Y
Yes. Har precis ätit en skål med spagetti och köttfärssås som kära mor sände med mig, haha.

Enligt konsumentverket så ska en ensam person i min ålder äta för säg 1800kr i månaden, jag ligger nog strax över 3000. Till mitt försvar så har jag varken rent vatten, kylskåp eller ett användbart kök i övrigt justnu.
(Säg då att mitt dagliga genomsnitt är 25kr frukost.. 50-70kr lunch... ~0-40kr kvällsmat...)

MEN...

Jag vill hävda att det rentav blir dyrare att köpa med sig och laga ihop saker hemma. Det är som mor sade - det hon tillagade åt mig idag kostade 100kr, räcker till 2 dagar.. dvs 50kr/dagen. Detta var utan extra grönsaker osv, vilket hade inneburit någon krona mer...

Och går jag till en resturang och köper dagens så kostar det 50kr för en form mat och en form grönsaker samt knäckebröd. Okej, de flesta ställen kanske ligger på 69kr klassen såsett men ändå.
-Ska man vara petig så är ju inte elen till spisen och diskmaskinen osv gratis här hemma heller.

Är det någon som nappar på mitt påstående om att det inte alls är lönsamt att laga hemma när man bara är en person... (rätterna ska vara jämförbara med dagens husmanskost från resturangerna - så inga nudlar här inte, hehe) Eller kommer ni hävda att allt hänger på rätt inköpsteknik?

:)

Redigerat:
Har lärt min 19-årige son att laga mat för max 20:-/ måltid så jaaaaaaaaaaaa jag vill hävda att det är billigt att laga maten själv..... Allt annat är trams!
"byggare"

Absolut gigantiskt mycket billigare att äta ute!! jag är säker på att det tar minst en timme per dag med att handla, laga maten, diska osv så lägger man den timen på jobb istället så har man ju 460+moms att äta för och det räcker till mga måltider ute?

Jag lagar all mat själv "från scratch" och inga halvfabrikat alls. Det kostar mycket! Men då vet jag dels att maten är god, nyttig, näringsriktig, inte innehåller något skumt och att den faller mig i smaken - och dels räcker den längre. Vi har mat till fem svultna personer på kvällen och matlåda någon dag efter. För oss blir det billigare än att gå ut och äta eftersom vi bor i Stockholm, men själva råvarorna är inte billiga. Ändå äts det väldigt mycket potatis, ris, rotfrukter osv i den här familjen.

Jag försöker lära mina barn att laga god och närande mat själva. Det blev dock lite larvigt när jag gjorde (supergoda) våfflor själv häromsistens, och det visade sig att Kungsörnens mix var billigare än mina egna våfflor med fullkornsmjöl, vispgrädde och äkta smör! Då blev jag lite sur faktiskt; ska det vara så himla dyrt med fina råvaror? Men det är godare och bättre för kroppen så jag envisas i alla fall.

Vad jobbigt det skulle bli att inte kunna äta hemma. Sticka iväg och käka frukost på morgonen när man vaknat och är ashungrig. Sätta sig framför tv:n på kvällen och känna att det nog vore dags att springa ner på stan och leta upp lite kvällsmat.

Tossegubbe skrev:
Absolut gigantiskt mycket billigare att äta ute!! jag är säker på att det tar minst en timme per dag med att handla, laga maten, diska osv så lägger man den timen på jobb istället så har man ju 460+moms att äta för och det räcker till mga måltider ute?
Har du ingen fru hemma som ska göra rätt för sig? :)

Jag minns från mina ungkarlsår att det ofta var hugget som stucket huruvida man skulle äta hemma eller ute. Ibland kunde man få ett ryck och göra en rejäl sats köttfärssås som åkte in i frysen och då blev det rätt så billigt per portion när man sedan tog fram och tinade en bytta.

Ibland hade man något som det skulle sparas till, och då kunde måltiden bli en burk spaghettiringar i tomatsås (2kr/burken på ÖB) tillsammans med en choritzokorv, men i längden blir sådant rätt så träligt.

Nu, som familjefar, är det inget snack om saken. Mat som man lagar hemma är våldsamt mycket billigare än att äta ute. Det kostar inte så mycket mera att laga mat till tre jämfört med en. Och framför allt tar det inte tre gånger så lång tid att köpa maten och laga till den. Det man som ensam tyckte var en för liten vinst i förhållande till tiden det tog, är nu tre gånger större.

Och visst handlar en inte så liten del av matkassens pris om hur man handlar. Ett klassiskt räknefel är när snusdosor, kvällstidning, godispåset och en sexpack folköl räknas till matkontot. Då blir det mycket billigare att äta ute... :-)

En klassiker är ju nudlar, funkar i alla sammanhang!

Detta gällde ju om man är en person.
Jag tror också att det kan stämma. Speciellt om man värderar den tiden som man lagar maten som utebliven arbetstid. Men det kanske man inte alltid kan göra?

Problemet när man är en är ju att alla paket med råvaror till mat är så stora att det ofta blir en hel del spill om man inte tycker att det är OK att äta samma mat i flera dagar i rad. Och det betalar man ju också för.

Har man lyxen att ha en bra restaurang med husmans för säg 70:- för lunch och 150:- för middag, så tror jag att det jämnar ut sig jämfört med att köpa råvaror och laga motsvarande mat själv åt en person.
Men detta förutsätter nog att man inte dricker något med alkohol i till middagen, för då blir det nog genast billigare hemma igen.

Swetrot skrev:
Ett klassiskt räknefel är när snusdosor, kvällstidning, godispåset och en sexpack folköl räknas till matkontot.
Räknefel är det ju på sätt och vis bara under förutsättningen att man skulle ha köpt kvällstidningen, godiset och ölen även om man INTE hade handlat mat.
Ett av sätten att hålla matkontot nere, har vi funnit, är att vara på sin vakt mot onödiga impulsköp "när man ändå är i affären".

Men för att återvända dit där tråden började, så visst är vinsten av att laga mat själv jämfört med att äta ute mindre för en person.
Jag tycker i och för sig inte att portionskostnaderna måste bli så höga som Yrrol antyder. Som garvad köttfärssåsveteran (en av ungarnas favoriträtter) hävdar jag att om spaghetti med köttfärssås för 100:- räcker till två måltider för en har man antingen lagat en onödigt dyr köttfärssås eller ätit mer än man behöver.
Däremot drabbas man lätt av en massa effektivitetsförluster som ensamhushållare, alltifrån icke-optimala förpackningsstorlekar till frestelser att lyxa till det litet för det kostar ju bara ett par tior extra...studentliv är en sak men för andra singlar med någorlunda normal ekonomi finns det inte riktigt motiv att hålla på och trixa så som barnfamiljer ofta gör.
(Exempel: Vi är två vuxna och fyra barn. Måste alltså laga rätt mycket för att det ska räcka till alla och det räcker att två inte är sådär tokhungriga för att vi ska kunna frysa in tillräckligt för två matlådor. Mina och hustruns jobbluncher utgörs därför till nästan 100% av middagsrester. Köttfärssås lagar vi alltid dubbel sats av och sparar hälften till lasagne veckan efter. När affären har tokbillig högrev i storpack putsar och bryner vi alltihop, gör gryta på hälften och fryser andra hälften till en framtida gryta. O s v, o s v. Alla sex får mat för strax över 6 000/mån.)

Apropå nyttighet vill jag tillägga att restaurangmat ofta inte är så bra. Ofta är den onödigt fet, får jag intryck av. Lunchrestaurangen på jobbet hör till de bättre i smak och variation men sedan jag ratade den till förmån för matlåda i februari har jag gått ned fjorton kilo..!

Tossegubbe skrev:
Du betalar väl ändå lite skatt på de där 460 kronorna? :)

nej dom var nog efter ordinarie arbetstid....

På en restaurang är det billigare att pytsa i lite extra olja eller grädde för att "få upp" smaken istället för att använda bra råvaror, och för det andra är det väldigt få delar av landet man fortfarande kan hitta lunch för 69:-
(kommenterar inte ens dagens för 50:-)

Jag som har rest mycket vet även mycket väl hur otroligt tråkigt det är att äta själv på restaurang, och även om man tar med en låda som de skrevs så är jakten på nya restauranger väldigt uttröttande när man bara vill äta

självklart är det billigare att laga själv och betydligt nyttigare (om man gör rätt). Ett undantag finns och det är om man vräker i sig kött på lunchbuffeerena. I kg kan man kanske trycka i sig om man struntar i magsmärtorna och bara det är värt minst 50 kr i råvarukostnad. Ricky Brusch blev dock portad från restauranger p.g.a. detta.

-MH- skrev:
Du betalar väl ändå lite skatt på de där 460 kronorna? :)
Jomen absolut men jag kan också göra avdrag för rep-lunch om man turas om att bjuda ute.. om man nu vill vara snål

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.