6 130 läst ·
297 svar
6k läst
297 svar
Medias rapportering om klimatet
Mildare betyder "mer mildt" precis som argare, grönare, kåtare, hungrigare och dummare är en förstärkning av arg, grön, kåt, hungrig och dum.P Posselosse skrev:Det kanske är dialektalt, men de säger ingenstans att det är milt. Hade det skrivit "...ännu mildare" hade de ju dock syftat på att gå från milt till mer milt.
Istället skriver de att det blir "mildare", dvs gå från något strängt till något skonsammare.
Så baserat på det du skrev varken lögn eller obildat, men kanske dialektalt problematiskt?
Det som stämmer är att institutioner som NOAA, CIA etc. förberedde USA för en annalkande istid, att du inte känner till detta beror troligtvis på att agendan nu för tiden är att det är den globala uppvärmning som gäller, och siffrorna och dokumenten friseras så att det ser ut som att framtiden kräver kraftiga satsningar på all möjlig och omöjlig teknik som skatteslavarna får betala till ingen nytta.BirgitS skrev:
Förhoppningsvis slutar det hela med en tillnyktring.
Trump må vara en idiot i mycket, men att han nu drar i nödbromsen när det gäller det gröna vansinnet är ett litet ljus i mörkret.
Det finns många artiklar i digitaliserade tidningar som visar vad som pågick på 70-talet, även om många länkar nu plockas bort för att lögnen inte ska avslöjas...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Ledsen, det du skriver är inte den svenska definitionen. Det kanske är så dialektalt eller så ni pratat under din uppväxt, men det är inte en språkregel som gäller för svenska. Med det sagt är det många gånger sant, att någon som tex blir argare från början också var arg.Intet skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Haha, nu missade du helt att läsa vilken del av ditt inlägg jag svarade på med den meningen. 😂P Peter787 skrev:Det som stämmer är att institutioner som NOAA, CIA etc. förberedde USA för en annalkande istid, att du inte känner till detta beror troligtvis på att agendan nu för tiden är att det är den globala uppvärmning som gäller, och siffrorna och dokumenten friseras så att det ser ut som att framtiden kräver kraftiga satsningar på all möjlig och omöjlig teknik som skatteslavarna får betala till ingen nytta.
Naturligtvis känner jag till att man på 80-talet förväntade sig att det var en istid på ingång. Jag har även skrivit om det i forumet som svar till sådana som tror att forskare alltid har haft det lätt att få fram att klimatförändringen går i motsatt riktning.
Det är ju precis så ni fungerar. Jag hörde på nyheterna att .........O [old rusty] skrev:
Till skillnad från er så tar jag till mig från både mainstream media och fri oberoende. Därefter bildar jag mig en egen uppfattning. Och väldigt sällan stämmer mainstream med verkligheten.
Eller så betyder det att folk som inte kan tolka lätt går på och sprider myter.Suvi5700 skrev:
Måste det vara samma färgskala för allt?
Om man jämför medeltemperaturen för exempelvis Valborg, ska skillnaden visas i en -50 -- +50 gradersskala, eller är plus/minus 5 grader mer lämpligt som intervall?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Nej, det är olika typer av kartor. I den vänstra är allt land grönt och allt vatten blått, oavsett dag på året och aktuell temperatur eftersom syftet är att visa om det ska bli mulet, sol eller regn etc.. I den högra är man ute efter att bara visa temperaturen och att folk med en snabb blick ska se vad det blir just där de bor. Kartorna är även från olika TV-bolag, som har sina egna sätt att presentera vädret.Suvi5700 skrev:
Du är alldeles för lättlurad. Var källkritisk!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Uppenbarligen har du ju ingen aning om att man på 80-talet inte hade datorgenerade kartor utan gick på att den vänstra kartan var från 80-talet. Vem är det då som är lättlurad?Suvi5700 skrev:
Är ju inte rättvist att jämföra från två olika tv bolag som jobbar på olika sätt. Tänk nu till lite, om ni vill vara trovärdigaBirgitS skrev:
Nej, det är olika typer av kartor. I den vänstra är allt land grönt och allt vatten blått, oavsett dag på året och aktuell temperatur eftersom syftet är att visa om det ska bli mulet, sol eller regn etc.. I den högra är man ute efter att bara visa temperaturen och att folk med en snabb blick ska se vad det blir just där de bor. Kartorna är även från olika TV-bolag, som har sina egna sätt att presentera vädret.
Du är alldeles för lättlurad. Var källkritisk!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Varför gör du det?Suvi5700 skrev:
Du tycker ju att t.ex. jag är verklighetsfrånvänd etc och ändå lägger du energi på att svara mig.