6 132 läst ·
297 svar
6k läst
297 svar
Medias rapportering om klimatet
Tänker de på den här?Suvi5700 skrev:
https://kallkritikbyran.se/nej-de-har-vaderkartorna-ar-inte-ett-bevis-for-klimathysteri/
Eller har du någon källa med hur temperaturkartorna såg ut förr?
Bilden du visar är ju ett tydligt bevis på att man med rött vill varna. Grönt Sverige förr med sol, nu hela Sverige rött.B b8q skrev:
Sen är ju inte din länk så trovärdig. Dom är ungefär lika trovärdiga som expo.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Vill du ha en tydligare och enklare förklaring av vad det står på sidan som b8q länkade till?Suvi5700 skrev:
Det står att den vänstra kartan är från 2016(SVT) och den högra från 2021 (TV4).
Det står att den vänstra kartan framför allt visar vad det ska bli för typ av väder där grönt används för land och blått för vatten, samt att den högra kartan bara är till för att visa temperaturen.
Du håller alltså på och sprider en myt.
Det stod "Vädret kan bli tjugo grader mildare".P Posselosse skrev:
Vilket betyder att vädret redan är mildt. En ren felaktighet. Lögn eller bara en ovanlig obildad skribent?
Korrekt hade varit att skriva "Den stränga kylan kan mildras med tjugo grader".
Så ”vädret kan bli 20 grader kallare” betyder då att det redan är kallt? Själv ser jag det bara som en information om förändring, inget om nuläget.Intet skrev:
Jag är läskunnig och ser årtalen. Men du verkar sämre det står 1986 och 2022. Jag har även utmärkt färgsinne och ser en strålande sol på kartan från 1986 . Sol är en positiv symbol. På kartan från 2022 ser jag rött över hela Sverige. Som innebär fara eller varning.BirgitS skrev:
Vill du ha en tydligare och enklare förklaring av vad det står på sidan som b8q länkade till?
Det står att den vänstra kartan är från 2016(SVT) och den högra från 2021 (TV4).
Det står att den vänstra kartan framför allt visar vad det ska bli för typ av väder där grönt används för land och blått för vatten, samt att den högra kartan bara är till för att visa temperaturen.
Du håller alltså på och sprider en myt.
Jag förstår att du varken kan eller vill se det på det sättet. För du har sådan tilltro till media och myndigheter.
Självklart. Kall kallare kallast.B b8q skrev:
Eller mer begripligt. Full fullare fullast.
Du kan inte vara spik nykter och sedan fullare utan att däremellan vara full.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Kartan är inte från 1986 för då hade man handritade symboler på kartan.Suvi5700 skrev:
Jag är läskunnig och ser årtalen. Men du verkar sämre det står 1986 och 2022. Jag har även utmärkt färgsinne och ser en strålande sol på kartan från 1986 . Sol är en positiv symbol. På kartan från 2022 ser jag rött över hela Sverige. Som innebär fara eller varning.
Jag förstår att du varken kan eller vill se det på det sättet. För du har sådan tilltro till media och myndigheter.
Årtalet 1986 är alltså lögn.
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Det kanske är dialektalt, men de säger ingenstans att det är milt. Hade det skrivit "...ännu mildare" hade de ju dock syftat på att gå från milt till mer milt.Intet skrev:
Istället skriver de att det blir "mildare", dvs gå från något strängt till något skonsammare.
Så baserat på det du skrev varken lögn eller obildat, men kanske dialektalt problematiskt?