Jag sålde en BR för ett år sedan, i "värt att veta / protokoll" om BR gällande skick mm angav jag att plastmattan i badrummet släppt men ej några förhöjda fuktvärden har noterats. Köparna tog del av detta samt av besiktningsprotokoll av oberoende besiktningsman som dock inte hittade några högre fuktvärden vid tillfället för undersökningen men kan i framtiden leda till fuktskada.

Nu ett år senare vill köparna få detta till ett dolt fel och frågan är nu hur jag bemöter detta bäst?

Har inte en köpare en fördjupad undersökningsplikt iom min upplysning i protokollet? Hur som känns det spontant underligt att de kan få detta till dolt fel när jag uppgivit att mattan släppt och att det fanns besiktningsprotokoll att ta del av där framtida risker tydligt angavs.
Jag vet inte hur noga de läst protokoll och besiktning men det kan ju knappast vara mitt ansvar eller?

Det finns inga dolda fel när det gäller bostadsrätter. En bostadsrätt är lösöre, det är som att sälja en cykel eller bil. Inte alls samma sak som att sälja en fastighet. Bara till att upplysa köparen om detta alt. ignorera dem.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Ej dolt om dom visste om felet .

falkn skrev:
Det finns inga dolda fel när det gäller bostadsrätter. En bostadsrätt är lösöre, det är som att sälja en cykel eller bil. Inte alls samma sak som att sälja en fastighet. Bara till att upplysa köparen om detta alt. ignorera dem.
Det visste jag inte. Men är det formalia , jag menar är alla säljare fria från framtida ansvar vid försäljning av BR ? Aldrig 10-årsregeln som vid fastighet?

fabian2000 skrev:
Det visste jag inte. Men är det formalia , jag menar är alla säljare fria från framtida ansvar vid försäljning av BR ? Aldrig 10-årsregeln som vid fastighet?
Iom du inte äger själva lägenheten utan bara en del i brf och nyttjanderätt av en lägenhet så är det, köpt är köpt i befintligt skick.

fabian2000 skrev:
Ja, det är formalia och reglerat i köplagen. Nej, du blir inte ansvarig i 10 år. En bostadsrätt köpes i befintligt skick.

Har du pratat med mäklaren som sålde lgh? Be denne om hjälp med svar, blanda inte in dig sjölv personligen och svara. Solklart okunnig köpare som har FEL.

En kompis köpte en BR av en tjej som själv renoverat badrummet och byggt in badkaret i en träregelstomme utan lucka. Han vände sig till advokat då det blev mögel i det dolda utrymmet och han fick ut runt 45 000 av säljaren i efterhand.

Det är en sanning med modifikation att dolda fel inte finns i bostadsrättsaffärer.

Visserligen så regleras köpet av köplagen när det gäller en bostadsrätt, som ju i juridisk mening är lösöre. En fastighetsförsäljning regleras i jordabalken.

Men det finns formuleringar i köplagen som i stort sett säger samma saker som klausulerna om fel i fastighet som finns i jordabalken.

I köplagen 19§ räknar man upp ett antal punkter för när en vara skall anses felaktig. I stort sett så säger den att en vara är felaktig om den inte uppfyller vad köparen har rätt att förvänta sig (snarlik formulering i jodabalken).

Men sedan kommer 20§ som säger att köparen får inte åberopa ett fel som han kan antas ha känt till vid köpet, och inte fel som han borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning av varan före köpet (=undersökningsplikt).

En väsentlig skillnad mellan lagaran är att enl. köplagen så har du bara 2 år på dig att reklammera efter ett köp, i jordabalken har man 10 år på sig.

På det som TS skriver här i tråden kan jag inte tänka mig att detta skulle vara säljarens ansvar.

Redigerat:
  • Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
Nu är ju badrummet i originalskick och då drygt 25 år gammalt. Ej försökt dölja något utan tvärtom, jag skrev ju om mattsläppet tex. Kanske man kan förvänta sig en stundande renovering med tanke på ålder men det kanske är oväsentligt.

Hur kan köparna hävda att det är ett dolt fel eftersom de känner till risken? Jag skulle bli mycket överraskad om detta fall visade sig vara säljarens ansvar.

Du kan sova lugnt det finns inget dolt fel i ett 25 år gammalt badrum.

• Gilla
MissAnpassad och 1 till
  • Laddar…
Utöver det som står i köplagen så finns det en del klausuler i bostadsrättslagen som påverkar köp av bostadsrätt, ex. om att köparen måste beviljas medlemsskap i föreningen, men det är inget som har betydelse i fråga om fel i "varan".

Tack för alla svar, känns lugnare nu!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.