hur mycket det avgör metoden.
Om det är väldigt fuktigt eller snustorrt spelar så klart också in.
Vad finns det för gängse metoder och vad skulle ni rekommendera?
1. Cellplast med slang uppe på, flytspackling Ev. fuktspärr ?
2. Subfloor / nivellgolv. Spårat golvspån plus parkett. Ev fuktspärr?
3. Traditionellt med syllpapp, träreglar och spårat golvspån Ev. fuktspärr?
Hur välisolerat behöver det vara för att kännas bra med tanke på förluster från golvvärmen och även aspekten att det inte blir iskalla golv när värmen är avstängd?
Andra synpunkter på detta projekt?
Renovering är på g, innerväggar ska rivas, golvvärme ska in, plattan ska inspekteras för fukt m.m. Slutresultatet är ett välisolerat parkettgolv med vattenburen golvvärme och inga fuktproblem.
I dagsläget oklart hur ojämn plattan är, vet inte hur mycket det avgör metoden.
Om det är väldigt fuktigt eller snustorrt spelar så klart också in.
Vad finns det för gängse metoder och vad skulle ni rekommendera?
1. Cellplast med slang uppe på, flytspackling Ev. fuktspärr ?
2. Subfloor / nivellgolv. Spårat golvspån plus parkett. Ev fuktspärr?
3. Traditionellt med syllpapp, träreglar och spårat golvspån Ev. fuktspärr?
Hur välisolerat behöver det vara för att kännas bra med tanke på förluster från golvvärmen och även aspekten att det inte blir iskalla golv när värmen är avstängd?
Andra synpunkter på detta projekt?
Du har glömt nr 4. Flytande epsgolv på platonmatta, enligt villavarms koncept! Den påminner om ditt nr 1. men get extra skydd mot fuktvandring från plattan.
som jag förstår det ska du flytspackla betonggolvet innan du börjar med det nya.
All isolering är bättre än ingen men jag kan av egen erfarenhet i ett fritidshus säga att 30mm isolertjocklek fungerar väldigt bra, men golvet kyls ganska snabbt av då värmen inte är påslagen. Det blir inte iskalla golv, men svala är dom.
Jag skulle lagt i så mycket isolering du får plats med!
Vilken total bygghöjd får det nya golvet ha?
som jag förstår det ska du flytspackla betonggolvet innan du börjar med det nya.
All isolering är bättre än ingen men jag kan av egen erfarenhet i ett fritidshus säga att 30mm isolertjocklek fungerar väldigt bra, men golvet kyls ganska snabbt av då värmen inte är påslagen. Det blir inte iskalla golv, men svala är dom.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Tack för svar. Måste man ha platonmatta i det fallet? Räcker det inte med en ångspärrsplast på lämpligt ställe i konstruktionen?S Svammlet skrev:Du har glömt nr 4. Flytande epsgolv på platonmatta, enligt villavarms koncept! Den påminner om ditt nr 1. men get extra skydd mot fuktvandring från plattan.
Det är inte mitt golv, så jag måste diskutera det med ägaren. Men idag har någon tidigare ägare lagt på typ 15-20 cm med träreglar/isolering uppe på betongen. Önskvärt att få ner den höjden med en ny lösning, men personligen tycker jag att välisolerat golv uppväger nackdelen av en väldigt hög tröskel...
Vad är fördelen med villvarm-lösningen framför de andra? EPS är snordyrt 🤔
Jag TROR att platonmattan inte behövs om det är utrett att plattan är fuktfri, men jag skulle ha satt den som extra säkerhet på en gammal konstruktion.M martinradbo skrev:Tack för svar. Måste man ha platonmatta i det fallet? Räcker det inte med en ångspärrsplast på lämpligt ställe i konstruktionen?
Det är inte mitt golv, så jag måste diskutera det med ägaren. Men idag har någon tidigare ägare lagt på typ 15-20 cm med träreglar/isolering uppe på betongen. Önskvärt att få ner den höjden med en ny lösning, men personligen tycker jag att välisolerat golv uppväger nackdelen av en väldigt hög tröskel...
Vad är fördelen med villvarm-lösningen framför de andra? EPS är snordyrt 🤔
Man kan lägga eps i 200 hårdhet och spåra själv med värmekniv eller fräs, det blir sparar man endel på i inköp men arbetstiden blir det mer av.
Alternativt eps, sen spårad spånskiva och plåtar.
Fö. Är det inte ”dräneringsplatonmatta” utan en enkom för golvluftning, jag tror det är isola som har den.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Tack för utförligt svar. Flytspackla längst ner på betongen skulle enbart vara om det behövs för att det är ojämnt, och då bara som ett alternativ till övriga förslag. T.ex. bör det vara hyggligt jämt om man ska lägga cellplast och sen flytspackla in slang uppå på det.S Svammlet skrev:Jag TROR att platonmattan inte behövs om det är utrett att plattan är fuktfri, men jag skulle ha satt den som extra säkerhet på en gammal konstruktion.
Man kan lägga eps i 200 hårdhet och spåra själv med värmekniv eller fräs, det blir sparar man endel på i inköp men arbetstiden blir det mer av.
Alternativt eps, sen spårad spånskiva och plåtar.
Fö. Är det inte ”dräneringsplatonmatta” utan en enkom för golvluftning, jag tror det är isola som har den.
Spåra själv i cellplast kommer jag INTE att göra. Där går liksom gränsen... å med arbetstid inräknat är det en förlust
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Nu har vi jobbat oss ner till original betongplattan. I ena hörnet har det kommit in fukt utifrån, det är den änden som är in mot berget). Detta trots nygjord dränering utvändigt.
Plattan lutar dessutom rätt rejält det skiljer 50 mm mellan högsta och lägsta punkt
Från nån slags medelhöjd är accepterad bygghöjd runt 100-110 mm En lösning vore att lägga cellplast S200 50 mm direkt mot betongen, (som då kommer ha ett fall) och sen flytspackla ovanpå för att utjämna. Krävs cirka 40 mm totalt med tanke på golvvärmeslangen. Å sen skiljer det som sagt 50 mm i höjd, så då skulle det bli 90 mm flytspackel i lägsta änden. Kanske inte så bra....
Ett alternativ är att först flytspackla i våg, sen på med cellplast och så flyta igen ovanpå. Eller köra med EPS-betong i botten som då också får vara isoleringen.
Fuktproblemet vet jag inte hur orolig man bör vara?
Plattan lutar dessutom rätt rejält det skiljer 50 mm mellan högsta och lägsta punkt
Från nån slags medelhöjd är accepterad bygghöjd runt 100-110 mm En lösning vore att lägga cellplast S200 50 mm direkt mot betongen, (som då kommer ha ett fall) och sen flytspackla ovanpå för att utjämna. Krävs cirka 40 mm totalt med tanke på golvvärmeslangen. Å sen skiljer det som sagt 50 mm i höjd, så då skulle det bli 90 mm flytspackel i lägsta änden. Kanske inte så bra....
Ett alternativ är att först flytspackla i våg, sen på med cellplast och så flyta igen ovanpå. Eller köra med EPS-betong i botten som då också får vara isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luktar Nivell/Subfloor/Granab lång väg.M martinradbo skrev:Nu har vi jobbat oss ner till original betongplattan. I ena hörnet har det kommit in fukt utifrån, det är den änden som är in mot berget). Detta trots nygjord dränering utvändigt.
[bild]
Bra produkter, men rätt dyra.
Edit - blir kanske problem med höjden, om du ska isolera tillräckligt för golvvärme.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Prismässigt så är subfloor dyrare i inköp än vanliga träreglar och kilar ;-), men räknat på även arbetstid så faller det argumentet snabbt.K Kardan79 skrev:
Subfloor-metoden innebär även att man landar i spårade golvspånskivor med plåtar, en produkt jag inte älskar att jobba med 🤔
Men även val som EPS-betong, flytspackling m.m. är ganska dyrt och drar iväg i pris.
Fuktmässigt skulle jag hellre ha cellplast i botten än träreglar och vanlig stenull/glasull.
Finns kanske fler argument än arbetstiden som talar för Subfloor vid den jämförelsen.M martinradbo skrev:
Och jag skulle föredra Subfloor/Nivell/Granab-lösningen, med plastskruvar och luftspalt som möjliggör att fukten kan ventileras bort. Kan kombineras med aktiv ventilation. Är man förtjust i plåtreglar väljer man det.M martinradbo skrev:
Men, luftspalt + tillräckligt med isolering för golvvärme, osv. = hög bygghöjd.
Edit - om du nu ska lägga cellplast mot den fuktiga plattan och sen flyta på det, hur ska du se till att syll och väggar inte tar stryk? Genuin fråga.
Redigerat:
Klicka här för att svara