Behöver spräcka ett par stenar på tomten, den största är ca 1x1x1 meter. Jula har bra pris på denna borrhammare, kan det funka ihop med ett set kilar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har spräckt ett antal stenar på tomten och stenar under golvet i källaren med en sådan här köpt på blocket
https://www.proffsmagasinet.se/mask.../bosch-gbh-8-45-dv-borrhammare-1500-w-hv17005
(enligt datablad har Meec 9 J och denna 12,5 J).
Jag borrar med 25 mm borr (se till att ha borr som har 4 skär, inte bara två) och det tar ett par minuter eller så för 15 cm hål.
När jag körde lågbudgetborrar bytte jag borr mellan varje hål, men de tog slut rätt fort ändå, skären sprack. Ny kör jag ett sånt lite dyrare borr
https://www.hornbach.se/p/hammarborr-alpen-sds-max-o-25x520mm/4049629/
och det visar inga större tecken på slitage. Jag låter det inte vila utan borrar bara på.
Ett långt borr har fördelen att man slipper stå lika böjd.
Många stenar har antydningar till sprickor, leta efter dem och spräck längs med dem, då går det mycket fortare.
https://www.proffsmagasinet.se/mask.../bosch-gbh-8-45-dv-borrhammare-1500-w-hv17005
(enligt datablad har Meec 9 J och denna 12,5 J).
Jag borrar med 25 mm borr (se till att ha borr som har 4 skär, inte bara två) och det tar ett par minuter eller så för 15 cm hål.
När jag körde lågbudgetborrar bytte jag borr mellan varje hål, men de tog slut rätt fort ändå, skären sprack. Ny kör jag ett sånt lite dyrare borr
https://www.hornbach.se/p/hammarborr-alpen-sds-max-o-25x520mm/4049629/
och det visar inga större tecken på slitage. Jag låter det inte vila utan borrar bara på.
Ett långt borr har fördelen att man slipper stå lika böjd.
Många stenar har antydningar till sprickor, leta efter dem och spräck längs med dem, då går det mycket fortare.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jag har använt en borrhammare från Biltema med 12J samt borrstål av bättre kvalitet.P perka99 skrev:
Tar väl ca 2-4 minuter att borra ettt tillräckligt djupt hål i granit. Sen hur många kilar man behöver för varje "spräck" varierar, ibland har det räckt med 3st
Jag har två st 20 mm borrstål och försöker byta borr mellan hålen så dom inte skall slitas för mkt.
Jag körde med biltemas 2-skäriga 24mm borrar och borrade 400mm på 2-3 minuter och dom gick som tåget men nu har dom slutat med 2-skäriga och ersatt med 4-skäriga som inte alls går lika bra.Kanske finns 2-skäriga biltemas 24mm på något annat varuhus men örebro har inte 2-skäriga kvar.
Kikade på Biltemas också, Meec'n har ju bara 9J, vet inte hur stor skillnad det blir när man borrarklaskarlsson skrev:
Jag har använt en borrhammare från Biltema med 12J samt borrstål av bättre kvalitet.
Tar väl ca 2-4 minuter att borra ettt tillräckligt djupt hål i granit. Sen hur många kilar man behöver för varje "spräck" varierar, ibland har det räckt med 3st
Jag har två st 20 mm borrstål och försöker byta borr mellan hålen så dom inte skall slitas för mkt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jag trycker inte mycket utan låter maskinens vikt göra största delen av jobbet. Om jag trycker går det inte fortare för det, bara att det är oskönt i händerna.K Kurtivan skrev:
Men jag skulle inte vara förvånad om Meec 9J och Bosch 12,5J är "olika optimistiska". Dessutom är det ju inte bara kraften i varje slag som räknas utan också antal slag per minut. Ingen aning hur de båda maskinerna står sig där.
Utöver det är det stor skillnad mellan olika borrar.
EDIT: det står:
MEEC:
Varvtal 750 /min
Slagstyrka 9 J
Slagtal 3800 /min
Bosch
Slageffekt, max. 12,5 J
Slagfrekvens vid märkvarvtal 1.380 – 2.760 /min
Märkvarvtal 0 – 305 varv/min
Jag är skeptisk till att denna data säger allt för mycket om avverkningskapacitet.
Jag har spräckt med både Meecs sds+ och sds-max borrhammare (den med 9J slag). Båda funkar bra för enstaka stenar och upp till 20mm borrstål. Men jag använder nu den större. Ett hål för spräckkil tar kanske 2 minuter med den maskinen, men tiden beror mycket på borrstålets fräschör, ett nytt stål ger knappt över minuten tror jag.
Nuförtiden ids jag inte borra flera hål i rad för att få snygga snitt om det inte behövs, tex pga stenstorleken. Kraften i en kil klarar att dela kanske 50x50cm sten. Skulle stenen inte delas av en kil (det har hänt att jag varit för optimistisk) sätter jag bara en ny kil som delar åt samma håll. Inbillar mig också att stålen inte blir lika varmkörda som om man skulle borra flera hål i linje för ett spräcksnitt.
Nuförtiden ids jag inte borra flera hål i rad för att få snygga snitt om det inte behövs, tex pga stenstorleken. Kraften i en kil klarar att dela kanske 50x50cm sten. Skulle stenen inte delas av en kil (det har hänt att jag varit för optimistisk) sätter jag bara en ny kil som delar åt samma håll. Inbillar mig också att stålen inte blir lika varmkörda som om man skulle borra flera hål i linje för ett spräcksnitt.
Tack! Snygga snitt kvittar då jag bara vill få bort stenenS stugfar skrev:Jag har spräckt med både Meecs sds+ och sds-max borrhammare (den med 9J slag). Båda funkar bra för enstaka stenar och upp till 20mm borrstål. Men jag använder nu den större. Ett hål för spräckkil tar kanske 2 minuter med den maskinen, men tiden beror mycket på borrstålets fräschör, ett nytt stål ger knappt över minuten tror jag.