Men då du gör flera portioner då du liks lagar så är det som att laga till flera personer, jag bodde helt själv när jag körde på detta sättet.

Arbetstiden kan du aldrig räkna. ;)

En falukorv+en creme fraische samt ett par lökar får du för 40 spänn (om du inte tar dyraste falun). Detta plus lite tomatpuré, mjölk och ketchup samt lite salt och peppar är allt som behövs för 4 port korv stroganoff. Ris köper jag för typ 40-50 spänn för några kilo så totalpriset för 4 portioner borde inte bli mer än 50-60 spänn, el inräknat.

Mycket av det man använder vid normal matlagning är detsamma (lök/mjölk/potatis/morötter etc) och det kan ju bli dyrt om man köper allt för en "one off" och får kasta resten.

Ohh nej kom att tänka på kroppkakor, gott OCH billigt. Hur ska man få tag i det nu då :rolleyes:

Kompisen dök upp på måndagarna med en 4 litershink med risotto eller nåt, den räckte till torsdag när det var dags att åka hem igen..
Hinken var en sån där ordinär vit sak med lock, som det kan ha varit färg, eller nåt i från början
:D:D

1kg falukorv 60kr cremefraich 15 kr lök 5kr kryddor 5kr ketchup 10kr grädde 10kr och ris 10kr två plattor a 2kw i en timme ca 8kr och sedan varmvatten mm till disk 5kr kyl under en dag ca 2kr.

tot summa 130kr

och detta är knappt 2 måltider så ren materialkostnad blir då 65kr om man inte räknar ngn kringkostnad med att handla eller arbetstiden mm, hade det istället för billig korv varit tex karre så hade det blivit ngn 20kr till minst.

Då har jag inte heller räknat dryck som tex mjölk 5kr och kaffe 2kr +kaka till kaffe 2kr till
sedan vill man kke ha lite sallad till vilket blir iaf 5kr till

80-100kr är då självkostnadspris på en riktig måltid om man inte köper ngt billighetskladd som falukorv utan kött i osv

1 kg falukorv.. 2 måltider ???

Herreje du får byta både affär där du handlar och elleverantör. Min el kostar 1 kr/kWh. Spisen drar ju inte 1 kW hela tiden då kokar ju allt åt fanders :D

Skulle nästan tro att det blir bra dyrare att äta ute varje dag än att laga hemma.

Även om inköpen blir dyrt ex.vis 1 faluring, 1pkt ris, 3dl matgrädde, knäckebröd, smör, matmargarin, tomatpure, lök..ca 150kr

Då har du ju beräknat på en person 3/4delar korv över, 8hg ris, bröd,smör,margarin kvar till fler måltider.

Är basvarororna slut hemma så som p-mos,ris,smör etc etc så visst blir notan lite dyrare men de räcker ett tag.

Visst kan det bli dyrare att laga mat hemma om man vill, inga problem.

Är ju helt individuellt :)

Billigast är nog att hälsa på föräldrarna så där kring 17-18 ;)

Heta tips hehe..

Storhandla helst med kuponger
Koka inte för mycket ris, makkisar som lätt skrapas ned i soppåsen
Fiska = gratis fisk iaf i östersjön
Jaga = tillgång till fina stekar å färs
Har du en bit mark, ja odla lite pärer vettja

spelar ingen roll om det kostar några kronor mer...äter alla ggr hemlagat istället för restaurang lunch. Jag vill veta vad jag äter och vad maten innehåller, hur den är lagad etc. Och jag kan garantera att även som enmanshushåll är det inget problem att hålla bra mycket billigare kostkonto genom hemlagat än utemat. Om man som jag äter mycket mat(tränar hårt) så blir det omöjligt att få i sig tillräckligt med mat till bra pris om man köper mat ute. Storpack av ris, pasta etc är billigt. Kyckling, tonfisk, köttfärs med mera köper man då det är illigt på afären etc. Gör sedan massor av matlådor som ligger i frysen...dvs jag behöver absolut inte äta samma mat flera dagar i rad utan har massor att variera med. Det funkar, är rätt mängd mat varje gång, jag vet näringsinnehåll med mera. Perfekt. Funkar för mig, men säger absolut inte att det fungerar för alla.

Ja mindre än 500g kött kan man inte gärna ha i en riktig måltid om man ska arbeta hårt, behöver ju pilla i sig 4-6000kalorier på en dag vid hårt arbete men då snackar jag inte skrivbordsarbete såklart..
Och jag betalar med ca 1kr/kwh men sedan tillkommer div nätavgifter mm så totalsumman blir nästan 2kr (nu räknar jag byggström eftersom vi pratar om mat under dagen på bygget) Men du har rätt i att den inte drar max hela tiden v-g, my bad..
Men i gengäld räknade jag lite lågt i råvarukostnaden eftersom det oftast blir arr handla i ngn liten servicebutik som är nära byggplatsen snarare än en stor supermarket..

Smäller man i sig ett halvkilo korv så ligger man ju i korvkoma efter lunchen.. det funkar inte om man har fast pris :)

Är ju det som är så skönt med fast pris på jobben, 6 tim jobb 30min matrast 1 tim vila och 6tim jobb till innan man tar kvällen och andra halvan av korven till skrivbordsjobbet så hinner man lagom sova 6timmar innan det är jobbdags igen..

Aha, jag är mer för 20 minuter rast, sen påt igen, inge middagslur, Jag vill hellre komma ut i vagnen å jäsa vid 19.30

Yrrol skrev:
Husmanskost var det som jag tänkte på dock. Som jag medgav så låg de flesta lunchpriserna häromkring på 60-70krklassen, har tur nog att två resturanger börjare tävla om kunderna så gick priset ner till 50kr.. Hämt-pris kanske ska tilläggas.

Så pizza och nudlar räknas inte som riktig lunch i frågan.

Är dock nyfiken hur oobum lyckades med 12kr matlådan, vad rörde det sig om för slags måltider då måntro?
Ursäktar det otroligt sena svaret.

Men det är inte svårt om man tar sig, eller har tiden. Dock om man börjar räkna in tiden i priset, ja då springer det nog iväg.

Men när man är som jag och finner nöje i att stå i köket i kanske 1-2 timmar och laga olika sorters mat. Ja då är det halva nöjet att göra billig mat.

Sen krävs det såklart planering, en veckoplanering med de olika butikernas reklamblad, samt en diet som är väldigt säsongsbetonad. Då går det väldigt bra och väldigt lätt att komma ner i kostnader.

Y
Sena svaret kom före jag fått gjort klart mitt kök iaf.
Får hitta mig någon kokbok och se om jag kan göra fantastiska besparingar sen. ;)

Dagens trådlyft. :)

Tossegubbe skrev:
Det måste vara en osedvanligt dyr personalmatsal då? kke är väldigt hög kvalitet på maten eller ngt?
Annars ser jag just nu i Norrköping där jag för tillfället befinner mig reklam för minst 3ställen som tar 55ink dryck, ett som tar 45 (pasta buffe) och pizza för 29 (utan dryck)
Har svårt att tänka mig att dessa ställen är dom enda i stan med i detta prisläget men jag bor inte här så jag vet inte med säkerhet.
I Karlstad däremot vet jag att mga bra ställen tar 550kr för ett häfte med 11 luncher såjag vidhåller att 70kr+ är dyrt för en lunch (inte dyrt eg men mycket dyrare än de flesta ställen)
Verkar extremt billigt det där. I min stad, Halmstad, kostar det mesta kring 70:-. Givetvis går det att hitta billigt också men då smakar det ofta rent ut sagt röv. Du blir ofta gasig och känner dig lite konstig i magen om du äter på de billigare ställena:). Ska jag äta ute betalar jag hellre 15-20:- mer för att få skinka på pizzan som i alla fall är från veckan och ingen som har ett närma utgångsdatum.

Annars så är det givetvis så att man får mycket mer mat för pengarna om man gör matlådor. Sedan går det givetvis att göra dyra matlådor också så det blir ungefär lika dyrt som att äta ute. Igår gjorde jag 3 portioner MEGA hamburgare. Till det hade jag gjort egen sås på gräddfil och dill, hade i annanas, roccola sallad, ketchup, gjorde massvis med pommes, ost på burgaren och så vidare. För övrigt bara nötkött också... Allt köptes för 190 riksdaler och då fick jag en nyöppnad ketchupflaska och massor med ostskivor kvar. Det äter jag 100 gånger av 100 framför MAX och liknande.

Men visst, ska man börja räkna allt som förlorad arbetsinkomst så blir det dyrare. Oftast står jag dock hemma i köket något timme än är på jobbet en halvtimme extra och jobbar. För övrigt tycker jag det är absurt att räkna all tid som förlorad arbetsinkomst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.