3 933 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Matkostnader - hävdar olönsamt att göra själv...
Ehh ok och vad är det för fel på alla 50-55kr luncher då? det är väl snarare standard att det ligger där och 70kr på dyra ställen som stadshotell mm?tallmilan skrev:På en restaurang är det billigare att pytsa i lite extra olja eller grädde för att "få upp" smaken istället för att använda bra råvaror, och för det andra är det väldigt få delar av landet man fortfarande kan hitta lunch för 69:-
(kommenterar inte ens dagens för 50
Jag som har rest mycket vet även mycket väl hur otroligt tråkigt det är att äta själv på restaurang, och även om man tar med en låda som de skrevs så är jakten på nya restauranger väldigt uttröttande när man bara vill äta
Fast man kan inte bara räkna råvarukostnaden i totalkostnaden... och även om man gör det så skulle jag säga att den ligger bra nära 50kr med för en hungrig grovjobbare?storkarp skrev:självklart är det billigare att laga själv och betydligt nyttigare (om man gör rätt). Ett undantag finns och det är om man vräker i sig kött på lunchbuffeerena. I kg kan man kanske trycka i sig om man struntar i magsmärtorna och bara det är värt minst 50 kr i råvarukostnad. Ricky Brusch blev dock portad från restauranger p.g.a. detta.
För min del är det mera så att jag väljer vad som är praktiskt. Har jobb där matlåda är uteslutet utan man har ätit ute och utifrån vad man värderar så går det att hitta bra matställen med riktig husmanskost.
Sedan så lagar vi mat hemma och visst gillar man den extra för då blir det vad jag själv bestämmer, hur jag tillreder och kryddar.
Kostnaden för detta har jag nog inte funderat så mycket över då man inte haft valbarheten utan valt det som fungerat. Men visst när jag arbetar hemifrån så blir det nästan alltid middagen från dagen innan som också blir dagens lunch och då klart billigast.
Och även om jag gör något själv så blir det billigare i råvaror än "dagens lunch ute", men då är min arbetstid gratis och det tar ca 30min att fixa något. Ska man räkna även den så finns det inte en chans att eget blir billigare. Är väl så med mycket som vi här på forumet diskuterar kring kostnader, dvs vi gör det själva och räknar inte arbetstiden utan enbart material/maskiner för att kunna bygga.
Sedan så lagar vi mat hemma och visst gillar man den extra för då blir det vad jag själv bestämmer, hur jag tillreder och kryddar.
Kostnaden för detta har jag nog inte funderat så mycket över då man inte haft valbarheten utan valt det som fungerat. Men visst när jag arbetar hemifrån så blir det nästan alltid middagen från dagen innan som också blir dagens lunch och då klart billigast.
Och även om jag gör något själv så blir det billigare i råvaror än "dagens lunch ute", men då är min arbetstid gratis och det tar ca 30min att fixa något. Ska man räkna även den så finns det inte en chans att eget blir billigare. Är väl så med mycket som vi här på forumet diskuterar kring kostnader, dvs vi gör det själva och räknar inte arbetstiden utan enbart material/maskiner för att kunna bygga.
Räknar man matlagning som en belastning och värderar detta arbete till normallönen är det knappast lönt att laga själv om man inte massproducerar matlådor. Vanlig husmanskost kostar nästan ingenting i råvarukostnad (de flesta rätter) men vill man ha lite mer exotisk smak så går priset upp.
Mest kanske man tjänar om man inte lägger ner de där 100 000 kronorna på köksrenovering som är så vanligt och använder pengarna till att restauranger istället.
Mest kanske man tjänar om man inte lägger ner de där 100 000 kronorna på köksrenovering som är så vanligt och använder pengarna till att restauranger istället.
Vet inte var du bor...men i en mellanstor svensk stad (där jag arbetar) kostar en dagens på närmaste personalrestaurang 75:- (med dryck 79Tossegubbe skrev:
"Normala" priser i denna stad.
Finns mycket mat som både är riktig husman och kostar under 20 spänn per portion. Tiden det tar att laga kan man ju såklart inte räkna det går under terapi.
Snabbmat som korv med bröd kan man äta bra många innan man är uppe i 50 spänn om man köper korv+bröd själv.
Har man frys så är det svårt att laga för 50spänn /portion om man inte äter extremt mycket kött. Potatis kostar mig veterligen max 10 kr/kilo
Annat gäller ju om man är resemontör och inte har tillgång till micro.
Äta ute är ju en sak de förbannar på lyxfällan
Snabbmat som korv med bröd kan man äta bra många innan man är uppe i 50 spänn om man köper korv+bröd själv.
Har man frys så är det svårt att laga för 50spänn /portion om man inte äter extremt mycket kött. Potatis kostar mig veterligen max 10 kr/kilo
Annat gäller ju om man är resemontör och inte har tillgång till micro.
Äta ute är ju en sak de förbannar på lyxfällan
Jag och sambon gjorde storkok inför en vecka med många långa arbetspass för oss båda, hon fick 2 lådor per dag och jag 1. Det blev en snittkostnad på ca 12kr/matlåda.
Då köptes det bara storpack och lagades rätt normal mat. (stroganoff,köttfärs, gryta)
Då köptes det bara storpack och lagades rätt normal mat. (stroganoff,köttfärs, gryta)
Jag är inte med på resonemanget. Personligen kör jag alltid på matlåda för att det blir billigt att laga och går fort att käka. Lunchen på jobbet tar inte mer än 10-15 minuter sen kan man lägga resten av tiden på att ta en kaffe, surfa eller jobba in tid så man kan sluta tidigare. Så tiden man sparar in på att inte laga mat tappar man på att springa iväg till en restaurang på lunchen hävdar jag.Tossegubbe skrev:
Ja det beror ju på möjligheterna till att ha en matlåda med sig och att värma den med samt att förvara dom i en vecka åt gången som man oftast ligger ute i byggbranchen.
Sen kan man ju såklart göra en massa köttfärssås o spagetthi och äte det två ggr om dagen i en vecka till en billig kostnad men det känns inte så lockande för min del
Sen kan man ju såklart göra en massa köttfärssås o spagetthi och äte det två ggr om dagen i en vecka till en billig kostnad men det känns inte så lockande för min del
bonnier skrev:
Det måste vara en osedvanligt dyr personalmatsal då? kke är väldigt hög kvalitet på maten eller ngt?
Annars ser jag just nu i Norrköping där jag för tillfället befinner mig reklam för minst 3ställen som tar 55ink dryck, ett som tar 45 (pasta buffe) och pizza för 29 (utan dryck)
Har svårt att tänka mig att dessa ställen är dom enda i stan med i detta prisläget men jag bor inte här så jag vet inte med säkerhet.
I Karlstad däremot vet jag att mga bra ställen tar 550kr för ett häfte med 11 luncher såjag vidhåller att 70kr+ är dyrt för en lunch (inte dyrt eg men mycket dyrare än de flesta ställen)
Tossegubbe skrev:Det måste vara en osedvanligt dyr personalmatsal då? kke är väldigt hög kvalitet på maten eller ngt?
Annars ser jag just nu i Norrköping där jag för tillfället befinner mig reklam för minst 3ställen som tar 55ink dryck, ett som tar 45 (pasta buffe) och pizza för 29 (utan dryck)
Har svårt att tänka mig att dessa ställen är dom enda i stan med i detta prisläget men jag bor inte här så jag vet inte med säkerhet.
I Karlstad däremot vet jag att mga bra ställen tar 550kr för ett häfte med 11 luncher såjag vidhåller att 70kr+ är dyrt för en lunch (inte dyrt eg men mycket dyrare än de flesta ställen)
http://www.sr.se/cgi-bin/sormland/nyheter/artikel.asp?artikel=3085954
Snittpriset på en lunch ligger på 74kr. Visst, har man bil och kan åka runt och leta billigare priser går det säkert att komma billigare undan. 29kr för pizza är inte normalt utan snorbilligt.
Husmanskost var det som jag tänkte på dock. Som jag medgav så låg de flesta lunchpriserna häromkring på 60-70krklassen, har tur nog att två resturanger börjare tävla om kunderna så gick priset ner till 50kr.. Hämt-pris kanske ska tilläggas.
Så pizza och nudlar räknas inte som riktig lunch i frågan.
Är dock nyfiken hur oobum lyckades med 12kr matlådan, vad rörde det sig om för slags måltider då måntro?
Så pizza och nudlar räknas inte som riktig lunch i frågan.
Är dock nyfiken hur oobum lyckades med 12kr matlådan, vad rörde det sig om för slags måltider då måntro?
Det är inte så svårt att göra mat för 12kr/portion om man är villig att ta sig tiden.
Pasta, ris & potatis är en billig bas, oftast inte mer än 2kr/portion. Lägg sedan till 150-200gr av någon billig charkprodukt som falukorv, köttbullar, pannbiff, fiskpinnar eller liknande. Och så en tomat och en bit gurka till det, vatten att dricka finns i kranen. Jag tror till och med det räcker till en knäckemacka med något margarinaktigt på, och en klick ketchup. Kan man sträcka sig uppåt 20kr finns det ju en hel rad rätter att laga.
MEN, det är rätt träligt att laga mat till sig själv, och det är ont om förpackningar anpassade till enpersonshushåll som inte kostar skjortan. Det blir antingen till att äta samma sak flera dagar i rad, eller att frysa in små falukorvssnuttar, köttbullar och annat som inte gått åt. Och ett stort salladshuvud brukar man inte alltid hinna äta upp innan det passerat punkten för när det är människoföda. Men det GÅR att äta billigt om man vill prioritera något annat med sina ekonomiska medel.
Pasta, ris & potatis är en billig bas, oftast inte mer än 2kr/portion. Lägg sedan till 150-200gr av någon billig charkprodukt som falukorv, köttbullar, pannbiff, fiskpinnar eller liknande. Och så en tomat och en bit gurka till det, vatten att dricka finns i kranen. Jag tror till och med det räcker till en knäckemacka med något margarinaktigt på, och en klick ketchup. Kan man sträcka sig uppåt 20kr finns det ju en hel rad rätter att laga.
MEN, det är rätt träligt att laga mat till sig själv, och det är ont om förpackningar anpassade till enpersonshushåll som inte kostar skjortan. Det blir antingen till att äta samma sak flera dagar i rad, eller att frysa in små falukorvssnuttar, köttbullar och annat som inte gått åt. Och ett stort salladshuvud brukar man inte alltid hinna äta upp innan det passerat punkten för när det är människoföda. Men det GÅR att äta billigt om man vill prioritera något annat med sina ekonomiska medel.
Nej det blir inte samma mat om man är smart och har många små matlådor.
Man gör som så att man lagar mat ett par tre dagar i veckan och gör då en 3-4 lådor som man fryser in när man så lagat mat i några dagar har man sån lyx att man kan "välja". Samma sak två dar i rad finns inte i min värld
Bra mat behöver inte kosta mer än 10-15kr/portion.
Kan inte folk laga vanlig mat längre? Skulle vi laga mat för 20-30 kr/portion skulle matkostnaderna bli enorma i vår familj.
En sak som INTE går att frysa in är pressad potatis det smakar S K I T! Kokt potatis är ingen höjdare det heller men men.
Man gör som så att man lagar mat ett par tre dagar i veckan och gör då en 3-4 lådor som man fryser in när man så lagat mat i några dagar har man sån lyx att man kan "välja". Samma sak två dar i rad finns inte i min värld
Bra mat behöver inte kosta mer än 10-15kr/portion.
Kan inte folk laga vanlig mat längre? Skulle vi laga mat för 20-30 kr/portion skulle matkostnaderna bli enorma i vår familj.
En sak som INTE går att frysa in är pressad potatis det smakar S K I T! Kokt potatis är ingen höjdare det heller men men.
Men det blir stor skillnad att jämnföra att laga mat till en familj jämnfört med till sig själv bara v-g.
Jag brukar lyxa till det med att laga mat hemma ibland med men aldrig att jag kommit i närheten av 50kr då med allt inräknat även utan arbetstiden (med vissa undantag som ärtsoppa mm)
Jag brukar lyxa till det med att laga mat hemma ibland med men aldrig att jag kommit i närheten av 50kr då med allt inräknat även utan arbetstiden (med vissa undantag som ärtsoppa mm)