8 528 läst ·
53 svar
9k läst
53 svar
Medlem vill slå ihop två fastigheter till en
Funderar på en parallell med med mina vänner som slog ihop 2 lägenheter i ett bostadsrättshus och skapade en stor. Trots att detta gjordes vid bygget så betalar de dubbla avgifter i allt. En av anledningarna är väl att det bevisligen går att dela till 2 igen. Kanske ingen klockren parallell men skulle tala för att det åtminstone finns exempel där man fortsätter kräva dubbel betalning.
Men i en BRF är andelen oftast kopplat till ytan. Dvs din andel i föreningens totala yta. Då är det korrekt att andelen efter sammanslagningen är lika med summan av andelen innan sammanslagning. Det går alltså inte att jämföra med en vägandel
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nej, andelen sätts efter en komplex modell. Men Badrum o kök ger hög "poäng" i den modellen.
Jag hämtade min info härifrån
http://www.borattupplysning.se/wp_brskola/andelstal/
Varje bostadsrättsförening är uppdelad i andelar, där varje bostadsrätt har sin andel. Andelen står ofta i direkt proportion till lägenhetsytan, och anges i procent. Exempel: en viss lägenhet är på 50 kvm, och föreningens sammanlagda bostadsrättsyta är 5000 kvm, då är lägenhetens andel 1 %. Men det är inte alltid andelstalet exakt följer lägenhetsytan. Lägenheten har kanske istället ett andelstal på 1,07, eller 0,89. Två lägenheter i samma förening kan alltså ha olika andelstal, även om de är lika stora. Det kan t ex bero på vilken våning lägenheten ligger. Eller kan det bero på lägenhetens utformning, eller väderstreck, eller att den har eller inte har balkong, eller pga något annat som ibland kan vara svårt att riktigt förstå.
http://www.borattupplysning.se/wp_brskola/andelstal/
Varje bostadsrättsförening är uppdelad i andelar, där varje bostadsrätt har sin andel. Andelen står ofta i direkt proportion till lägenhetsytan, och anges i procent. Exempel: en viss lägenhet är på 50 kvm, och föreningens sammanlagda bostadsrättsyta är 5000 kvm, då är lägenhetens andel 1 %. Men det är inte alltid andelstalet exakt följer lägenhetsytan. Lägenheten har kanske istället ett andelstal på 1,07, eller 0,89. Två lägenheter i samma förening kan alltså ha olika andelstal, även om de är lika stora. Det kan t ex bero på vilken våning lägenheten ligger. Eller kan det bero på lägenhetens utformning, eller väderstreck, eller att den har eller inte har balkong, eller pga något annat som ibland kan vara svårt att riktigt förstå.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det är möjligt att man kan sätta andelstal specifikt efter yta, och endast yta. Men jag vet att det är vanligt (trodde alltid) att man sätter andelstalen efter en mer komplicerad modell.
Det jag fick lära mig på styrelsekurs för mååånga år sedan, där det behandlades rätt flyktigt (vi var ju alla i styrelser i bef. föreningar). Är att talen skall sättas efter vilken "belastning" lägenheten har på föreningen.
Då kostar ett badrum mycket, pga. vatten/varmvattenförbrukning, Underhållskostnad för stammar osv. Kök kostar, pga vattenförbrukning och underhåll av stammar. Men även pga. hög byggkostnad per kvm.
Balkong ger en extrra belastning pga. underhållsbehov, hög byggkostnad osv.
Högt upp belastar pga. underhåll på hiss, ev. trapphus.
Och sedan givetvis lägenhetens yta.
Exakt hur de här faktorerna balanseras beror ju lite på hur energikostnader balanserar mot bygg/underhållskostnader när bostadsrättsföreningen bildas.
Det jag fick lära mig på styrelsekurs för mååånga år sedan, där det behandlades rätt flyktigt (vi var ju alla i styrelser i bef. föreningar). Är att talen skall sättas efter vilken "belastning" lägenheten har på föreningen.
Då kostar ett badrum mycket, pga. vatten/varmvattenförbrukning, Underhållskostnad för stammar osv. Kök kostar, pga vattenförbrukning och underhåll av stammar. Men även pga. hög byggkostnad per kvm.
Balkong ger en extrra belastning pga. underhållsbehov, hög byggkostnad osv.
Högt upp belastar pga. underhåll på hiss, ev. trapphus.
Och sedan givetvis lägenhetens yta.
Exakt hur de här faktorerna balanseras beror ju lite på hur energikostnader balanserar mot bygg/underhållskostnader när bostadsrättsföreningen bildas.
Det beror ju även på om de faktiskt gjort en sammanslagning av lägenheterna i andelsförteckningen eller om de står som separata lägenheter fortfarande. Det är ju inte helt enkelt att göra om andelsförteckningen och räkna om andelstal. Gissar att man ibland låter dem stå kvar som separata lägenheter.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Tänk på att det kan kosta typ 60 tusen med en sådan förrättning!H hempularen skrev:
Precis, man måste gå till anläggningsbeslutet för samfällighet (väg) föreningen för att se vad som gäller.
För de som inte vet så är det det beslut som Lantmäteriet tagit vid föreningens bildande och i föreningens stadgar bygger på detta beslut och det som gäller i "Lagen för samfälligheter".
Man kan beräkna nyttjande av väg på lite olika sätt, står i stadgarna. Men som jag förstod TS så betalar alla fastigheter samma avgift oavsett var de bor.
Då bör det vara så att varje juridisk fastighet betalar en avgift. Är det två juridiska fastigheter så bör två avgifter betalas oavsett om det är en familj som äger båda två. Har de två fastigheterna ombildas till en fastighet så utgår en avgift.
En samfällighet är bildad utifrån varje enskild fastighets nytta nu och i framtiden, inte för olika personers familjekonstellationer just idag.
För de som inte vet så är det det beslut som Lantmäteriet tagit vid föreningens bildande och i föreningens stadgar bygger på detta beslut och det som gäller i "Lagen för samfälligheter".
Man kan beräkna nyttjande av väg på lite olika sätt, står i stadgarna. Men som jag förstod TS så betalar alla fastigheter samma avgift oavsett var de bor.
Då bör det vara så att varje juridisk fastighet betalar en avgift. Är det två juridiska fastigheter så bör två avgifter betalas oavsett om det är en familj som äger båda två. Har de två fastigheterna ombildas till en fastighet så utgår en avgift.
En samfällighet är bildad utifrån varje enskild fastighets nytta nu och i framtiden, inte för olika personers familjekonstellationer just idag.
Så här tycker jag.
Ni får se till hur dom använder sina fastigheter.
Används det om en fastighet så är det en avgift, används det som två så blir det ju givetvis två avgifter, annars kunde ju någon köpa tio fastigheter hos er och slå ihop till en fastighet, för att sedan hyr ut alla hus till olika familjer men bara betala en avgift.
För övrigt tycker jag det låter dyrt med 4500 per fastighet, är det väldigt lång väg??
Ni får se till hur dom använder sina fastigheter.
Används det om en fastighet så är det en avgift, används det som två så blir det ju givetvis två avgifter, annars kunde ju någon köpa tio fastigheter hos er och slå ihop till en fastighet, för att sedan hyr ut alla hus till olika familjer men bara betala en avgift.
För övrigt tycker jag det låter dyrt med 4500 per fastighet, är det väldigt lång väg??
Hejsan!
Ja detta är inte enkelt.
Vägen är ca 4-5 km gissar jag, i detta ingår underhåll av vattnet.
Jag har också funderat hur det skulle vara om nån slår ikop 10 fastigheter.
Men andel meter längs vägen borde väl vara rättvist.
Mvh
Fredrik
Ja detta är inte enkelt.
Vägen är ca 4-5 km gissar jag, i detta ingår underhåll av vattnet.
Jag har också funderat hur det skulle vara om nån slår ikop 10 fastigheter.
Men andel meter längs vägen borde väl vara rättvist.
Mvh
Fredrik
Sånt här skall ju inte kunna hända om man har riktiga stadgar. Hos oss är det obebyggd eller fritidsboende 0,5 x avgift, lantbruksfastigher 2 x avgift och fastboende 1 x avgift. Och det gäller per fastighet.
Vi skulle garva läppen av oss om det kom en medlem och ville betala en avgift trots att han har två fastigheter, det händer liksom inte och är inte aktuellt. Det är flera hos oss som har både två och tre fastigheter och det är bara att betala årsavgifterna.
Vi skulle garva läppen av oss om det kom en medlem och ville betala en avgift trots att han har två fastigheter, det händer liksom inte och är inte aktuellt. Det är flera hos oss som har både två och tre fastigheter och det är bara att betala årsavgifterna.
Varför skulle det vara rättvist? Det är ju hur långt, ofta och tungt man kör som sliter på vägen. Inte hur lång gräns din fastighet rågar ha mot vägen. Men det viktiga i det här faller är ju först och främst vad som står i stadgarna.F fredand44 skrev:
Ska man göra på något annat vis måste man ju uppdatera stadgarna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Jag tror det är är "sagt" att en fastighet lika med en avgift.F fsn skrev:Sånt här skall ju inte kunna hända om man har riktiga stadgar. Hos oss är det obebyggd eller fritidsboende 0,5 x avgift, lantbruksfastigher 2 x avgift och fastboende 1 x avgift. Och det gäller per fastighet.
Men efter att ha läst alla inlägg låter det som om det finns ett mer sofistikerat sätt att räkna ut avgiften.