6 023 läst ·
297 svar
6k läst
297 svar
Medias rapportering om klimatet
För att de som inte är förlorade ska se att det finns vettiga människor också.Suvi5700 skrev:
Varför fortsätter ni att skriva här? Ni förstår väl rimligen att ni inte kommer att omvända oss till era tossigheter?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Väder är inte samma sak som klimat...
Många känner att det inte kan vara någon global uppvärmning med tanke på hur kallt vi haft denna vinter i Sverige. Liksom man inte förstår skillnaden på väder och klimat så förstår man då inte heller betydelsen av ordet globalt.
Jag har en bekant som bor i en del av USA där det normalt alltid är betydligt mer snö än i Stockholm. De brukar ha runt en meter snö större delen av vintern. I torsdags fick de vinterns första snö, inget i november, inget i december, inget i januari...
Många känner att det inte kan vara någon global uppvärmning med tanke på hur kallt vi haft denna vinter i Sverige. Liksom man inte förstår skillnaden på väder och klimat så förstår man då inte heller betydelsen av ordet globalt.
Jag har en bekant som bor i en del av USA där det normalt alltid är betydligt mer snö än i Stockholm. De brukar ha runt en meter snö större delen av vintern. I torsdags fick de vinterns första snö, inget i november, inget i december, inget i januari...
Hekt rätt väder och klimat är inte samma sak. Men går lite hand i hand.Fairlane skrev:
Väder är inte samma sak som klimat...
Så minns jag min barndoms och ungdoms väderkartor.Suvi5700 skrev:
Sen efter 90-talet blev ju all grafik färggladare när man gick från analog teknik till digital.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Precis. Och det spelar ingen roll om kartan är digital eller handritad. Hade dom tyckt att 20 grader en sommardag 1986 var extremväder. Då hade dom handritat kartan i rött.Claes Sörmland skrev:
Vi kommer alltid ha olika syn på detta ochBirgitS skrev:
Tusen andra frågor. Så sluta att försöka få alla som inte tycker som dig vara obegåvade.
Jag har inte den tiden att sitta och googla mm. Jag litar på mitt eget minne och känsla. Jag har i 50 år aldrig låtit andra tänka till mig och bestämma vad,som är rätt.
Jag har klarat mig superbra.
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Det skulle bli svårare att prata med varandra om så var fallet givet att det plötsligt handlar om olika personers referenser vad som tex är varmt.Intet skrev:
På våren kan tex 5 grader ute anses som varmt, baserat på att det för en månad sedan var -15. Helt rimligt att då säga "det kommer bli varmare imorgon", om det då skall bli 10 grader. På sommaren skulle 5 och 10 grader vara kallt, så vida du inte är inrest från norr då 10 grader kanske skulle vara ok. Har jag precis varit i thailand är både 5 och 10 grader kallt oavsett årstid.
Ska vi gissa att estetiken och färgval senare kom från USA? Linjär-TVns förlovade land.Suvi5700 skrev:
Före det var ju helgedomen i TV-huset BBC. Det var dit man blickade och det man kopierade. Förutom det tekniska som man plockade upp på någon mässa i Nürnberg. Och före datorerna helt tog över var det ju tekniken som styrde estetiken - det som var möjligt att göra i rutan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Ja, vi kommer säkert att fortsätta att tycka olika saker om olika ämnen.Suvi5700 skrev:
Vi kommer alltid ha olika syn på detta och
Tusen andra frågor. Så sluta att försöka få alla som inte tycker som dig vara obegåvade.
Jag har inte den tiden att sitta och googla mm. Jag litar på mitt eget minne och känsla. Jag har i 50 år aldrig låtit andra tänka till mig och bestämma vad,som är rätt.
Jag har klarat mig superbra.
Hjärnan är inte så bra på att minnas exakta saker, det är därför man måste plugga in t.ex. multiplikationstabellen och stavning för att det ska blir rätt i framtiden. Hjärnan är mer gjord för komma ihåg ungefär när det är dags att så, skörda, var man ska gå på jakt under olika årstider etc.
Uppenbarligen så blev du lurad av att någon påstod att den gröna kartan var från 80-talet. Det låter ju inte som att klara sig superbra.
Det var 1975 för att vara exakt.BirgitS skrev:
Haha, nu missade du helt att läsa vilken del av ditt inlägg jag svarade på med den meningen. 😂
Naturligtvis känner jag till att man på 80-talet förväntade sig att det var en istid på ingång. Jag har även skrivit om det i forumet som svar till sådana som tror att forskare alltid har haft det lätt att få fram att klimatförändringen går i motsatt riktning.
Dina "forskare" har allierat sig med politiker som inser att deras utopier kräver pengar, massor av pengar, och politikerna har förstått att om de ska få folk att acceptera att största delen av deras inkomster ska användas av politikerna, måste politikerna ha ett riktigt allvarligt hot att peka på.
Jordens undergång har tidigare fungerat som ursäkt för diverse religösa sekter, typ Jim Jones' Peoples Temple, där medlemmarna bokstavligen gick i döden för sekten.
Dagens politiker påstår att framtiden är jättefarlig, med de och deras "forskare" har svaret och räddningen, bara ni litar på oss...sure.
Undrar bara varför ingen har hittat det underskrivna hemliga kontraktet, ens efter att folk börjat dö.P Peter787 skrev:Det var 1975 för att vara exakt.
Dina "forskare" har allierat sig med politiker som inser att deras utopier kräver pengar, massor av pengar, och politikerna har förstått att om de ska få folk att acceptera att största delen av deras inkomster ska användas av politikerna, måste politikerna ha ett riktigt allvarligt hot att peka på.
Jordens undergång har tidigare fungerat som ursäkt för diverse religösa sekter, typ Jim Jones' Peoples Temple, där medlemmarna bokstavligen gick i döden för sekten.
Dagens politiker påstår att framtiden är jättefarlig, med de och deras "forskare" har svaret och räddningen, bara ni litar på oss...sure.
Någon borde ju ha lämnat en kopia någonstans.