P Posselosse skrev:
Det kanske är dialektalt, men de säger ingenstans att det är milt. Hade det skrivit "...ännu mildare" hade de ju dock syftat på att gå från milt till mer milt.
Istället skriver de att det blir "mildare", dvs gå från något strängt till något skonsammare.

Så baserat på det du skrev varken lögn eller obildat, men kanske dialektalt problematiskt?
Mildare betyder "mer mildt" precis som argare, grönare, kåtare, hungrigare och dummare är en förstärkning av arg, grön, kåt, hungrig och dum.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Om det vore så väl ändå. Det stämmer alltså inte.
Det som stämmer är att institutioner som NOAA, CIA etc. förberedde USA för en annalkande istid, att du inte känner till detta beror troligtvis på att agendan nu för tiden är att det är den globala uppvärmning som gäller, och siffrorna och dokumenten friseras så att det ser ut som att framtiden kräver kraftiga satsningar på all möjlig och omöjlig teknik som skatteslavarna får betala till ingen nytta.

Förhoppningsvis slutar det hela med en tillnyktring.
Trump må vara en idiot i mycket, men att han nu drar i nödbromsen när det gäller det gröna vansinnet är ett litet ljus i mörkret.

Det finns många artiklar i digitaliserade tidningar som visar vad som pågick på 70-talet, även om många länkar nu plockas bort för att lögnen inte ska avslöjas...

Tidningsartikel från The Miami Herald, den 15 juni 1975, om klimatförändringar, inklusive issmältning runt Island och nordatlantiska havstemperaturers nedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Mildare betyder "mer mildt" precis som argare, grönare, kåtare, hungrigare och dummare är en förstärkning av arg, grön, kåt, hungrig och dum.
Ledsen, det du skriver är inte den svenska definitionen. Det kanske är så dialektalt eller så ni pratat under din uppväxt, men det är inte en språkregel som gäller för svenska. Med det sagt är det många gånger sant, att någon som tex blir argare från början också var arg.

• Gilla
  • Haha
z0ltrac och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Kartan är inte från 1986 för då hade man handritade symboler på kartan.
Årtalet 1986 är alltså lögn.
Årtalet är helt oväsentligt. Det visar ju likaväl att dom med hjälp av färger vill spä på myten om klimathotet.

• Haha
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Bilden du visar är ju ett tydligt bevis på att man med rött vill varna. Grönt Sverige förr med sol, nu hela Sverige rött.
Sen är ju inte din länk så trovärdig. Dom är ungefär lika trovärdiga som expo.
Icke extrem-media, alltså?

P Posselosse skrev:
Med det sagt är det många gånger sant, att någon som tex blir argare från början också var arg.
Inte "många gånger". Alltid.

BirgitS
P Peter787 skrev:
Det som stämmer är att institutioner som NOAA, CIA etc. förberedde USA för en annalkande istid, att du inte känner till detta beror troligtvis på att agendan nu för tiden är att det är den globala uppvärmning som gäller, och siffrorna och dokumenten friseras så att det ser ut som att framtiden kräver kraftiga satsningar på all möjlig och omöjlig teknik som skatteslavarna får betala till ingen nytta.
Haha, nu missade du helt att läsa vilken del av ditt inlägg jag svarade på med den meningen. 😂

Naturligtvis känner jag till att man på 80-talet förväntade sig att det var en istid på ingång. Jag har även skrivit om det i forumet som svar till sådana som tror att forskare alltid har haft det lätt att få fram att klimatförändringen går i motsatt riktning.

Suvi5700
O [old rusty] skrev:
Så jäkla skönt det måste vara att vara så naiv att man bara "jag såg något på internet, så då är det sant". Jag avundas dig.. :(
Det är ju precis så ni fungerar. Jag hörde på nyheterna att .........
Till skillnad från er så tar jag till mig från både mainstream media och fri oberoende. Därefter bildar jag mig en egen uppfattning. Och väldigt sällan stämmer mainstream med verkligheten.

• Haha
  • Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Årtalet är helt oväsentligt. Det visar ju likaväl att dom med hjälp av färger vill spä på myten om klimathotet.
Eller så betyder det att folk som inte kan tolka lätt går på och sprider myter.

Måste det vara samma färgskala för allt?

Om man jämför medeltemperaturen för exempelvis Valborg, ska skillnaden visas i en -50 -- +50 gradersskala, eller är plus/minus 5 grader mer lämpligt som intervall?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nej, det är olika typer av kartor. I den vänstra är allt land grönt och allt vatten blått, oavsett dag på året och aktuell temperatur eftersom syftet är att visa om det ska bli mulet, sol eller regn etc.. I den högra är man ute efter att bara visa temperaturen och att folk med en snabb blick ska se vad det blir just där de bor. Kartorna är även från olika TV-bolag, som har sina egna sätt att presentera vädret.

Du är alldeles för lättlurad. Var källkritisk!

• Älska
b8q och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Jag är lite fascinerad av att ni som tycker att en del av oss här är foliehattar, fortsätter att läsa kommentera och bemöta vad vi skriver. Vi är ju helt verklighetsfrånvända anser ni. Varför lägga energi på sådana som oss?

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det är ju precis så ni fungerar. Jag hörde på nyheterna att .........
Till skillnad från er så tar jag till mig från både mainstream media och fri oberoende. Därefter bildar jag mig en egen uppfattning. Och väldigt sällan stämmer mainstream med verkligheten.
Uppenbarligen har du ju ingen aning om att man på 80-talet inte hade datorgenerade kartor utan gick på att den vänstra kartan var från 80-talet. Vem är det då som är lättlurad?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är olika typer av kartor. I den vänstra är allt land grönt och allt vatten blått, oavsett dag på året och aktuell temperatur eftersom syftet är att visa om det ska bli mulet, sol eller regn etc.. I den högra är man ute efter att bara visa temperaturen och att folk med en snabb blick ska se vad det blir just där de bor. Kartorna är även från olika TV-bolag, som har sina egna sätt att presentera vädret.

Du är alldeles för lättlurad. Var källkritisk!
Är ju inte rättvist att jämföra från två olika tv bolag som jobbar på olika sätt. Tänk nu till lite, om ni vill vara trovärdiga

• Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag är lite fascinerad av att ni som tycker att en del av oss här är foliehattar, fortsätter att läsa kommentera och bemöta vad vi skriver. Vi är ju helt verklighetsfrånvända anser ni. Varför lägga energi på sådana som oss?
Varför gör du det?
Du tycker ju att t.ex. jag är verklighetsfrånvänd etc och ändå lägger du energi på att svara mig.

• Haha
Suvi5700
  • Laddar…
Claes Sörmland
En person i vit kostym presenterar en väderkarta med lågtryck, högtryck och fronter markerade över norra Europa.
Skapa konto

TV-skärm från 1991 med en väderkarta över Sverige. Presentatör står framför kartan som visar temperaturer. Texten "Rapport 1991 Johan Groth" syns.
Skapa konto

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.